۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81828701
T T
۰ نفر

كتب پاكستان،مدرسه ای را درقندهار تعطیل كرد

۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81828701
كتب پاكستان،مدرسه ای را درقندهار تعطیل كرد

كابل - ایرنا - منابع خبری افغانستان اعلام كردند كه یك مدرسه خصوصی در استان «قندهار» در جنوب این كشور با نظام و كتاب های آموزش مدارس پاكستانی فعالیت داشت، تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «افق» روز شنبه نوشت: «محمد عوض» معاون ریاست آموزش و پرورش استان «قندهار» افغانستان با تایید این موضوع گفته است كه پس از آگاهی از نحوه فعالیت این مدرسه، آن را تعطیل كرده و تحقیقات در زمینه علل و انگیزه های متولیان مدرسه برای حاكم كردن نظام آموزشی پاكستان و تدریس كتب درسی آنان در این مدرسه در حال انجام است.
براساس این گزارش، مدرسه خصوصی «روشان»، محتوای مواد درسی مدارس پاكستانی را تدریس می كرد و «عبدالمنان» مدیر این مدرسه نیز آموزش كتب درسی پاكستان را در این مدرسه پذیرفته، اما گفته است كه نمی دانسته این اقدام، مغایر با قانون است.
ریاست آموزش و پرورش قندهار اعلام كرد در رابطه با این موضوع تحقیق و بررسی خواهند كرد و تا اعلام نتیجه نهایی این مدرسه، اجازه فعالیت ندارد.
این مدرسه، دارای مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش افغانستان است.
استان قندهار پایگاه اصلی گروه طالبان، پیش از تصاحب قدرت در افغانستان بود و در دهه هفتاد، در ابتدای قدرت گیری طالبان این استان در زمان دولت «برهان الدین ربانی» اولین تصرف این گروه بود .
اكثر رهبران و فرماندهان این گروه نیز از قندرهار برخاسته اند. ملا «محمد عمر» رهبر پیشین گروه طالبان متولد قندهار بود و دو معاون وی ملا «برادر» و ملا «اختر محمد منصور» جانشین ملاعمر نیز قندهاری هستند.
برخی از فرماندهان طالبان كه به تازگی از گروه طالبان منشعب شده اند می گویند كه رهبر جدید طالبان، با همكاری سازمان اطلاعاتی ارتش پاكستان انتخاب شده است و به همین خاطر از این گروه جدا شده اند.
مقام های دولت افغانستان نیز می گویند طالبان و پاكستان، رابطه ای نزدیك دارند.
«سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی «نواز شریف» نخست وزیر پاكستان هم نفوذ «اسلام آباد» بر طالبان را رد نمی كند، اما ادعا دارد كه همكاری ما برای آوردن طالبان بر سر میز مذاكره با دولت افغانستان است و نباید این ارتباط به اشتباه تعبیر و تفسیر شود.
آساق*291** 1610 **1488**1572