۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۵۶
کد خبر: 81845487
T T
۰ نفر
دكتر هاشمي:راهبردهاي سلامت بايد پشتوانه قوي پژوهشي و علمي داشته باشد

اراك-ايرنا- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: راهبردها، برنامه ها و تصميم سازي هاي خرد و كلان در حوزه سلامت بايد پشتوانه قوي پژوهشي و علمي داشته باشد.

دكتر سيد حسن قاضي زاده هاشمي روز پنجشنبه در نشست كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان مركزي در اراك افزود: تصميم سازي و اظهار نظر در خصوص بيماري هاي صعب العلاج بايد مبتني بر پوهش بوده و با شناخت منشاء علمي ان راهبري مسائل صورت گيرد.
وي توضيح داد: اينكه بروز و افزايش ميزان سرطان به فعاليت هاي توليدي و صنعت نسبت داده مي شود بايد با مستندات علمي همراه شود و نبايد با اظهار نظرهاي بدون پشتوانه علمي به چرخه توليد و اقتصاد كه تضمين كننده معيشت و اقتصاد خانواده ها و كشور است بازي كرد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر ايجاد مركز تحقيقات آلاينده ها در استان مركزي تاكيد كرد و گفت: براي تقويت زيرساخت هاي پژوهشي در اين خصوص وزارتخانه آمادگي هرگونه همكاري را دارد و تجهيزات لازم آن را در اختيار مي گذارد.
دكتر قاضي زاده هاشمي ادامه داد: در خصوص افزايش تعداد بيماران سرطاني كشور، بخشي از مساله به كيفيت تشخيص زودهنگام بازمي گردد و البته در شناخت علل ديگر نبايد كوتاهي شود و نياز است با امور فرهنگي و تقويت موضوعات خودمراقبتي و تغيير سبك زيست مردم با قوت در اين عرصه گام برداشته شود.
وي در بخشي از سخنانش گفت: تدبير عالمانه در تمامي زمينه ها از جمله حوزه سلامت سرمايه اي است كه بايد جدي گرفته شود تا بتوان طيف وسيع آسيب ها را مهار كرد و آهنگ توسعه و رشد كشور را تندتر كرد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خاطرنشان كرد: مديريت در جمهوري اسلامي برمبناي اعتدال، تدبير و اميدواري مردم بنا گذاشته شده و هركس كه در مسير مايوس كردن ملت گام بردارد از مردم نيست و مديران بايد بكوشند با عمل و رفتار خود اميدواري، تدبير و اعتدال را عملي كرده و از فرصت سوزي ها بپرهيزند.
دكتر قاضي زاده هاشمي افزود: استان مركزي با توجه به حجم سرويس دهي سلامت به استان هاي همجوار بايد در زيرساخت هاي بهداشتي و درماني تقويت شود.
وي اظهار كرد: دانشگاه علوم پزشكي اراك فرصت مغتنمي براي اين منطقه است اما به دليل عقب ماندگي در توسعه آموزشي در سال هاي قبل با مشكلات زيادي مواجه شده كه بايد در قالب برنامه هدفمند در جبران سريع اين مشكلات كوشيد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خاطرنشان كرد: در حوزه بهداشت با برنامه تحول سلامت، حلقه خانه هاي بهداشت و مركز بهداشتي در يك و نيم سال اخير در استان مركزي تكميل شده و در تمامي شهرهاي زير 20 هزار نفر جمعيت اين استان از نظر پزشك، دارو و بهورز كمبودي وجود ندارد كه اين گامي بزرگ است.
دكتر قاضي زاده هاشمي عنوان كرد: بيمارستان 64 تختخوابي ايت الله خوانساري اراك به عنوان قطب تشخيص و درمان سرطان غرب كشور با مشكل پشت نوبتي درمان مواجه است كه طرح توسعه اين بيمارستان با كمك خيران كليد خورده و وزارت بهداشت و درمان در كمك براي تكميل و تجهيز آن از هيچ كوششي دريغ ندارد.
وي عنوان كرد: نوسازي بيمارستان وليعصر (عج) اراك نيز با سه نوبت كاري توسط پيمانكار در سالهاي اخير شتاب گرفته و اميد است در سفر رئيس جمهوري به اين استان تصميم موثر براي تامين منابع مالي مورد نياز و تسريع در ساخت اين بيمارستان مادر تخصصي گرفته شود.
دكتر قاضي زاده هاشمي عنوان كرد: پيشنهاد استان مركزي در خصوص بناهاي فرسوده درماني اين خطه تجميع امكانات تخصصي بيمارستان ها در قالب يم مركز درماني يكهزار تختخوابي است كه اميد است با برنامه هدفمند از سوي مديريت ارشد استان مركزي و تكيه بر ارزش افزوده املاك مازاد درماني به زودي كليد بخورد.
وي گفت: صنايع استان مركزي بايد با جدي گرفتن مسئوليت اجتماعي در تقويت زيرساخت هاي سلامت مشاركت فعالانه داشته باشند و خلاء مركز درماني سوانح و سوختگي را كه با توجه به صنعتي بودن منطقه يكي از نيازهاي مهم و پايه براي اين خطه است با همراهي خود محقق كنند.

