۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۵
کد خبر: 81828703
T T
۰ نفر
انسداد چاه های غیرمجاز آب گلستان نیازمند 28 سال فرصت

گرگان - ایرنا - مدیر عامل شركت آب منطقه ای گلستان گفت: انسداد 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در استان باتوجه به اعتبارات كنونی و برنامه ریزی انجام شده نیازمند صرف 28 سال زمان است.

به گزارش ایرنا علی نظری روز شنبه در نشست شورای حفاظت آب استان، اظهار داشت: با برنامه ریزی كه برای انسداد 600 حلقه چاه غیرمجاز با برداشت 4 میلیون متر مكعب آب در سال جاری انجام شده و نیز در صورت حفر نشدن چاه آب غیر مجاز دیگر، برای انسداد چاه های غیرمجاز موجود این مدت زمان مورد نیاز است.
طبق گزارش شركت آب منطقه ای گلستان، برداشت آب توسط چاه های غیرمجاز در این استان سالانه 164 میلیون متر مكعب آب می باشد.
براساس این گزارش، در استان گلستان 37 هزار حلقه چاه آب اعم از مجاز و غیرمجاز در بخش های كشاورزی و صنعتی وجود دارد.
این درحالی است كه سایه خشكسالی در ده سال اخیر بر استان گلستان گسترده شده و وضعیت منابع آبی آن هر سال نسبت به سال قبل شرایط بدتری دارد به گونه ای كه در فصل گرم سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش كرده است..
نظری درادامه بر همكاری دستگاه های عضو شورای حفاطت آب در انسداد چاه های غیرمجاز در این استان تاكید كرد و گفت: مقابله با هدررفت آب و ساماندهی این مایع حیاتی در استان نیازمند تلاش بیشتری است.
وی همچنین افزود: باید بر روی طرح هایی از جمله تسطیح اراضی كشاورزی، تفكیك زمین دیم و آبی از یكدیگر و اعمال سیاست الگوی كشت در اراضی كشاورزی اقدام های موثری صورت گیرد و تا زمانی كه به این طرح های مهم توجه نشود، قصه پرغصه آب و هدر رفت آن در گلستان پایان نخواهد یافت.

* وضعیت بارش در گلستان بدتر می شود
مدیر كل هواشناسی گلستان نیز با اشاره به اینكه وضعیت بارش در این استان روز به روز بدتر می شود، گفت: اكنون این استان خشكی شده و این آسیب بسیار جدی و تهدید كننده است.
محمدرضا رضوی افزود: متاسفانه توسعه استان به صورت سطحی صورت می گیرد و این نوع نگاه توسعه ای محدود بوده و نگاه یكپارچه گرا لازم است.
حجت الاسلام سید مصطفی حقی دادستان عمومی و انقلاب مركز استان گلستان نیز پیشنهاد درخواست دریافت جبران خسارت از حفر كنندگان چاه های غیرمجاز از سوی دستگاه مرتبط را ارائه داد تا با عملیاتی شدن طرح مزبور، بستن این چاهها شتاب بیشتری به خود گیرد.

** لزوم پیدا كردن سازوكار اجرایی انسداد چاه های غیرمجاز
استاندار گلستان نیز در سخنانی بر پیدا كردن ساز و كار اجرایی برای پیگیری سریع بستن چاه های غیرمجاز آب در این استان تاكید كرد و گفت: پیشنهاد می شود آیین نامه ای به منظور مقابله با صاحبان چاههای غیرمجاز در این استان توسط دستگاه های مرتبط تهیه و تدوین شود تا از ارائه تسهیلات به این دسته از افراد در همان سال ممانعت شود.
حسن صادقلو افزود: بستن چاه های غیرمجاز آب در استان باید جدی گرفته شود و با متخلفان برخورد قانونی قاطع صورت گیرد.
به گفته وی طبق آماری كه ارائه می شود به ازای هر هكتار كشت در این استان 15 هزار متر مكعب آب استفاده می شود كه این رقم بسیار بالا است.
وی همچنین از اعضای شورای حفاظت آب خواست بیش از گذشته به مباحث كلان آب در استان و آسیب هایی كه در این حوزه با آن مواجه است توجه شود.
استاندار گلستان بر اصل حفاظت از داشته های آب در استان نیز تاكید كرد و افزود: یكی از نگرانی هایی كه در حوزه حفاظت از آب در استان وجود دارد، جزیره ای فكر كردن مسئولان مرتبط است كه باید دستگاه ها نسبت به این مساله مهم استان، جامع عمل كرده و جامع نیز تصمیم گیری كنند.
گلستان واقع در شمال كشور دارای حوزه های آبریز شامل اترك، گرگان رود، نكا رود، خلیج گرگان و قره سو است و متوسط بارش در این استان 450 میلی متر می باشد كه سال آبی گذشته 15.2درصد نسبت به دوره مشابه دراز مدت كاهش بارش داشته است.
6204/1648