در ميزگرد ايرنا بررسي شد/ بسيج امكانات درماني و دارويي ايلام براي خدمات دهي به زوار اربعين حسيني عراق

ايلام - ايرنا - استان ايلام به سبب قرارگيري در امن ترين منطقه مرزي جمهوري اسلامي ايران و عراق از بهترين موقعيت راهبردي براي تردد زوار ايراني و حتي خارجي عتبات عاليات برخوردار است.

به گزارش ايرنا، همين عامل كه ناشي از وجود جمعيت يك دست شيعي استان هاي عراقي همسايه ايلام و وجود اشتراك هاي قومي، زباني و فرهنگي ايلامي ها با مردمان آن سوي مرز در كنار نزديكي ايلام و مرز بين المللي مهران به شهرهاي مذهبي عراق (كربلا، نجف، كاظمين و سامرا)، موقعيت، جايگاه و اهميت فراواني به اين استان بخشيده است.
استان ايلام با وجود اين موقعيت منحصر به فرد و ممتاز و مرز 430 كيلومتري اش با عراق در ميان استان هاي سرحدي جمهوري اسلامي ايران داراي طولاني مرز مشترك با اين كشور است و تنها داراي يك خروجي رسمي در پايانه مرز بين المللي مهران واقع در 95 كيلومتري جنوب غربي ايلام است.
سواي بحث ضرورت راه اندازي و فعال شدن خروجي هاي مرزي اين استان در چم سري شهرستان دهلران و هلاله شمالي ايلام، پايانه مرزي مهران هر سال در ايام محرم بويژه اربعين به كانون اصلي و عمده سفر زوار و عزاداران براي شركت در آيين هاي سوگواري امام حسين (ع) تبديل مي شود به گونه اي كه تنها در ايام اربعين سال گذشته بيش از يك ميليون زائر عزادار ايراني و غير ايراني از اين پايانه مرزي راهي عراق شدند.
حجم بسيار بالا و غير قابل پيش بيني زوار عزادار از سراسر كشور براي سفر به كربلا و عتبات عاليات عراق آنچنان گسترده بود كه نه تنها امكانات استان ايلام بلكه امكانات و تجهيزات ديگر مناطق كشور براي خدمات دهي به زائران اربعين حسيني در پايانه مرزي مهران بسيج و بكار گرفته شد.
با توجه به اين وضعيت و گستردگي حجم درخواست هاي مردمي براي سفر به عراق در محرم و اربعين حسيني و افزايش سالانه آمار زوار متقاضي اعزام به عتبات عاليات، مسوولان استان ايلام درست در پايان اربعين سال گذشته وعده دادند از حالا به فكر سال آينده هستند و براي پذيرايي، اسكان و ارايه خدمات مختلف به زوار سوگوار حسيني امكانات لازم و متناسب با شان زائران را در مسير حركت و سفر آنان در داخل استان تا ورود به خاك عراق فراهم مي كنند.
انصافا اين وعده ها فراموش نشد و از ماه ها قبل مسوولان ايلامي و مردم استان تدارك لازم براي پذيرايي، اسكان و خدمات دهي به زوار ايراني حتي غير ايراني ديده و حالا كه چند روزي به آغاز ماه محرم و موسم سفر زوار سوگوار از سراسر كشور به استان ايلام و عتبات عاليات عراق مانده همه فكر و ذكر و دغدغه مردم و مسوولان ايلامي موضوع استقبال از جمعيت ميليوني زوار عزادار و انتقال و اعزام آنان از راه مرز بين المللي مهران به عراق است.
به همين سبب ستادي با عنوان ستاد اربعين با عضويت دستگاه هاي اجرايي مرتبط و متولي موضوع سفر زوار عتبات عاليات از مدت ها پيش تشكيل و فعال شده كه كار خدمات دهي در حوزه هاي مختلف به زوار حسيني را برعهده دارد.
اين ستاد چندين كميته دارد كه يكي از كميته هاي مهم آن كميته سلامت يا همان بهداشت و درمان است كه مسووليت و سرپرستي آن به دانشگاه علوم پزشكي ايلام سپرده شده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در راستاي رسالت حرفه اي اطلاع رساني خود و به منظور آگاهي بخشي از كاركرد و خدمات اين كميته ميزگردي با حضور عبدالنور كرد جمشيدي معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام، مهيار سليماني مدير درمان اداره كل تامين اجتماعي استان ايلام، سرهنگ ساسان زماني مسوول سازمان بسيج جامعه پزشكي ايلام، مهدي اكبري رييس پايگاه انتقال خون استان ايلام و محمد سليماني مدير عامل جمعيت هلال احمر ايلام ترتيب داده كه در پي خواهد آمد:

