۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81820674
T T
۰ نفر

پادشاهی كپتاگون

۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۳:۵۰
کد خبر: 81820674
پادشاهی كپتاگون

بیروت – ایرنا – هیچ كس نیست كه ماجرای دختران زندانی ملك عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی را نشنیده باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری شبكه المنار، سخنان زیادی درباره این چهار دختر (هلا، مها، سحر و جواهر) كه سال هاست در قصرهای سلطنتی محبوس هستند، نوشته شده و مصاحبه های زیادی نیز با مادر آنها شاهزاده العنود الفایز در لندن انجام شده است اما شاید كسی نداند كه این ماجرا ارتباط زیادی با رسوایی های « پادشاهی كپتاگون» دارد.
رسوایی های مواد مخدر در پادشاهی سعودی از ماجرای بازداشت شدگان سیاسی شروع و پس از آن شامل بقیه مردم این كشور می شود و حتی كودكان مدارس مقطع ابتدایی را بی نصیب نمی گذارد.
در اوایل ماه آوریل سال 2014 (فروردین 94) مصاحبه ای با همسر مطلقه ملك عبدالله عبدالعزیز شاه سابق سعودی انجام شد كه آن زمان منتشر نشد.
در این مصاحبه، این شاهزاده اردنی الاصل در توضیح علت برخورد نامناسب آل سعود با دخترانش گفت: علت به زمانی برمی گردد كه یكی از دخترانم متوجه شد زندانیان رای و عقیده در زندان های سعودی مورد شكنجه و توهین قرار می گیرند و به آنها مواد مخدر تزریق می شود.
«زندانیان عقیدتی در پادشاهی سعودی با وجود صحت كامل، در بخش بیماران روانی نگهداری می شوند، به آنها مواد مخدر تزریق می شود و مورد شكنجه و توهین قرار می گیرند.»
اینها مشاهدات هلا دخترعبدالله عبدالعزیز آل سعود بود كه هنگام حضور در یكی از مراكز نگهداری بیماران روانی برای طی دوره آموزشی با آن مواجه شده بود.
اعتراض شاهزاده هلا به شیوه برخورد با زندانیان باعث شد تا خود وی نیز قربانی همین رفتارها شود.
آنها پس از تزریق مواد مخدر به هلا، او را به زندان افكندند تا جایی كه وضع سلامتیش رو به وخامت رفت و بین او و خواهرانش جدایی افتاد.
العنود الفایز گفت: خدمتكاران قصر به طوری عمد به دخترانم هلا و مها مواد مخدر می دادند، برخی از آنها كه قادر به انجام این كار نبودند از كار اخراج شدند اما بعضی از آنها این كار را انجام دادند. جواهر و سحر برای جلوگیری از تكرار این مصیبت خواستار بیرون كردن خدمتكاران از محل اقامت خود شدند.
اینها نمونه هایی از برخورد آل سعود با فرزندان خودشان است، بنابراین جای تعجبی ندارد كه سلاطین آل سعود تمام كشور را در مواد مخدر غرق كنند و با این كار مردم سرزمین حجاز را به خاك سیاه بنشانند.
در ماه اوت 2015 شبكه فرانس 24 طی گزارشی اقدام به پخش یك كلیپ ویدیویی كرد كه در تاریخ 13 ژوئیه گذشته از زندان بریمان جده به بیرون درز كرده بود.
این شبكه فرانسوی فاش كرد كه در زندان های سعودی به زندانیان هروئین تزریق می شود.
این گزارش، دروغ بودن ادعای مقامات رسمی سعودی را كه مدعی تزریق انسولین به زندانیان شده بودند، ثابت می كرد.
طبق گزارش های اخیر سازمان ملل، عربستان با حدود 150 هزار معتاد، از حیث تعداد معتادان در بین كشورهای حاشیه خلیج فارس صدرنشین است. حدود 70 درصد از معتادان سعودی در رده سنی بین 12 تا 20 سال قرار دارند.
مساله مهم و خطرناك تر آن است كه بر اساس تحقیقات اخیر، دانش آموزان مقطع ابتدایی (زیر 11 سال) ده درصد از معتادان مواد مخدر را در عربستان تشكیل می دهند.
این میزان مصرف مواد مخدر در مقطع راهنمایی (11 تا 15 سال) به 33 درصد بالغ می شود و در مقطع دبیرستان ( تا 18 سال) به حدود 38 درصد افزایش پیدا می كند.
كشور عربستان در زمره كشورهایی است كه استعمال قرص های كپتاگون در آن بسیار بالا است.
گزارش سازمان ملل درباره مواد مخدر در سال 2013 حاكی از آن است كه از كل كپتاگون كشف شده در دنیا، 30 درصد آن در عربستان اتفاق افتاده است.
به همین دلیل كپتاگون در صدر مواد مخدر مصرفی عربستان قرار گرفته تا جایی كه این ماده مخدر را به « مخدر سعودی» معروف كرده است.