*** برنامه تحول سلامت رضايمندي مردم در حوزه بهداشت ودرمان را گسترش داد
استاندار استان مركزي در اين نشست گفت: اجراي برنامه تحول سلامت در اين استان رضايتمندي مردم از حوزه بهداشت و درمان را گسترش داده است.
محمود زماني قمي افزود: دولت تدبير و اميد با اجراي اين برنامه در كشور و استان مركزي توانسته آثار رضايتمندي وسيعي را در حوزه بهداشت و درمان ايجاد كند اما تا شرايط ايده آل فاصله زياد است.
وي بيان كرد: دانشگاه علوم پزشكي اراك در ابتداي فعاليت دولت يازدهم با يكهزار و 500 ميليارد ريال بدهكارترين دانشگاه علوم پزشكي كشور بود كه با همكاري موثر مجموعه وزارتي و نمايندگان مجلس، اين بدهي ها مستهلك شده است.
استاندار استان مركزي ادامه داد: دو هزار و 354 تخت مصوب بيمارستاني در اين استان وجود داد كه دو هزار و 43 تخت آن فعال است و از مجموع 20 بيمارستان فعال در اين استان سه بيمارستان با مديريت تامين اجتماعي، يك بيمارستان خصوصي و 16 بيمارستان دولتي است.
زماني قمي بيان كرد: ضريب اشغال تخت در اين بيمارستان ها 50 درصد است و تا قبل از اجراي برنامه تحول سلامت ضريب اشغال تخت در اين استان پايين بود.
وي، تجميع دو بيمارستان اميركبير و طالقاني در قالب يك بيمارستان يكهزار تختخوابي، تسريع در تكميل بيمارستان هاي 64 تخت خوابي آيت الله خوانساري و 320 تخت خوابي ولي عصر (عج) را از مهمترين نيازهاي جدي حوزه سلامت عنوان كرد.
استاندار استان مركزي اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكي در سال هاي گذشته به دلايل مختلف و سهم اعتبارات آموزشي از نرم كشوري عقب مانده كه اين نقصان بايد جبران شود.
زماني قمي گفت: صدور مجوز براي تامين نيروي انساني بيمارستان هاي نيمه كاره خنداب، فراهان، بهسازي ناوگان آمبولانس، صدور مجوز در شهر اراك براي ايجاد مركز تصوير برداري و تشخيصي با مشاركت بخش خصوصي، ايجاد بخش آنژيوگرافي در ساوه، جبران كمبود اعتبار بيمارستان هاي كميجان، تفذش، آشتيان، دليجان، محلات و خمين از ديگر نيازها و مطالبات است.