** دانشگاه علوم پزشكي ايلام متولي و مسوول اصلي كميته بهداشت و درمان ستاد اربعين
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام با بيان اينكه مسووليت كميته بهداشت و درمان ستاد اربعين برعهده دانشگاه علوم پزشكي ايلام است و رييس دانشگاه نيز رياست اين كميته را بر عهده دارد، گفت: حكم شروع، محل، شرح وظايف و پايان ماموريت تمامي نيروهاي زيرمجموعه اين كميته توسط دانشگاه علوم پزشكي ايلام صادر خواهد شد.
عبدالنور كردجمشيدي افزود: اين كار به منظور ايجاد هماهنگي بين نيروهاي زيرمجموعه و پيشگيري از بروز مشكل انجام مي شود و نيروهايي كه در اين چارچوب همكاري نكنند، حكم پايان ماموريت آنان صادر مي شود.
وي ادامه داد: كميته هاي مختلف درون بخشي شامل بهداشت، درمان، دارو، فوريت هاي پزشكي، آموزش و پشتيباني در دانشگاه فعال شده است ضمن اينكه هماهنگي هاي لازم با سازمان هاي زيرمجموعه اين كميته از جمله هلال احمر، انتقال خون، شهرداري ها، سازمان هاي بيمه اي و... انجام شده است.
كردجمشيدي گفت: سال گذشته نخستين تجربه پذيرايي از زوار اربعين حسيني بود و به سبب نبود آمادگي، در برخي موارد با بي نظمي ها و ناهماهنگي هايي مواجه بوديم اما امسال خوشبختانه از چند ماه گذشته هماهنگي ها و برنامه ريزي هاي لازم انجام شده است.
وي اظهار كرد: امسال در ايام اربعين حسيني و تردد زائران اباعبدالله الحسين (ع) برنامه هاي بسيار منظم و گسترده اي در زمينه تامين نيرو، تجهيزات و پراكنش مناسب آنها در تمامي مناطق اجرا خواهد شد.

** كرمانشاه، لرستان، كردستان، همدان و خوزستان استان هاي معين در ايام اربعين
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام ادامه داد: استان هاي كرمانشاه، لرستان، كردستان، همدان و خوزستان به عنوان استان هاي معين ستاد اربعين در نظر گرفته شده اند و در صورت نياز به خدمات ويژه بيماران به بيمارستان هاي اين استان ها اعزام خواهند شد.
كردجمشيدي افزود: به منظور جلوگيري از ناهماهنگي و بروز مشكل از كمك و همكاري تمامي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور تنها به شرطي كه نيروها و امكانات خود را در اختيار دانشگاه علوم پزشكي قرار دهند، استقبال مي كنيم.

