۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81827532
T T
۰ نفر

مواد غذایی كه در برابر آلودگی هوا معجزه می كنند

۱۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۰۵
کد خبر: 81827532
مواد غذایی كه در برابر آلودگی هوا معجزه می كنند

تهران- ایرنا- آلودگی هوا از مهمترین معضلات است كه ساكنین كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته را به یك میزان تحت تاثیر قرار می دهد و اتخاذ راهكارهایی را برای مقابله با تاثیرات سوء آن بر سلامتی می طلبد. مصرف مواد غذایی موثر در دفع سموم ناشی از آلاینده ها در روزهای آلوده، یكی از این راه هاست.

به گزارش گروه علمی ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه 80 درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به دلیل بیماری های عروق كرونر قلب و سكته مغزی، 14 درصد این مرگ ها به خاطر بیماری های مزمن انسداد ریه و عفونت های حاد تنفسی و شش درصد مابقی نیز ناشی از سرطان ریه است.
آلودگی هوا در فصول سرد به دلیل پدیده وارونگی تشدید می شود كه در این شرایط سالمندان، زنان باردار، كودكان و بیماران، قشر آسیب پذیر تر محسوب می شوند.
معاینه فنی خودرو، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و كاهش خودروهای تك سرنشین از جمله مهمترین اقداماتی است كه انتظار می رود شهروندان رعایت كنند. در كنار این اصول، نمی توان تاثیر مواد غذایی كاهش دهنده آلودگی هوا بر سلامتی و تندرستی را نادیده گرفت.
برخی مواد غذایی كه مصرف آن در تمام یایام، به ویژه زمان هشدار آلودگی هوا توصیه می شود، به شرح ذیل است:

*** روغن زیتون
روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می كند. ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسكلروز زودرس می شود. عارضه آترواسكلروز بر اثر رسوب پلاك از مواد چربی در دیواره درونی رگ های خونی بوجود می آید.
روغن زیتون منبع غنی امگا 9 است و مصرف آن باعث افزایش فعال كننده پلاسمینوژن بافتی می شود. فعال كننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است كه توسط سلول های دیواره داخلی شریان ها ترشح می شود و مهمترین وظیفه آن شكسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ هاست. وجود لخته در رگ های خونی باعث اختلال در گردش خون می شود.
روغن زیتون حاوی دو آنتی اكسیدان قوی هیدروكسی و اولئوروپین است كه در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته موثر هستند. به علاوه روغن زیتون باعث انتشار اكسید نیتریك در داخل عروق و شل شدن دیواره شریان ها و بهبود گردش خون می شود. مصرف روزانه این ماده غذایی ارزشمند توصیه شده است.

*** مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان
آنتی اكسیدان به تركیباتی گفته می شود كه از سلول در مقابل صدمات جلوگیری كند. این تركیبات می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.
آنتی اكسیدان های اصلی عبارتند از :
-لوتئین : این گروه آنتی اكسیدان در انواع كلم (كلم بروكلی، گل كلم و برگ كلم)، انواع میوه ها، سبزیجات نشاسته ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد.
-سلنیوم : یك ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی است.
-كاروتنوئیدها : رنگدانه هایی است كه باعث رنگ زرد و نارنجی میوه هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می شود.
-لیكوپن : یك ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه است.
-ویتامین A : در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد.
-ویتامین C : در مركبات، سیب زمینی، آناناس، كلم بروكلی، اسفناج و انواع توت وجود دارد.
-ویتامین E : آجیل، كره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آوكادو و روغن گیاهی حاوی این ویتامین هستند.
گوجه فرنگی، انواع توت ها، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر كتان، انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند.

*** آووكادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E
تحقیقات انجام شده توسط كالج كینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام نشان می دهد كه آووكادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E مانع از آسیب ناشی از آلودگی هوا به ریه می شوند و مصرف روزانه این مواد توصیه شده است.

*** كلم بروكلی
مطالعات محققان دانشگاه جان هاپكینز نشان می دهد كه كلم بروكلی و جوانه آن ذرات معلق و ازن هوا را دفع می كند، علاوه بر این حاوی یك تركیب به نام سولفورافان است كه خاصیت ضد سرطانی دارد.

متخصصان مصرف مكرر و به وفور این اقلام غذایی را به علاوه خودداری از تردد های غیر ضروری در خارج از منزل در روزهای آلوده به شهروندان توصیه می كنند.
علمی (6) ** 9259
۰ نفر