۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۳
کد خبر: 81828730
T T
۰ نفر
سازمان ملل: دهها كودك در جنگ داخلی سودان جنوبی جان خود را از دست داده اند

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد اعلام كرد كه ده ها كودك در درگیری های سودان جنوبی كه برغم توافق های سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی دو ساله این كشور اوج گرفته است، جان خود را از دست داده اند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه از جوبا پایتخت سودان جنوبی نوشت كه سازمان ملل متحد افزود: درگیری ها در ایالت وحدت در شمال این كشور در هفته های اخیر با پیامدهای عمیق برای غیرنظامیان تشدید شده است به گونه ای كه 40 تن از مردم این استان از گرسنگی جان سپرده اند.
گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد به جزئیات مفصلی در باره كشتارهای تنها در یك منطقه استان وحدت در یك دوره دو هفته ای پرداخته است.
بر اساس این گزارش، دستكم 80 غیرنظامی در فاصله 4 تا 22 اكتبر (12-30 مهر) در منطقه لیر در جنوب استان وحدت كه تاكنون چند بار میان نیروهای دولتی و شورشیان دست به دست شده است، جان خود را ازدست داده اند.
این گزارش می افزاید: تقریبا سه چهارم قربانیان در منطقه لیر یعنی دستكم 57 تن، كودك بوده اند. همچنین در این منطقه بیش از 50 مورد هتك حرمت و تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی، رخ داده است.
این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، هر دو طرف درگیری های سودان جنوبی را به ارتكاب كشتارهای قومی، بكارگیری و كشتار كودكان و ارتكاب موارد گسترده تجاوز جنسی، شكنجه و آواره كردن اجباری جمعیت به منظور پاكسازی مناطق متعلق به مخالفان خود، متهم كرده است.
كارشناسان گرسنگی وابسته به سازمان طبقه بندی یكپارچه امنیت غذایی در باره خطر شدید بروز قحطی پیش از پایان سال جاری میلادی در صورت ادامه درگیری ها و نرسیدن تداركات و كمك به مناطقی كه به شدت آسیب دیده اند، هشدار داده اند.
در حالی كه مقداری كمك به منطقه های بوآو و كوچ در استان وحدت رسیده است، دیگر مناطق این استان همچنان محروم مانده اند.
سازمان ملل متحد افزود: حدود سه میلیون و 900 هزار نفر به شدت به كمك نیاز دارند كه یك سوم جمعیت این كشور را تشكیل می دهند و شمار آنان نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی 80 درصد افزایش یافته است.
جنگ داخلی سودان جنوبی در دسامبر 2013 با متهم شدن ریك ماچار معاون پیشین رئیس جمهوری توسط «سالوا كی یر» رئیس جمهوری به طراحی كودتا آغاز و موجب شروع شدن چرخه كشتارهای انتقام جویانه در این كشور فقیر آفریقایی و تقسیم آن در امتداد مرزها و خطوط قومی شد.
ارتش سودان جنوبی و شورشیان بارها یكدیگر را به نقض توافق آتش بس 26 اوت (4 شهریور) متهم كرده اند و هشتمین توافق به منظور پایان دادن به جنگ درازمدت داخلی این كشور، از حدود دو سال پیش آغاز شده است.
خاورم**1486**1572
۰ نفر