**قرنطينه بيماران مشكوك در مرز عراق
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: نيروهاي دانشگاه علوم پزشكي در پايانه مرزي مهران به منظور انجام معاينه هاي لازم مستقر شده و افراد مشكوك و بيماران بدحال به بيمارستان ها و مراكز درماني اعزام مي شوند.
كردجمشيدي افزود: با توجه به شيوع بيماري هاي حاد تنفسي و گوارشي در كشور عراق بيماران مشكوك در صورت ضرورت قرنطينه خواهند شد.
وي ادامه داد: ارائه داروهاي خوراكي سرپايي در حوزه هايي مانند اسهال، معاينات مامايي، پذيرش و معاينه زنان باردار، محيط كشت براي آزمايش هاي لازم از سموم و مواد گندزدا و همچنين تهيه واكسن هاي مورد نياز از جمله ديگر خدماتي است كه در پايانه مرزي مهران انجام خواهد شد.
وي اظهار كرد: در صورت شيوع احتمالي بيماري هاي واگيردار، خدمات و پيگيري هاي مورد نياز در درون استان ايلام و در صورت نياز خارج از استان انجام مي شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: واحد بهداشت محيط در مرز مهران فعال است و بر وضعيت بهداشتي دفع زباله ها، سرويس هاي بهداشتي، مراكز عرضه مواد غذايي، فروشگاه ها و نحوه پخت و پخش غذا نظارت مي كند.
كردجمشيدي افزود: كارهاي نخستين براي بيماران مصدومي و تصادفي در پايانه مرزي مهران انجام شده و در صورت نياز به بيمارستان هاي مجهز اعزام خواهند شد.
وي ادامه داد: با برنامه ريزي هاي لازم كه از قبل انجام و اجرايي شده تلاش مي شود كه تمامي خدمات درماني و دارويي متناسب در داخل استان به زائران بيمار ارائه شود زيرا اين موضوع باعث خواهد شد كه كمترين اعزام نيز به بيمارستان هاي خارج از استان انجام شود.
وي اظهار كرد: در بحث پشتيباني نيز توزيع نيروهاي تخصصي و توسعه نيروهاي خدماتي به شكل مناسبي انجام خواهد شد اما لازم است با همكاري فرمانداري مهران مكاني براي اسكان پزشكان متخصص در نزديكي بيمارستان ها و مراكز درماني در نظر گرفته شود.

**آماده باش بيمارستان هاي ايلام در ايام اربعين
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايلام گفت: سه بيمارستان شهر ايلام و بيمارستان هاي امام حسين(ع) دهلران، امام رضا(ع) ايوان و امام علي (ع) سرابله در ايام اربعين در حالت آماده باش هستند و در صورت نياز از بيمارستان تامين اجتماعي ايلام نيز به صورت موقت استفاده خواهد شد.
كردجمشيدي افزود: در اين ايام تمامي عمل هاي جراحي غيرفوريتي در بيمارستان هاي استان لغو مي شود و ظرفيت تخت هاي بيمارستاني افزايش مي يابد، ضمن اينكه مرخصي همه نيروها لغو مي شود.
وي با بيان اينكه آمبولانس هاي مجهز به نيرو و تجهيزات كافي در 25 نقطه از راه ها و مسيرهاي برون شهري تردد زائران اربعين در مناطق مختلف استان مستقر مي شود، ادامه داد: اداره كل راه و شهرسازي ايلام بايد در صورت نياز و ترافيك مسير حركت و تردد اين آمبولانس ها را باز كند.
وي اظهار كرد: 63 دستگاه آمبولانس سبك، شش دستگاه اتوبوس، شش دستگاه موتورسيكلت و دو فروند بالگرد نيز مورد نياز است كه يك فروند بالگرد توسط جمعيت هلال احمر ايلام در اختيار دانشگاه علوم پزشكي قرار مي گيرد و وزير بهداشت نيز در زمينه اختصاص يك فروند بالگرد ديگر قول مساعد داده است.

