۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۸:۳۸
کد خبر: 81810873
T T
۰ نفر
عزاداري امام حسين (ع) با برپايي مراسم خاص' بيل زني' در شهر خوسف

بيرجند - ايرنا - بيل زني يكي از آيين هاي ويژه مراسم سوگواري امام حسين(ع) است كه در فهرست آثار معنوي كشور به ثبت رسيده و نيز در هيچ يك از شهرهاي ديگر ايران به چشم نمي خورد و تنها سالي يك بار در عصر عاشورا در شهرستان خوسف خراسان جنوبي برگزار مي شود.

مراسم مذهبي بيل زني شهر خوسف همزمان با نخل گرداني برگزار مي شود و در اين مراسم نيز عاشقان سيد الشهدا(ع) با تشييع كجاوه هايي با عنوان نخل و برهم زدن سر بيل ها همراه با نوحه خواني و زنجير زني در عزاي آن حضرت اشك ماتم مي ريزند.
در اين مراسم گروهي از عزاداران با به خورد سر تعدادي بيل به هم و با شعارهاي حسين ، حسين ، حيدر ، علي ، به سوگواري شهداي كربلا مي پردازند و برپايي مراسم در استان فقط به شهر خوسف اختصاص دارد.
در اجراي اين مراسم افراد دسته بيل زني، پي در پي هم به هوا پريده و بيل ها را در هوا تكان مي دهند و با فرياد حيدر، علي، سر بيل ها را بر هم مي زنند.
گروه ديگري از عزاداران نيز با حمل كجاوه اي بزرگ به عنوان نخل و نمادي از تشييع پيكر مطهر حضرت امام حسين (ع) و كجاوه يا گهواره اي كوچكتربه نشانه تشييع پيكر پاك طفل شيرخوار آن حضرت، نوحه سرايي كرده و تالم و تاثر شيفتگان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را آشكار مي سازند.
در مراسم مزبور نخل كوچك را كه نمادي از گهواره حضرت علي اصغر (ع)است، يك نفر حمل مي كند و نخل بزرگ را هشت نفر بر شانه مي گذارند و حدود ‎ 50نفر تعادل آن را حفظ مي كنند.
نخل كوچك جلوي نخل بزرگ و دسته هاي بيل زني، سينه زني و زنجير زني هم در جلو آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حركت مي كنند و در بين راه هيات و دسته ديگر بيل زني و نخل گرداني به استقبال آنها مي آيند.
در اين زمان دسته هاي بيل زني بيل مي زنند و نخل ها را مقابل ميدان قتلگاه به حال دويدن مي گردانند.
پس از اين مراسم نخل ها را به زمين گذاشته و بعد نخل هيات ديگر را به همين ترتيب به قتلگاه مي آورند.
به نظر مي رسد بيل زني و نخل گرداني باقيمانده اي از مراسم تعزيه و شبيه گرداني زمان هاي گذشته در اين منطقه باشد.
به گفته اهالي و ريش سفيدان شهرستان خوسف، مراسم بيل زني نوعي شبيه سازي از طايفه كار بني اسد درصحراي كربلاست كه پس از سه روز و سه شب پيكر شهدا را با بيل و يا ابزاري ديگر به خاك سپردند.
در مراسم بيل زني، عزاداران علاوه بر تجسم دفن شهدا مي خواهند به اين طريق چكاچك و سر و صداي به هم خوردن شمشير و سلاح در آن زمان را با برخورد سر بيل ها مجسم سازند.
علاوه بر آن، زارعان و كشاورزان خوسف معتقدند اگر در روز دهم محرم هر سال مراسم بيل زني را انجام ندهند، محصول پنبه آنان در آن سال دچار آفت شده و از بين خواهد رفت و يا به طور كلي كشاورزي در آن سال پر رونق نخواهد بود.
به گفته آنان، مراسم قدمتي بيش از 100 سال دارد و توسط ملا علي اكبر خوسفي بنيان گذارحوزه علميه خوسف نهادينه شده و كشاورزان و مردم شهرستان خوسف به اين رسم بهاي زيادي مي دهند.ك4
2047/6054