معاون اول رییس جمهوری: ارمنستان دروازه ورود كالای ایرانی به ارواسیا و اروپا است

ایروان- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری با بیان این كه ارمنستان تنها عضو اتحادیه اوراسیا است كه با ایران مرز خاكی دارد، گفت: این كشور می تواند دروازه ورود كالای ایرانی به اوراسیا و اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز پنج شنبه در همایش مشترك فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان افزود: خوشحالم از این كه امروز این همایش با هدف تحرك بخشیدن به روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ارمنستان با حضور فعالان اقتصادی دو كشور تشكیل گردیده و از حضور در جمع شما عزیزان بسیار خشنود هستم.
وی ادامه داد: ایران و ارمنستان دو همسایه دیرین و قدیمی هستند كه از دیرباز، روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای داشته‌اند. این روابط در طول تاریخ، فراز و نشیب‌هایی داشته، ولی هیچگاه قطع نشده است.
معاون اول رییس جمهوری با یادآوری زندگی ارامنه در ایران اضافه كرد: هم اكنون در ایران تعدادی از ارامنه زندگی می‌كنند كه در نظر سایر هموطنان ایرانی، نه یك اقلیت، بلكه هموطنان خوب و قابل اعتمادی می‌باشند.
جهانگیری اظهار داشت: از زمان شكل‌گیری جمهوری ارمنستان، روابط مستقیم دو كشور از سر گرفته شد و تاكنون با روندی صعودی به جلو حركت كرده است. هم‌اكنون روابط سیاسی دو كشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد و ما، هیچ محدودیت و سقفی برای آن قائل نیستیم.
وی با تاكید بر این كه روابط اجتماعی و فرهنگی دو كشور نیز در سطح مناسبی است، تصریح كرد: از سطح روابط اقتصادی و تجاری موجود هم نمی‌توانم ابراز رضایت كنم. قابل قبول نیست در شرایطی كه در عالی‌ترین سطح دو كشور اراده سیاسی برای ارتقای روابط موجود است، سطح روابط اقتصادی و تجاری رضایتبخش نباشد. این یك نقیصه در روابط است و باید با كمك شما این مشكل را مرتفع كنیم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ارمنستان به عنوان تنها عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا كه با ایران مرز خاكی دارد، می‌تواند به دروازه ورودی كالاهای ایرانی به آن اتحادیه تبدیل شود.
جهانگیری ادامه داد: این امكان وجود دارد كه تولید كنندگان ایرانی، بخشی از چرخه تولید محصولات خود را در ارمنستان انجام داده و با این كار، امكان توزیع در اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین اتحادیه اروپا را به دست آورند.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به شناخت خوب بازرگانان ارمنی از بازار اتحادیه اقتصادی اورآسیا و به ویژه روسیه، می‌توانند به عنوان مكمل تولیدكنندگان ایرانی برای توزیع كالاهای آنها در اتحادیه اقتصادی اورآسیا عمل كنند.
جهانگیری در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر، نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از مسیرهای ترانزیت كالاهای ارمنی باید پررنگ‌تر شود و این امر نیازمند توجه همكاران محترم ارمنی است. در این راستا دو پروژه آزاد راه شمال – جنوب ارمنستان و همچنین راه‌آهن جنوب ارمنستان و اتصال راه‌آهن دو كشور از طرح‌های بسیار مهمی است كه تأثیرات آن نه تنها دوجانبه، بلكه منطقه‌ای خواهد بود. لذا اینجانب حمایت كامل جمهوری اسلامی ایران از انجام دو پروژه مزبور را اعلام می‌كنم.
وی خاطرنشان كرد: خوشحالم اعلام كنم كه مشكلات تأمین مالی پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران برطرف شده و در حالی كه در داخل ایران، واحدهای تولیدی مختلفی به گرفتن وام نیاز داشتند ولی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت روابط با ارمنستان تصمیم گرفت منابع مالی پروژه را توسط بانك توسعه صادرات تا مین كند.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شده و به یاری خداوند ظرف مدت 24 ماه انجام خواهد شد. تكمیل این پروژه موجب اجرای كامل قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو كشور خواهد شد كه این مسئله تأثیر زیادی در بالا بردن مبادلات اقتصادی دو كشور خواهد داشت.
جهانگیری با تاكید بر لزوم رفع موانع بازرگانی در بخش خصوصی، اظهار داشت: باید تلاش كنیم قیمت تمام شده كالاهای صادره به كشور مقابل كاهش یابد و برای دستیابی به این هدف، امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو كشور در حال پیگیری است. پیش‌نویس این موافقتنامه به مراجع ذیربط ارمنستان ارایه شده است، معتقدم باید هر چه سریعتر كمیته دو جانبه‌ای تشكیل و این كار را به سرانجام برساند.
وی ادامه داد: تبادل هیات‌های تجاری بین دو كشور كه موجب آشنایی طرفین با ظرفیت‌های اقتصادی یكدیگر می‌شود، بسیار مهم است و بر انجام آن تأكید می‌كنم. قرار است یك ماه دیگر هیأت تجاری عالی‌رتبه ارمنستان به ایران سفر كند و همایش اقتصادی دو كشور با شركت بازرگانان ایرانی و ارمنی برگزار شود. همایش مذكور در تهران، فرصت مناسبی برای تكمیل مباحث و تبادل نظرات همایش امروز در ایروان خواهد بود.
معاون اول دولت یازدهم به تشكیل پنجره واحد گمركی در مرز دو كشور كه تاكنون چند بار مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است نیز اشاره كرد و گفت: این اقدام، نقش بسزایی در كاهش تشریفات گمركی فیمابین خواهد داشت.
جهانگیری تاكید كرد: استفاده از ظرفیت مناطق آزاد اقتصادی دو كشور، مقوله‌ای است كه تاكنون استفاده چندانی از آن نشده است، منطقه آزاد اقتصادی ارس كه هم مرز با جمهوری ارمنستان است، دارای ظرفیت بسیار گسترده‌ای است كه بازرگانان و سرمایه‌گذاران ارمنستان می‌توانند از آن استفاده كنند. رییس محترم این منطقه در این همایش حضور دارند و می‌توانند ظرفیت‌های منطقه مذكور را تشریح كنند.
معاون اول رییس جمهوری روز چهارشنبه در صدر هیاتی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای دیدار و گفت و گو با مقامات عالی رتبه ارمنستان عازم این كشور شد.
این سفر بنا به دعوت هویك آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان انجام شده است.
در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی ایران و ارمنستان 300 میلیون دلار است.
سیام**1429 ** 9340** 1336
۰ نفر