***ضرورت مجوز استخدام در دانشگاه علوم پزشكي اراك
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: يكي از مهمترين مشكلات جدي اين دانشگاه داشتن دو هزار و 500 نيروي انساني بدون مجوز استخدام است كه در بند و ديده نشده است.
دكتر حسن طاهر احمدي افزود: هر ماه 40 ميليارد ريال از منابع دانشگاه علوم پزشكي براي حقوق و مزاياي شغلي اين افراد پرداخت مي شود كه اين اعتبار بايد صرف تقويت زيرساخت ها شود.
وي بيان كرد: تا دو سال گذشته يكهزار و 600 دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي اراك تحصيل مي كردند كه در دو سال گذشته اين رقم به سه هزار و 600 نفر افزايش يافته در حالي كه سرانه دانشجويي و اساتيد و زيرساخت هاي لازم براي آن پيش بيني نشده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: رشته هاي دانشگاهي نيز در اين استان از 30 رشته به 64 رشته رسيده كه منابع مالي و فيزيكي موثر ندارند و بايد مورد توجه قرار گيرد.
دكتر طاهر احمدي ادامه داد: بيمارستان هاي اراك در حوزه دولتي يك دستگاه MRI دارد كه اين دستگاه نيز مربوط به 16 سال گذشته است و فرسوده شده است.
وي اظهار كرد: سرانه آموزشي دانشجويان حوزه پزشكي كشور 110 ميليون ريال است در حاليكه اين مهم در استان مركزي 60 ميليون ريال است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي اراك اضافه كرد: شاخص استاد به دانشجو در كشور به ازاي هر 9 دانشجوي پزشكي يك استاد در نظر گرفته شده در حالي اين شاخص در استان مركزي به ازاي هر 16 دانشجو يك استاد است.
دكتر طاهر احمدي بيان كرد: با توجه به اينكه استان مركزي از آلاينده هاي زيادي رنج مي برد ايجاد مركز تحقيقات آلاينده ها در اين استان امري ضروري است و اميد است شوراي گسترش دانشگاه ها با اين امر ضروري و مهم موافقت كند.
وي اظهار كرد: تجهيز آزمايشگاه پسمانده هاي سمي و خطرناك در موادغذايي و محصولات كشاورزي توليدي و ايجاد آزمايشگاه مرجع از ديگر خواسته هاي اين استان است در حوزه بهداشت و درمان است كه اميد است مورد توجه ويژه قرار گيرد.

***تامين زيرساخت هاي درماني قوي در استان مركزي يك ضرورت است
نماينده مردم اراك،كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي گفت: تامين زيرساخت هاي درماني قوي در استان مركزي يك ضرورت است.
عباس رجايي افزود: استان مركزي به عنوان استان معين تهران است و در صورت برخي اتفافات احتمالي بايد زيرساخت هاي قوي درماني براي ارائه خدمات داشته باشد در حاليكه اين مهم وجود ندارد.
وي بيان كرد: نوسازي بيمارستان ولي عصر (عج) در زمان مجلس هفتم مصوب شده و در يك دوره 10 ساله ركود داشته اما در دو سال گذشته به روال افتاده و براي تسريع در تكميل آن نياز به كمك وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي دارد.
نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بيمارستان سوانح سوختگي نيز از مصوبات سفرهاي دولت قبل است كه محقق نشده و با توجه به صنعتي بودن و احتمال اتفافات آتش سوزي ايجاد اين بيمارستان امري ضروري است.
رجايي گفت: در صورت نبود امكان ايجاد اين بيمارستان بايد بخشي ويژه و مجهز در بيمارستان جنرال وليعصر (عج) براي اين منظور لحاظ شود.
وي اظهار كرد: كمك وزارت بهداشت براي تكميل بيمارستان آيت الله خوانساري كه پيگير امور تشخيصي و درمان سرطان است، نيز از ديگر ضروريات اين استان است.
نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: هم اكنون اين بيمارستان 64 تخت بستري و 80پشت نوبتي دارد.
رجايي گفت: استقرار سايت اتمي در خنداب افتخار كشور است اما اين شهرستان از نظر بهداشت و درمان و اقدام هاي پدافند غيرعامل پزشكي بسيار ضعيف است كه نياز است وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و سازمان انرژي اتمي با جديت بيشتري در اين رابطه كار كنند و تكميل بيمارستان نيمه كاره اين شهرستان سرعت بخشند.
وي بيان كرد: ايجاد مركز تحقيقات آلاينده ها در اراك نيز يك ضرورت است كه نبايد از كنار آن به راحتي گذر كرد.
نماينده مردم اراك، كميجان و خنداب در مجلس شوراي اسلامي افزود: سمن هاي حوزه سلامت كارهاي بزرگي در استان مركزي انجام داده اند كه بايد مورد حمايت قرار گيرند.
رجايي گفت: شهر اراك به عنوان نمونه كشوري شهر سالم از منظر غذا تعريف شده كه اصلاح غذا از مزرعه تا سفره را دنبال مي كند و دانشگاه علوم پزشكي بايد در اين قضيه بسيار پررنگ وارد شود.

