۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81845207
T T
۰ نفر

سيستم تشخيص هويت اتمي، تقلب را غير ممكن مي كند

۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶
کد خبر: 81845207
سيستم تشخيص هويت اتمي، تقلب را غير ممكن مي كند

تهران - ايرنا - محققان يك سيستم تشخيص هويت مبتني بر اتم ساختند كه تقلب را تقريبا غيرممكن مي كند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس، صرفنظر از تمام پيشرفت هاي انجام گرفته در سيستم هاي امنيتي، هنوز هم راه هايي براي نفوذ به امن ترين سيستم ها وجود دارد. براي مثال مي توان امضا را جعل، گذرواژه را كشف و حتي اثر انگشت را شبيه سازي كرد.
محققان دانشگاه لنكستر در شمال غرب انگلستان سيستم تشخيص هويت جديدي را بر اساس ابتدايي ترين جزء مواد، يعني اتم ها طراحي كرده اند كه تقريبا غيرقابل نفوذ است.
اين سيستم تشخيص هويت در واقع رويه ايجاد طرح هاي اعتبارسنجي بر اساس مفهوم Quantum ID يا Q-ID است. اين مفهوم شامل ارزيابي ساختارهايي در مقياس نانو و شناسايي نواقص ساختاري آن ها است كه ابعاد اتمي دارند. هريك از ساختارهاي نانو كه از اين طريق توليد شده اند، منحصر به فرد بوده و توليد نمونه مشابه آن ها تقريبا غيرممكن است.
درحال حاضر توان محاسباتي موردنياز براي شبيه سازي و در نتيجه كپي برداري از اين ساختارها، بسيار زياد است و بنابر اين انجام شبيه سازي نيازمند زماني طولاني است. در واقع براي اين كار بايد نانوساختار موردنظر، اتم به اتم باز شود.
كاربردهاي اين فناوري نامحدود هستند و مي توان از آن براي شناسايي طيف گسترده اي از محصولات بهره گرفت. به گفته محققان به سادگي مي توان فرآيند توليد اين نانوساختارها را با فرآيندهاي قعلي توليد تراشه، يكپارچه كرد؛ بنابراين به سرعت مي توان اين فناوري اعتبار سنجي را روانه بازار كرد.
محققان به دنبال ثبت حق مالكيت اين فناوري و به تبع آن عرضه جهاني فناوري از طريق يك شركت دانش بنيان موسوم به Quantum Base هستند. اين شركت در حال حاضر از طريق وب سايت خود پذيراي درخواست اشخاص حقيقي و حقوقي براي دريافت حق بهره برداري از Q-ID است.گزارش كامل اين فناوري در وب سايت نشريه Nature منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
۰ نفر