رقابت ایران و توتال در برداشت از یك میدان نفتی در خلیج فارس

تهران - ایرنا - در حالی كه ایران با استفاده از توان داخلی توانسته تولید نفت از میدان مشترك سلمان را در طول یك سال گذشته حدود 9هزار بشكه افزایش دهد، امارات قصد دارد با تكیه بر منابع مالی و فنی شركت های بین المللی از جمله توتال برداشت نفت از این میدان را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، برداشت حداكثری از میادین مشترك، سیاست كشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس است و براین اساس، دارندگان این ذخایر مشترك تلاش می كنند كه با تزریق منابع مالی و فنی، هرچه سریعتر این میادین را توسعه داده و به تولید برسانند.
در این راستا، ایران با تكیه بر منابع داخلی، توسعه میدان مشترك سلمان (كه در امارات ابوالبوخوش نامیده می شود)را در دستور كار قرار داده و با استقرار سه دكل جدید قصد دارد ضریب برداشت آن را افزایش دهد؛ اما در سوی دیگر این میدان، دولت امارات با استفاده از توان شركت های بین المللی در نظر دارد، تولید خود از این میدان مشترك را به حداكثر برساند.
حدود سه چهارم این میدان كه حدود 1.6 میلیارد بشكه نفت قابل استحصال دارد، در آبهای ایران واقع شده و گمانه زنی ها از امكان برداشت 500 میلیون بشكه نفت دیگر از این میدان حكایت دارد.
میدان در 144 كیلومتری جنوب جزیره لاوان قرار گرفته‌است و با میدان ابوالبوخوش امارات دارای ذخایر مشترك است. میدان نفتی سلمان براساس آخرین آمارهای ارائه شده هم‌اكنون دارای 44 حلقه چاه نفتی و 10 حلقه چاه گازی است.
عباس رجب خانی رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شركت نفت فلات قاره درباره آخرین وضعیت توسعه این میدان می گوید: هم اكنون ایران به نسبت سهم خود در میدان مشترك سلمان، تولید نفت و گاز دارد، این درحالی است كه شركت توتال فرانسه با تمام قدرت برای امارات در حال تولید در این میدان است.
وی با اشاره به فعالیت همزمان سه دكل حفاری در میدان مشترك سلمان، گفت: از سال گذشته تاكنون تولید از این میدان ٩ هزار بشكه افزایش یافته است.
این مقام وزارت نفت اظهار داشت: طی سال گذشته ٥ حلقه چاه در میدان مشترك سلمان حفاری و تعمیر شده كه به موجب آن تولید از این میدان ٩ هزار بشكه افزایش یافته است.
رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شركت نفت فلات قاره با یادآوری اینكه سیستم تزریق آب در میدان سلمان به دلیل مستهلك شدن سالها بدون استفاده باقی مانده بود، گفت: بتازگی با انجام تعمیرات با امكانات موجود بخشی از این سیستم دوباره راه اندازی شده و امیدواریم در چندماه آینده، كل این سیستم به مدار آید.
رجب خانی گفت: هم اكنون ضریب بازیافت نفت در میدان نفتی و گازی سلمان ٥١ درصد است، به تازگی با افزایش دو برابری تزریق گاز به چاههای نفتی، این ضریب تقویت شده است.
رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شركت نفت فلات قاره از پایان تعمیرات اساسی در سكوی گازی میدان مشترك سلمان طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرای این كار ارسال گاز از مبدا سكو به هر مقصدی فراهم می شود.
میدان نفتی سلمان از یك تاقدیس نامتقارن به ابعاد تقریبی 11 كیلومتر در 14 كیلومتر تشكیل شده‌است. این میدان از نظر زمین ‌شناسی به سه لایه تولید نفت تحتانی و فوقانی مربوط به دوره ژوراسیك و یك لایه بوئیب مربوط به دوره كرتاسه تشكیل شده ‌است.
میدان سلمان یك لایه گازی به نام خوف نیز دارد. این میدان در جریان فعالیت شركت نفت لاوان در دهه 1960 میلادی كشف شد. نخستین چاه اكتشافی آن در ژوئن 1965 حفر شده و تولید آن از سال 1968 آغاز شد.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی این نفت استخراج شده از میدان سلمان به وسیله یك خط لوله 22 اینچی زیردریایی به جزیره لاوان منتقل می‌شود تا در تاسیسات خشكی فرآورش نهایی شده و برای صادرات یا تامین خوراك مجتمع پالایشی لاوان ذخیره شود. اقتصام(2)2022**1558
۰ نفر