***ايجاد بخش سوانح سوختگي در بيمارستان تامين اجتماعي شازند مورد توجه قرار گيرد
نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي گفت: ايجاد بخش سوانح سوختگي در بيمارستان تامين اجتماعي اين شهرستان بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
قاسم عزيزي افزود: در سال هاي گذشته حوادث دردناكي از جمله گاز گرفتگي، سوختگي و انفجار در صنايع شهرستان شازند رخ داد كه لزوم تقويت بخش تخصصي در اين رابطه در بيمارستان تامين اجتماعي امري ضروري است.
وي بيان كرد: به تازگي پنج متخصص به جرگه متخصصان بيمارستان تامين اجتماعي شازند پيوسته اند كه انتظار است اين روال ادامه با حمايت دولت داشته باشد.
نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شازند شهرستاني با ساختار جميت روستايي است و خدمات بهداشت و درمان آن از طريق 87 خانه و مركز بهداشت به مردم ارائه مي شود و ايجاد يك پلي كلينيك تخصصي در اين شهرستان يك امري ضروري است.
عزيزي بيان كرد: فرسودگي ناوگان آمبولانس، ارجاع بيمار را با مشكل مواجه مي كند كه چاره انديشي در اين امر نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي اظهار كرد: شهر مهاجران در سال هاي اخير ميزبان پنج هزار واحد مسكن مهر باست كه در بحث زيرساخت هاي درماني آن پيش بيني لازم صورت نگرفته است.

*** سمن هاي فعال در حوزه بهداشت كمك هاي زيادي به بخش دولتي ارائه كرده اند
رئيس هيات مديريه سمن هاي شبكه سلامت استان مركزي گفت: سمن هاي فعال در حوزه بهداشت و درمان و سلامت اين استان در بحث هاي پيشگيري و درمان قدرتمند و توانمند وارد شده اند و تاكنون كمك هاي زيادي به بخش دولتي ارائه كرده اند.
مرتضي صديقي افزود: از سال 88 تا 90 آمار ثبتي ميانگين بروز سرطان در اين استان 100 درصد بوده كه اين مهم بايد بررسي شود و هيچ مرجعي در اين رابطه وجود ندارد.
وي بيان كرد: ام اس يكي از بيماري هاي شايع و جدي استان مركزي است و انجمن ام اس در استان بسيار فعال عمل كرده و اين انجمن حتي در حوزه دياليز هم وارد شده است.
رئيس هيات مديريه سمن هاي شبكه سلامت استان مركزي ادامه داد: مهمترين خواسته بيماران كليوي ايجاد بخش پيوند كليه است كه انتظار است وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در راستاي تحقق اين خواسته گام هاي بلندي بردارد.
وزير بهداشت و درمان و آموزش پزشكي در سفر دو روزه خود از چهار بيمارستان دولتي در اراك و طرح هاي نيمه كاره سلامت بازديد كرد.
بازديد از بيمارستان تامين اجتماعي شازند و مركز بهداشتي و درماني شازند و طرح دانشكده پرستاري اين شهرستان ، شركت در نشست مطبوعاتي ، كارگرئه سلامت و امنيت غذايي و بازديد از طرح هاي بهداشتي و درماني شهرستان هاي خمين، محلات و دليجان از ديگر برنامه هاي سفر وزير به استان مركزي بود.ك/2
6013/3005/