۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81804049
T T
۰ نفر
نظام وكالت شركت‌هاي دانش‌بنيان راه اندازي مي شود

تهران- ايرنا- معاون سياستگذاري و راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از راه اندازي نظام وكالت شركت هاي دانش بنيان تا دو ماه آينده خبر داد.

به گزارش گروه علمي ايرنا، مهدي الياسي روز يكشنبه در نشست تخصصي بررسي نقاط ضعف و قوت شركت هاي دانش بنيان در هم انديشي فعالان اقتصاد دانش بنيان و نوآوري در سال اجلاس سران گفت: نظام وكالت شركت‌هاي دانش‌بنيان در حال راه‌اندازي است تا از اين طريق شركت‌ها بتوانند به حقوق خود در اين حوزه تسلط پيدا كنند.
وي با اشاره به نبود وكيل متخصص و توانمند در حمايت از شركت هاي دانش بنيان، افزود:اين شركت‌ها با قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان آشنايي ندارند؛ از اين رو براي احقاق حقوق خود نيازمند وكيل و متخصص در حوزه دانش‌بنيان هستند.
وي ادامه داد: از اين رو، تربيت وكلاي (متخصص) حوزه ضروري است تا شركت‌ها در مواقع ضروري، جهت مشاوره و راهنمايي به آنها مراجعه كنند.
الياسي يادآورشد: همه شركت‌هاي دانش‌بنيان نيازمند وكيل هستند اما اين وكيل بايد به حوزه شركت‌هاي دانش‌بنيان اشراف كامل داشته باشد.

*** بازنگري قانون ثبت اختراع
الياسي با بيان اين كه نهادي در خصوص حمايت از مالكيت معنوي و فكري در كشور نداريم، گفت: در زمينه ثبت اختراعات و مالكيت فكري مشكلات عمده‌اي در كشور داريم كه براي رفع آنها، بازنگري قانون ثبت اختراع و مالكيت فكري آغاز شده است.

*** عرضه محصولات شركت هاي خارجي با استفاده ازتوليدات ايراني در كشور
امعاون سياستگذاري و راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با اشاره به ماده 43 قانون رفع موانع توليد، افزود: بر اساس اين ماده قانوني دولت موظف به ارائه برنامه‌هايي در زمينه توسعه توليد و صادرات محصولات دانش بنيان است، در اين راستا ما موضوع پيوست فناوري را ارائه كرديم.
وي گفت: زماني كه شركت هاي دانش بنيان بخواهند مستقيما كالاي دانش بنيان خود را به بازارهاي بين‌المللي وارد كنند با رقباي زيادي مواجه خواهند شد، تنها راه موفقيت اين شركت‌ها اين است كه از پلتفرم‌هاي خارجي استفاده كنند.
وي بيان كرد: اين به اين معني است كه شركت هاي بزرگي كه به بازارهاي ايران وارد شده اند، ملزم باشند در توليد كالاهاي خود از قطعات توليد شده از سوي شركت هاي ايراني استفاده كنند.
معاون سياست‌گذاري و ارزيابي راهبردي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با تاكيد بر اين كه پيوست فناوري ماده 43 قانون رفع موانع توليد تنظيم شده است، اظهار كرد: اين پيوست بايد در دولت مطرح شود و براساس آن شركت هاي خارجي كه به بازارهاي ايران ورود پيدا كرده‌اند، بايد بخشي از محصولات استفاده شده در كالاهاي آنها از كالاهاي توليد شده در ايران باشد.
الياسي بادآور شد: اين تنها راهي است كه محصولات ايراني در بازارهاي بين‌المللي وارد شوند، در صورتي كه برند ايراني بخواهد به صورت مستقل وارد بازارهاي جهاني شود، بسيار پيچيده خواهد بود.
هم انديشي فعالان اقتصادي دانش بنيان و نوآوري با حضور يك هزار نفر از فعالان ومتصديان شركت هاي دانش بنيان درسالن اجلاس سران برگزار شد.
علمي (3) ** 9340**2017
۰ نفر