** تامين اجتماعي در تامين داروهاي مورد نياز زائران اربعين همكاري مي كند
مدير درمان تامين اجتماعي ايلام نيز در اين ميزگرد گفت: اين سازمان در زمينه تامين داروهاي مورد نياز زائران در ايام اربعين حسيني همكاري مي كند و درخواست مصرف دارويي اضافه بر بودجه را به سازمان تامين اجتماعي ارسال كرده است.
مهريار سليماني افزود: كاركنان تامين اجتماعي استان ايلام خواستار همكاري و كمك در زمينه خدمات رساني به زائران هستند و در قالب بسيج جامعه پزشكي مشاركت و همراهي لازم با مجموعه دانشگاه علوم پزشكي را انجام خواهند داد.
وي ادامه داد: خدمات دهي بهداشتي و درماني به زوار اربعين حسيني تنها وظيفه دانشگاه علوم پزشكي نيست و همه بايد با حداكثر توان و امكانات خود دانشگاه علوم پزشكي ايلام را در اين زمينه ياري كنند.
وي اظهار كرد: در صورت اختصاص مكان مناسب در پايانه مرزي مهران، اين سازمان از آمادگي لازم براي استقرار پزشك، پيراپزشك، آمبولانس و توزيع دارو به زوار سوگوار حسيني برخوردار است.
مدير درمان تامين اجتماعي ايلام گفت: تلاش مي شود تا قبل از آغاز محرم كمبودها و مشكلات بيمارستان تامين اجتماعي ايلام برطرف و اورژانس نيز فعال شود تا در ايام اربعين حسيني زمينه ارايه خدمات مناسب به زوار فراهم شود.

** حماسه اربعين سال گذشته همه را غافلگير كرد
مسوول سازمان بسيج جامعه پزشكي ايلام نيز در اين ميزگرد گفت: وظيفه بسيج جامعه پزشكي در حوزه سلامت مشخص است و اين سازمان امسال نيز همچون سال گذشته با توجه به ماموريت ذاتي خود آمادگي لازم دارد تا در نقطه صفر مرزي و پايانه مهران به زوار خدمات درماني و پزشكي ارائه دهد.
سرهنگ ساسان زماني با اشاره به توانايي در ايجاد بيمارستان تخصصي و صحرايي افزود: هدف از ايجاد اين گونه از بيمارستان هاي صحرايي كسب آمادگي و تمرين براي مواقع بروز حوادث بحراني و غير مترقبه و نيز راهي مناسب براي كمك به نيازمندان است.
وي ادامه داد: در حماسه اربعين سال گذشته با توجه به غافلگيري همه مسوولان و دست اندركاران اربعين نسبت به حجم زياد زوار و نيز تجربه نخست مسوولان در اين زمينه، بي شك وجود مشكلات، ناهماهنگي ها و گاه كمبودها غيرقابل انكار است.
وي متذكر شد: سال گذشته زيرساخت هاي درماني آماده نبود و نبود زيرساخت هاي درماني باعث بروز مشكلات عديده اي شده به همين دليل خدمات دهي درماني به زوار چندان گسترده و مناسب نبود.

** تمهيدها و تدابير لازم درماني براي اربعين امسال انديشيده شده است
زماني يادآور شد: امسال تمام تمهيدها و تدابير لازم براي ارائه خدمات بهداشتي و درماني به زوار انديشيده شده و مشكلات و ناهماهنگي ها امسال نسبت به سال گذشته كمتر خواهد بود و هدف نيز حفظ آسايش، امنيت و سلامت زوار اربعين حسيني است.
مسوول سازمان بسيج جامعه پزشكي ايلام با بيان اينكه دو هزار پزشك، پيراپزشك، پرستار و... عضو سازمان بسيج جامعه پزشكي هستند، اضافه كرد: اين اعضا در حوزه هاي مختلف درماني در مواقع مورد نياز آمادگي لازم براي ارائه خدمات به نيازمندان در هر منطقه و مكاني را دارند.
وي تاكيد كرد: براي اربعين امسال كانون بسيج جامعه پزشكي در پايانه مرزي مهران راه اندازي و تجهيز شده و فراخوان و هماهنگي هاي لازم در بين اعضا براي حضور در نقطه صفر مرزي و انجام كمك هاي درماني و بهداشتي به زوار صورت گرفته است.
وي اظهار كرد: به طور ذاتي وظيفه اصلي تامين سلامت و بهداشت زوار بر عهده دانشگاه علوم پزشكي ايلام است و سازمان بسيج جامعه پزشكي و كانون هاي اين سازمان در نقاط مختلف استان آماده همكاري با دانشگاه علوم پزشكي در خدمات رساني به زوار اربعين است.
مسوول سازمان بسيج جامعه پزشكي ايلام از آمادگي لازم براي احداث و برپايي بيمارستان تخصصي – صحرايي در پايانه مرزي مهران در مدت حضور زوار خبر داد و ابراز اميدواري كرد: با همكاري ديگر دستگاه هاي حوزه سلامت امسال بسيج جامعه پزشكي استان بهترين و مطلوب ترين خدمات پزشكي و درماني را به زاور اربعين حسيني ارائه دهد.
زماني افزود: سال گذشته اين سازمان در مدت 11 شبانه روز به 22 هزار و 500 نفر خدمات رساني رايگان شامل ويزيت، معاينه و دارو ارائه داد.

