۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۵
کد خبر: 81795846
T T
۰ نفر
راهبرد هماهنگ مسكو و دمشق به جاه‌طلبی‌های غرب در سوریه پایان داد

پكن - ایرنا - ناظران و كارشناسان سیاسی بر این باورند كه مسكو در راهبرد نظامی هماهنگ با دمشق در حملات هوایی به مواضع تروریست ها در سوریه موفق عمل كرده و این موفقیت را باید خط بطلانی به جاه‌طلبی های غرب در سوریه دانست.

به گزارش ایرنا، به باور این تحلیلگران، روسیه در زمینه دستیابی به دو هدف «تحكیم حكومت روسیه» و «در هم كوبیدن تروریست ها» بخصوص تكفیری های داعش، گام های بلندی را در همكاری مشترك با سوریه برداشته است كه هر روز بر دامنه موفقیت آمیز بودن این همكاریها افزوده می شود.
بنا بر اعلام این تحلیلگران، حملاتی كه از اواخر ماه گذشته در سوریه توسط هواپیماهای جنگی روسیه آغاز شد، هم توانسته است به حراست از حق حاكمیت دولت سوریه كمك كند و هم بسیاری از كشورها را به پیشبرد گفت و گوها برای یافتن رهیافت سیاسی به منظور پایان دادن به این بحران چهار ساله ترغیب نماید.
«اسام دانورا» تحلیلگر مسایل سیاسی سوریه در این باره می گوید: ورود روسیه در مبارزه با تروریست هایی كه بر علیه مردم سوریه سلاح به دست گرفته اند، باعث شد تا ناكامی های غرب در برخورد با تروریست ها جبران شود و در عین حال تلاش های بدون نتیجه آنان را در طول این مدت به چالش بكشد.
وی می گوید كه غربی ها بیش از نیم میلیون دلار هزینه كرده اند كه نتیجه اش جز تقویت تروریست ها و شورشی های ضد دولت بشار اسد نتیجه دیگری نداشته اما حالا وقت تسلیم شدن این گروه ها فرا رسیده است.
خبرگزاری «شین هوا» چین نیز از قول «ماهر احسان» یكی از تحلیلگران مسائل سوریه آورده است: آمریكایی ها از یك طرف می گفتند كه به داعشی ها حمله می كنند اما از طرف دیگر به ستیزه جویان و نیروهای ضد دولتی سوریه كمك می كردند و البته این روش ها طبیعتا به بن بست می رسید و هرگز آنها نتوانستند توفیقی در برخورد با تروریسم در سوریه داشته باشند.
وی خاطرنشان كرد كه دلیل دیگر ناموفق بودن این برنامه ها این بوده است كه هرگز آمریكا با حملات زمینی هماهنگ نبوده و به طور سرخود اقدام به برخی حملات ایضایی علیه داعش می كرد.
«ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه نیز می گوید: در كارآمدی حملات روسیه همین بس كه مشخصا آنها توانسته اند در خلال یك هفته 40 درصد از ساختارهای زیربنایی داعش را از بین ببرند.
تحلیلگران مسایل سیاسی در سوریه اعتقاد دارند: استفاده از ناوهای جنگی برای پرتاب موشك های روسیه نیز یكی دیگر از اقدامات موفق مسكو در از بین بردن تروریست هاست و آنها در عین حال توانستند جاه طلبی های نظامی غرب را به خوبی زیر سووال ببرند.
خبرگزاری رسمی چین گزارش كرده است كه موفقیت دیگر روسیه در نبرد با تروریست ها، كشاندن واشنگتن به میز مذاكرات برای یافتن راهی به منظور حل كامل بحران سوریه است.
مسكو سه شنبه گذشته (31 شهریور) پس از دریافت درخواست رسمی دمشق و كسب مجوز پارلمانی انجام عملیات نظامی برون مرزی، بمباران مراكز و مواضع تروریست ها را با استفاده از اسكادران جنگنده های پیشرفته خود در سوریه آغاز كرد كه تاكنون بخش های قابل توجهی از اهداف تروریست ها در مناطق مختلف سوریه از جمله مناطق حسكه، ادلب و حلب نابود شدند.
عملیات روس ها در سوریه در حالی صورت می گیرد كه آمریكا و انگلیس از اعضای اصلی كشورهای عضو اردوگاه ضدسوری كه از چهار سال پیش تسلیح و تجهیز تروریست های افراطی و تكفیری بویژه اعضای گروه داعش و جبهه النصره را علیه دولت سوریه ساماندهی و به خاك سوریه گسیل كردند، از عملیات بمباران روسیه ابراز نگرانی كرده و این اقدامات را خطرناك خوانده اند.
روسیه اعلام كرده است كه حدود یك سال عملیات هوایی گروه ائتلاف آمریكایی علیه داعش نه تنها تاثیری نداشته است، بلكه حتی این گروه توانسته در مناطق دیگری از خاك عراق و سوریه پیشروی كند.
آساق*231*1597