** قاچاق مواد مخدر از طریق یمن با نظارت سعودی ها
روز دوشنبه 21 مه 2012، برای نخستین بار مقادیر زیادی از مواد مخدر در استان صعده یمن كشف شد كه به مقصد عربستان بارگیری شده بود.
آن زمان جنبش انصارالله اعلام كرد كه پس از ناكام گذاشتن عملیات قاچاق این مواد اقدام به امحای آن كرده است.
در بیانیه ای كه توسط این جنبش صادر شد، آمده بود: به دلیل خطرات این آفت و سلاح ویرانگر كه دشمنان امت اسلامی علیه جوانان و كودكان استفاده می كنند و قصد نابودی آنها و از بین بردن اصول و ارزش ها و توانایی های آنها را دارند، اقدام به امحای این مواد كردیم.
عملیات امحای مواد مخدر ضبط شده توسط انصارالله به ریاست محمدعلی الحوثی (رییس فعلی كمیته عالی انقلاب یمن) و تحت نظارت شهید عبدالكریم الخیوانی و هماهنگی میدانی با حامد البخیتی روزنامه نگار و شخصیت های رسانه ای دیگر انجام گرفت.
قاچاق مواد مخدر در یمن از طریق بندر المخا واقع در استان تعز و مشرف بر دریای سرخ صورت می گرفت.
عملیات قاچاق در این بندر تحت نظارت شخصیت های معروف یمنی انجام می شد و مواد مخدر وارد شده برای بسته بندی و توزیع به دو شهر كتاف و دماج انتقال می یافت.
بر اساس منابع یمنی، عثمان مجلی از اعضای پارلمان یمن و محمد الوایلی قاچاقچی سرشناس مواد مخدر، دو تبعه یمنی بودند كه همواره نام آنها در زمینه قاچاق مواد مخدر مطرح می شد و از كارگزاران كشور همسایه (عربستان) به شمار می آمدند.
پس از انقلاب 21 سپتامبر 2014 یمن، نیروهای امنیتی این كشور با همكاری كمیته های مردمی موفق شدند جلوی عملیات قاچاق را بگیرند.
به گفته منابع یمنی، كنترل قاچاق مواد مخدر تاثیر زیادی بر سیاست های سعودی در یمن داشت.
وزارت كشور سعودی با اذعان به این مطلب در تاریخ اول سپتامبر 2015 اعلام كرد كه میزان قاچاق مواد مخدر از یمن به عربستان به میزان 80% كاهش داشته است.
آنها با دگرگون كردن حقایق و واقعیت ها، این مساله را از نتایج مثبت تجاوز سعودی ها به یمن عنوان كردند.
سوریه ، لبنان و اردن: سود سرشار نظام آل سعود از فروش كپتاگون به مردم عربستان
در برنامه مستندی كه از شبكه BBC با عنوان « ماده مخدر كپتاگون و جنگ سوریه» پخش شد، رضوان مرتضی روزنامه نگار لبنانی و تهیه كننده این برنامه از فردی به نام «ابو السوس» (نام مستعار یكی از نیروهای سیاسی مخالف نظام سوریه كه كار تامین مالی كارگاه های كپتاگون در سوریه را به عهده دارد) نقل كرد: فروش كپتاگون به سعودی ها سود سرشاری را عایدش كرده است.
با شروع بحران سوریه، برخی از مردم سوریه كه به تروریست های تكفیری پیوسته بودند، در مقابل دریافت پول و سلاح به تجارت قرص های كپتاگون روی آوردند.
چند كارگاه تولید مواد مخدر در شرق و وسط سوریه شروع به فعالیت كردند. گزارش های بین المللی حاكی از آن است كه تولید قرص های كپتاگون در كشورهای جنوب شرقی اروپا همچون اسلوونی، صربستان و بلغارستان اخیرا شاهد رونق زیادی بوده است و این مواد از طریق تركیه به سوریه و سپس اردن و از آنجا به عربستان قاچاق می شود.

** لبنان مسیر جدید
در همین حال سرلشكر غسان شمس الدین رییس دفتر مركزی مبارزه با مواد مخدر در پلیس قضایی سوریه تاكید كرد كه قرص های كپتاگون تولید شده در سوریه از طریق لبنان هم به عربستان و دیگر كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قاچاق می شود.
تا چند روز پیش شاید امكان داشت، باور كرد كه حكومت سعودی توزیع مواد مخدر در عربستان را یك آفت می داند و درصدد مقابله با آن است، اما با رو شدن دست یكی از نوه های عبدالعزیز آل سعود (عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز آل سعود) در پرونده قاچاق دو تن مواد مخدر كپتاگون و كوكائی كه 26 اكتبر 2015 در سالن تشریفات فرودگاه بیروت لو رفت، یك پرده دیگر از رسوایی های نظام آل سعود و ارتباط آن با قاچاق مواد مخدر در داخل و خارج این كشور كنار رفت.
با این حساب قاچاق مواد مخدراز لبنان با هواپیماهای خصوصی شاهزادگان آل سعود و با بسته بندی و مهر و موم شاهانه انجام می گیرد و پول های سرازیر شده توسط سعودی ها باعث رونق تجارت مواد مخدر در سوریه شده است.
آن طرف تر، در یمن نیز مزدوران آل سعود تجارت و عملیات قاچاق مواد مخدر به عربستان را همچنان مدیریت می كنند تا كودكان ، جوانان و زندانیان سعودی را به خاك سیاه بنشانند و در این میان حتی شاهزادگان كاخ نشینی هم كه از دستورات خاندان آل سعود سرپیچی می كنند در امان نخواهند ماند.
اكنون افكار عمومی در لبنان در انتظار برخورد دستگاه قضایی این كشور با شاهزاده قاچاقچی سعودی به سر می برد و این در حالی است كه فشارهای آل سعود و حزب جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری بردستگاه های ذیربط لبنانی افزایش یافته تا آل سعود را به زعم خود از یك رسوایی بزرگ نجات دهند.
خاورم*390* 1324