۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵
کد خبر: 81834213
T T
۰ نفر
سبك متفاوت عزاداری یزدی ها و توجه به شور و شعور  حسینی

یزد - ایرنا - خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مركز یزد در میزگردی به درخشش عزاداری یزدی ها در داخل و خارج كشور، زدون آفت ها و رعایت اخلاص و استفاده از الگوی كربلا و قیام امام حسین (ع) پرداخته است.

در این میزگرد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شریف حسینی كوهستانی مدیركل تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام علی كارگر معاون فرهنگی این اداره به موضوع عزاداری هیات های مذهبی در یزد پرداختند.
** درخشش عزاداری یزدها
مدیركل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به درخواست نماینده ولی فقیه در یكی از استان ها برای استفاده از سبك عزاداری یزد آن خطه، گفت: مردم یزد در عزاداری های خود برخلاف دیگر استان ها بیشتر به نوحه و محتوای آن و نه ابزار و وسایل عزاداری توجه دارند.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شریف حسینی كوهستانی افزود: استان یزد به دلیل تعدد عزاداری ها در سال و استفاده از نمادهایی در این خصوص توسط خطیب شهیر زنده یاد حسین فلسفی به عنوان حسینیه ایران نامگذاری شده و در سالهای اخیر نیز عزاداری مردم یزد در داخل و خارج كشور و حتی غیرمسلمانان می درخشد.
وی اضافه كرد: مردم یزد برخلاف دیگر استان ها بیشتر به نوحه و محتوای آن و نه ابزار و وسایل عزاداری توجه دارند، به طوری كه نماینده ولی فقیه در یكی از استان های كشور استفاده از سبك عزاداری یزد در آن استان خواستار شد و بر این اساس آماده اعزام مداحان و رئیسان هیات های مذهبی یزد هستیم.
وی خاطر نشان كرد: مردم سراسر كشور با علاقه فراوان عزاداری یزد را دنبال می كنند، چرا كه نظم و انضباط هیات های مذهبی در زمان عزاداری، اشعار و سبك نوحه های این هیات ها را می پسندند.
** استفاده از الگوی كربلا و قیام امام حسین (ع)
مدیركل تبلیغات اسلامی یزد گفت: الگوی مبارزه ملت ایران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، كربلا و قیام امام حسین (ع) بود و بركات عاشورا و كربلا در این پیروزی و دوران دفاع مقدس به خوبی تجربه شد.
حسینی كوهستانی افزود: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی كه قیام امام حسین (ع) را عامل تقویت، اعتماد و انگیزه مردم می دانند، در صدد تلاش برای تضعیف عاشورا برآمده و این موضوع را به طور رسمی در نشست های خود مطرح كردند.
وی تصریح كرد: استفاده از الگو و شعارهای عاشورایی برای پیشبرد اهداف نظام اهمیت زیادی دارد، از این رو در هر زمانی باید از چراغ هدایت امام حسین (ع) استفاده كنیم.
** زدون آفت های عزاداری
مدیركل تبلیغات اسلامی یزد با بیان اینكه هر نعمت و سرمایه الهی از جمله دین، آفت و آسیب هم دارد، گفت: در بُعد فرهنگی همه نعمتها دچار آسیب می شوند و همانطور كه نعمت را می شناسیم باید در صدد شناخت آفت ها نیز برآییم، چرا كه این آفت ها گاهی سبب گریز از دین و نظام می شود.
حسینی كوهستانی با تاكید بر لزوم شناخت و پرهیز از آفت های عاشورا افزود: تبیین نشدن یا وارونه بیان شدن هدف اصلی و بیانات نورانی امام حسین (ع)، شناخت نادرست و توجه صرف به بخش اشك و آه (عزاداری) قیام و مكتب الگویی كربلا و سخن نگفتن از اصل این حماسه از جمله این آفت هاست.
وی ادامه داد: مطرح كردن برخی مسائل غیرعقلانی برای جذب مخاطب و حزن بیشتر یا ایجاد تغییر در چهره و وضعیت ظاهری با قیام امام حسین (ع) سازگاری ندارد.
** رعایت اخلاص در عزاداری ها
مدیركل تبلیغات اسلامی یزد رعایت اخلاص در عزاداری ها و هدایت مردم در این مسیر را یادآور شد و گفت: در همه جنگ های صدر اسلام انسان های ناخالص در بین نیروهای لشكر اسلام بوده اند اما در قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش ذره ای ناخالصی وجود نداشت.
