۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81800376
T T
۰ نفر

گوگل به چین بازگشت

۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81800376
گوگل به چین بازگشت

پكن - ایرنا - گوگل با رونمایی از فعالیت های محدود خود در چین طی هفته جاری، موجودیت دوباره اش را به مشتركان این كشور اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، آنچه اكنون از گوگل برای كاربران در چین قابل دسترس است، بخش نقشه های آن است و اینكه مشتركان می توانند از برخی نرم افزارهای این موتور جستجوگر بهره گرفته و از خدمات آن استفاده كنند.
با این حال گوگل اعلام كرده كه قصد دارد به سرعت و بزودی تمامی خدمات دیگری كه از هنگ كنگ به مشتریان داده می شود را از چین در اختیار آنان قرار دهد.
بعد از سال ها اختلافات گسترده بین شركت آمریكایی گوگل و مسدود شدن آن در چین، این شركت بازگشت به این بازار بزرگ را اعلام كرده است.
گوگل كه هم اكنون از هنگ كنگ به مشتركان خدمات می دهد گفت و گوهایی را با دولت چین برای اجرای خدمات نرم افزاری هوشمند با سامانه آندروید آغاز كرده بود كه مشخصا این هفته و با شروع فعالیت خود، نتیجه اش نمایان شده است.
گوگل علاوه بر شروع فعالیت دوباره در چین قصد دارد یك شركت فروش خدمات هوشمند سامانه های خود را نیز در این كشور راه اندازی كند.
روزنامه گلوبال تایمز چین پیشتر از قول «جانگ یی» محقق مركز رسانه های مرتبط با گوگل اعلام كرده بود كه این موتور جستجوگر و شركت بزرگ سال هاست در چین فعالیت خاصی نداشته و نتوانسته است در این بازار بزرگ گسترش پیدا كند اما اكنون این دوره رو به پایان است.
وی افزود كه به رغم اینكه گوگل در چین فعال نبوده و با دولت اختلاف داشته است اما هنوز بیشترین استفاده كنندگان از خدمات سامانه «آندروید» در چین هستند و گوگل نمی تواند آنها را نادیده بگیرد.
گوگل در سال 2010 خدمات جستجوی آنلاین خود را از خاك كشور چین به هنگ كنگ منتقل كرد. بهانه گوگل برای این كار سانسور اینترنت در چین و حملات سایبری به كاربران جیمیل عنوان شد. برخی خدمات گوگل در چین مانند جیمیل فیلتر شده اند.
دولت چین در آن زمان از گوگل خواسته بود بعضی از خدمات خود را كه می توانست برای هك كردن رایانه ها استفاده شود، متوقف و حذف كند كه مورد قبول این شركت قرار نگرفت.
از آن به بعد بسیاری از خدمات این شركت از جمله بخش پیام های الكترونیكی و شبكه های اجتماعی آن در چین در دسترس نبوده است.
شركت های «تنسنت»، «بایدو» و «شیایومی» در چین اصلی ترین رقبای گوگل در بازار این كشور پهناور آسیایی خواهند بود.
آساق*231*1597