** در صدد تجهيز بيمارستان مهران از لحاظ فرآورده هاي خوني هستيم
رييس پايگاه انتقال خون استان ايلام نيز در ادامه اين ميزگرد گفت: اين پايگاه با توجه به تجربه سال قبل و بررسي كمبودها و مشكلات پارسال، براي امسال با برگزاري نشست هاي مداوم تمهيدهاي لازم انديشيده است.
مهدي اكبري افزود: اصلي ترين مشكل اين پايگاه، كمبود نيروي متخصص است و انتقال خون استان در طول سال جاري 25 درصد نيروهاي خود را به عناوين و علت هاي گوناگون از دست داده است.
وي يادآور شد: با همكاري و كمك دانشگاه علوم پزشكي ايلام در صدد تجهيز بيمارستان مهران از لحاظ فرآورده هاي خوني هستيم چرا كه وجود خون سالم و فرآورده هاي خوني اصل اوليه در وقوع حوادثي مانند تصادف رانندگي يا بيماران نيازمند اعمال جراحي است.
وي ادامه داد: در ايام اربعين با توجه به حجم بالاي تردد زوار احتمال وقوع حوادثي چون سوانح رانندگي در مسيرهاي منتهي به پايانه مرزي مهران فراوان است و پايگاه انتقال خون استان نيز بايد آمادگي لازم براي امدادهاي خوني و فرآورده هاي خوني داشته باشد.

** براي دومين بار طرح نذر خون اجرا مي شود
اكبري از ايجاد چندين پايگاه سيار خون گيري در طول جاده ايلام - مهران خبر داد و اظهار كرد: همچنين براي دومين بار طرح نذر خون در بين افراد علاقه مند به اهدا خون با ثبت نام آنان در فرم هاي خاص به همكاري ديگر نهادهاي ستاد اجرايي اربعين و دستگاه هاي حوزه سلامت اجرا مي شود.
وي گفت: يكي از مشكلات اصلي ما حجم زياد زوار و ايجاد ترافيك و راه بندان در طول مسير تا پايانه مرزي مهران است و همين موضوع تا حدود زيادي موجب كندي در امر خون رساني به افراد نيازمند مي شود كه بايد براي رفع يا كاهش اين مشكل تمهيدها و برنامه هاي مدون و مناسبي انديشيده شود.
وي در خصوص عدم خون گيري از زوار متقاضي اهدا خون يادآور شد: خون گرفته شده از افراد مختلف تنها دو ساعت زمان براي ذخيره سازي و فرآوري نياز دارد و بعد از آن در صورتي كه خون ذخيره و فرآوري نشود، از بين مي رود و قابليت استفاده را از دست مي دهد.
رييس پايگاه انتقال خون استان ايلام توضيح داد: اما با توجه به حجم بالاي زوار و نيز ترافيك و راه بندان به علت تردد انواع وسايل نقليه زمان مناسب و كندي در حركت اين خودروها شرايط خون گيري از زوار را به ما نمي دهد چرا كه به علت وجود ترافيك و كندي در حركت امكان اين كه خون گرفته شده قبل از دو ساعت به پايگاه انتقال يابد وجود ندارد و خون ها هدر مي رود.
وي تاكيد كرد: با اين وجود سعي ما بر اين است كه بر خلاف سال گذشته امسال از زوار خون گرفته شود و به همين منظور در حال يافتن مكاني مناسب در مسير راه ايلام – صالح آباد براي ايجاد پايگاه سيار خون گيري كه به مركز استان نيز نزديك است، هستيم تا در صورت خونگيري، فرصت ارسال خون قبل از دو ساعت زمان طلايي هدر رفت خون به مركز استان وجود داشته باشد.
وي گفت: در موقع حضور زوار با توجه به پيش بيني هاي لازم در خصوص افزايش تصادفات جاده اي بايد ذخيره انواع گروه هاي خوني و فرآورده هاي خوني تامين شود و اين امر تنها به كمك ادارات و دستگاه هاي مختلف به ويژه اعضاي هلال احمر استان امكان پذير است.