حسینی كوهستانی خاطر نشان كرد: نمایشگاه كربلا غرفه هایی از جمله اخلاص، ایثار، وفاداری، عرفان، بر سر پیمان و عهد بودن، حفاظت و حراست از دین داشت.
این مسئول با تكذیب رتبه بندی هیات های مذهبی در یزد گفت: طرح این موضوع آفتی در حوزه خبررسانی و اطلاع رسانی و خلاف شرع است كه با روح قیام امام حسین (ع) سازگاری ندارد.
** برگزاری نشست با شاعران آیینی
این مسئول با اشاره به برگزاری نشست های مختلف با شاعران آیینی در سال های اخیر گفت: این نشست ها با هدف هم اندیشی در راستای سرودن و انتخاب بهترین اشعار برای مداحی و نوحه خوانی برگزار شده و نتیجه های مطوبی به دنبال داشته است.
حسینی كوهستانی تصریح كرد: هیات های عزاداری باسابقه ترین تشكل مردمی خودجوش در جهان هستند و با توجه به تشكیل این هیات ها به خاطر شخصیت مطهر امام حسین (ع)، مردم به آنها عشق می ورزند و هزینه های مالی زیادی صرف آن می كنند.
** شباهت فعالیت رسانه ها و تبلیغات اسلامی
مدیركل تبلیغات اسلامی یزد با اشاره به برخی شباهت های فعالیت این اداره كل و رسانه ها در حوزه اطلاع رسانی اظهار كرد: صداقت و امانتداری از جمله ملاك و معیارهای فعالیت در این حوزه است، ضمن اینكه در قرآن كریم نشر اخبار ضداخلاقی به صراحت گناه اعلام شده و باید برای جلب اعتماد جامعه و مخاطب به این موراد توجه شود.
حسینی كوهستانی افزود: اهمیت خبررسانی بركسی پوشیده نیست و با پیشرفت و گسترش فناوری ها در برهه كنونی نیازمند اطلاع رسانی فعالیت ها در داخل و خارج از كشور هستیم.
وی ادامه داد: مردم حق دسترسی به اخبار و اطلاعات را دارند و باید این حق ادا شود.
** توجه به شعور همراه با شور حسینی در عزاداری ها
معاون فرهنگی مدیركل تبلیغات اسلامی یزد نیز گفت: عزاداری های ماه محرم باید با شور و شعور حسینی همراه باشد تا راه نفوذ دشمن به عزادرای ها گرفته شود.
حجت الاسلام علی كارگر افزود: شعور حسینی باید در محتوای شعرها و سبك مداحی ها مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به مصوبه 603 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1386 اظهار كرد: بر اساس این مصوبه برنامه ریزی، هدایت، حمایت و ساماندهی هیات های عزاداری و مداحان به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار و همه اختیارها در این راستا محول شد.
وی ادامه داد: با توجه به غیردولتی بودن عزاداری ها، شورای هیات های مذهبی و كانون مداحان به عنوان بازوی كار تبلیغات اسلامی در سراسر كشور تشكیل شده و همه فعالیت ها از جمله برگزاری دوره های آموزشی و گردهمایی ها با تصمیم آنها صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، مردم سختكوش و مومن استان یزد از دیرباز علاوه بر انجام دقیق امور جاری، در فعالیت های مذهبی نیز حضور گسترده و پرشوری دارند به طوری كه این خطه به عنوان دارالعباده و حسینیه ایران معرفی شده است.
رهبر معظم انقلاب سال گذشته در پی پخش عزاداری های پرشور مردم دارالعباده یزد از شبكه های سراسری سیما، این حركت شورآفرین و شایسته را مورد تفقد و عنایت قرار دادند.
نوع عزاداری یزدی ها در ماه محرم با فعالیت افزون بر دو هزار هیات مذهبی در سراسر این استان به طوری درخشیده است كه علاوه بر جلب توجه رهبر معظم انقلاب و مسلمانان داخل و خارج كشور، پای گردشگران اروپایی را نیز به یزد باز كرده است.
مصطفی فاطمی معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی استان یزد گفته است: در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال 450 گردشگر خارجی از كشورهای مختلف اروپایی از عزاداری مردم دارالعباده یزد و مناطق تابعه آن دیدن كردند كه در مقایسه با سال گذشته تا چهار و نیم برابر افزایش نشان می دهد.
7532/8068/1042
۰ نفر