روزانه 115 هزار بشكه نفت خام به پالایشگاه تبریز تحویل داده می شود

زنجان - ایرنا - مدیر شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب كشور گفت: از خط 16 اینچ این منطقه روزانه 115 هزار بشكه نفت خام به پالایشگاه تبریز تحویل داده می‌شود.

الماس پورزاهدی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح خط لوله 10 اینچ تاسیسات سوخت رسانی به نیروگاه سیكل تركیبی سلطانیه از توابع استان زنجان یكی از وظایف مهم این شركت را انتقال نفت مورد نیاز به پالایشگاه تبریز اعلام كرد و افزود: ظرفیت ذخیره سازی مخازن نفت خام این پالایشگاه 500 میلیون لیتر بوده كه 237 میلیون لیتر آن پس از تغییر و تحولات تبادل می شود.
وی یادآوری كرد: تامین نفت خام پالایشگاه تبریز و بخشی از خوراك پتروشیمی استان آذربایجان شرقی برعهده این شركت است و علاوه بر آن خط 14 اینچ نیز ظرفیت انتقال 75 هزار بشكه را دارد كه ظرفیت خط انتقال تبریز میاندوآب و ارومیه 45 هزار بشكه در روز است.
پورزاهدی تامین فرآورده نفتی (سوخت) استان های زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، تامین سوخت هواپیما، سوخت نیروگاه اردبیل و ارومیه، تعمیر و نگهداری تمامی سیستم های مخابراتی حوزه استحفاظی، مراكز انتقال نفت، تاسیسات تابعه و مركز منطقه را از دیگر وظایف این شركت برشمرد.
مدیر شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب كشور ادامه داد: این شركت با بهره‌گیری از رویكردهای عملیاتی یكپارچه و ماشین‌آلات، توربین‌ها و سیستم‌های GIS به منظور افزایش پایداری خط لوله به عیب‌یابی، تعمیرات پیشگیرانه و بازسازی و نوسازی خطوط لوله می‌پردازد.
وی در ادامه صرفه جویی در هزینه های نگهداری جاده های كشور، صرفه جویی در هزینه های تعمیرات تانكرهای حامل سوخت و كاهش تردد جاده ای، جلوگیری از مرگ و میر و خسارات مالی و جانی با توجه به تردد بیش از 220 تانكر در روز در جاده های را از مزایای اجرای خط لوله 10 اینچ و تاسیسات سوخت رسانی به نیروگاه سیكل تركیبی سلطانیه زنجان ذكر كرد.
پورزاهدی خاطرنشان كرد: جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی آلاینده ها، صرفه جویی در زمان سوخت رسانی به موقع و بهینه و تامین هر چه بهتر سوخت نیروگاه و كسب رضایت نیروگاه به عنوان مشتری از دیگر مزایای افتتاح این نیروگاه است.
به گزارش ایرنا، خط لوله 10 اینچ و تاسیسات سوخت رسانی به نیروگاه سیكل تركیبی سلطانیه در استان زنجان امروز به بهر برداری رسید.
نیروگاه سلطانیه با بهره گیری از سوخت دوگانه (گاز طبیعی و نفت و گاز) دارای پنج دستگاه مخزن 20میلیون لیتری است كه به منظور ذخیره سازی و مصرف در نظر گرفته شده است.
برای احداث و اتصال به مخازن این نیروگاه حدود 6.300 كیلومتر خط لوله انشعابی 10 از خط اصلی تهران – تبریز 14 فراورده نفتی با كلاس 900 و ضخامت mm7 و جنس 5 lx52 اجرا شده است.
این پروژه در مدت پنج ماه اجرا و به پایان رسیده است.
ظرفیت روزنه از طریق خط لوله انشعابی 10 از خط 14 اصلی بالای 50 هزار بشكه در روز بوده كه با برنامه ریزی قبلی قابل اجرا است.
هزینه های انجام شده در این پروژه حدود 16 میلیارد ریال است.
شركت خطوط لوله مخابرات نفت ایران منطقه شمالغرب در مسیر 1920 كیلومتری در گذر از مسیرهای اشتهارد، ابهر، زنجان، ایده لو، میانه شهید كریمی(تركمنچای)، تبریز، میاندوآب، ارومیه، مراغه، سراب و اردبیل واقع شده است.
6085/7320