۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81852275
T T
۰ نفر
مرگ یك خلبان روسی/ دوما خواستار توقف پروازها میان تركیه و روسیه شد

مسكو - ایرنا - معاون دومای روسیه در پی سرنگونی یك جنگنده روسی توسط هواپیماهای نظامی تركیه در سوریه و اعلام كشته شدن یك خلبان این هواپیما، خواستار توقف پروازهای مسافربری میان روسیه و تركیه شد.

به گزارش ایرنا، «نیكلای لویچف» معاون دومای روسیه امروز (سه شنبه) در نامه ای رسمی به «آلكساندر نرادكو» رئیس سازمان دولتی هواپیمایی روسیه، خواستار توقف پروازهای مسافربری میان روسیه و تركیه شد.
در نامه این مقام روسی خطاب به رئیس سازمان دولتی هواپیمایی خواسته شده است امكان توقف فوری پروازهای مسافربری میان روسیه و تركیه تا زمان اتخاذ تدابیر لازم برای رفع هر گونه خطر تروریستی در فرودگاه های این كشور بررسی شود.
این مقام پارلمانی روس همچنین به این نكته كه مواضع دولت تركیه در قبال تروریست ها منفی نیست به عنوان عامل نگران كننده اشاره كرده است.
سالانه بیش از دو میلیون گردشگر روسی به تركیه سفر می كنند كه در صورت اقدام روسیه برای قطع پروازها، می تواند آنكارا را در تنگنا قرار دهد.
یك فروند جنگنده سوخو-24 امروز در مرز سوریه و تركیه در منطقه لاذقیه با اقدام نظامیان تركیه ای سقوط كرد كه بنا به اعلام روسیه متعلق به یگان هوایی این كشور بوده است.
بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه، این جنگنده در ارتفاع 6هزار متری و بدون تجاوز به حریم هوایی تركیه در حال پرواز بوده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام كرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می كند كه جنگنده ساقط شده وارد حریم هوایی تركیه نشده و از زمین مورد هدف قرار گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روسی با آتشباری پدافند هوایی نظامیان تركیه ساقط شده و دو خلبان آن توانستند با استفاده از صندلی و چتر نجات، سالم بمانند كه یكی از آنان توسط شبه نظامیان تركمن بازداشت شده است.
ارتش تركیه می گوید به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده كه حریم هوایی تركیه را نقض كرده است، اما مسكو این ادعا را رد كرد.
نهاد ریاست جمهوری تركیه قبلا اعلام كرده بود كه جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
جنگنده روسی در حالی ساقط می شود كه قرار بود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه به تركیه سفر كند. تركیه كاردار روسیه را احضار كرده است.
اروپام*391**1572