**احداث پايگاه هاي جاده اي در هر 10 كيلومتر مسير تردد زوار/ استقرار بالگرد هلال احمر
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام از برنامه ريزي براي فراهم كردن امكانات مورد نياز در مرز مهران و ارائه خدمات هرچه مطلوب تر به زوار اربعين خبر داد و گفت: امسال با آمادگي بيشتري نسبت به سال گذشته به زوار اربعين حسيني خدمات رساني خواهيم كرد.
محمد سليماني بهترين دستاورد سال گذشته در ارائه خدمات به زوار اربعين را يكدلي و يكرنگي و خدمات صادقه و خالصانه به اين افراد دانست.
وي با بيان اين كه جمعيت هلال احمر عضوي از كارگروه بهداشت و درمان ستاد اربعين است، ادامه داد: نيروهاي اين جمعيت به سمت امداد جاده اي سوق داده شده و امسال در طول هر 8 تا 10 كيلومتر مسير، يك پايگاه امداد جاده اي داير خواهد شد.
سليماني گفت: همچنين با برنامه ريزي هاي به عمل آمده بالگرد امدادي جمعيت هلال احمر نيز در مرز مهران مستقر تا در مواقع بحران اقدام به امدادرساني كند.
وي اسكان اضطراري، برپايي اردوگاه، توزيع مواد غذايي و وسايل گرمايشي را از ديگر اقدام هاي اين جمعيت عنوان كرد كه در اربعين امسال براي خدمت به زوار پيش بيني شده است.
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام همچنين از ساماندهي 10 تيم امداد موتوري جمعيت هلال احمر در پايانه مرزي مهران خبر داد و گفت: اين تيم ها به هدف سهولت در امدادرساني علاوه بر پايگاه هاي امداد جاده اي در مرز مهران مستقر و ارايه خدمت مي كنند.
وي با بيان اينكه متولي اسكان و تغذيه زوار امسال به حج و زيارت واگذار شده گفت: اين جمعيت در صورت نياز براي اسكان زوار اربعين از امكانات هلال احمر استان هاي همجوار استفاده خواهد كرد.
وي همچنين اعلام كرد: جمعيت هلال احمر امسال علاوه بر مسير ايلام - مهران مسير ملكشاهي - مهران را نيز براي خدمات رساني هرچه مطلوبتر به زوار پوشش امداد جاده اي خواهد داد.
وي همچنين بر لزوم تمهيدهاي لازم براي فراهم كردن فضاي سردخانه در مرز مهران تاكيد كرد و گفت: در اين زمينه وجود سردخانه ها با ظرفيت بالا از نيازهاي مرز مهران بوده تا در صورت نياز و مواقع بحراني مشكلي براي نگهداري اجساد احتمالي وجود نداشته باشد.
استان ايلام و پايانه مرزي مهران در 95 كيلومتري جنوب باختري شهر ايلام محرم و اربعين سال گذشته به كانون اصلي و مهم تردد زوار سوگوار حسيني تبديل شد.
بيش از يك ميليون و 500 هزار زائر عزادار حسيني اربعين سال براي شركت در آيين هاي سوگواري و زيارت عتبات عاليات از راه مرز بين المللي مهران به كشور عراق سفر كردند.
پيش بيني مي شود، اين رقم در محرم و اربعين امسال به دو برابر افزايش يابد.
6032/7172/6034/9002