۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۱
کد خبر: 81793416
T T
۰ نفر
چالشهای توسعه روابط خراسان رضوی و هرات بررسی شد

مشهد- ایرنا- مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: رفع موانع و چالشهای موجود در توسعه روابط این استان با استان هرات كشور افغانستان در سومین نشست كمیسیون مشترك، در هرات با جدیت پیگیری و بررسی شد.

علی رسولیان روز شنبه در بازگشت از سفر به هرات افغانستان طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كاهش هزینه های حمل و نقل، توسعه مبادلات، تامین امنیت رانندگان، تكمیل هرچه سریعتر خط آهن خواف - هرات و توسعه صادرات سوخت از جمله مباحث مورد توجه در این نشست بود.
پیش از این دو نشست مشترك این كمیسیون، نخستین آن در هرات و دومین در مشهد برگزار شده است. در نشست سوم معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی به همراه مدیركل دفتر اقتصادی استانداری و جمعی دیگر از مسوولان و مدیران خراسان رضوی در هرات به بررسی موانع و مسائل موجود پرداختند.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این نشستها درحل بسیاری از مسائل و سوء تفاهمها موثر است. وی افزود: افغانستان از جمله كشورهایی است كه خراسان رضوی مرز گسترده ای با آن دارد و از جمله اصلی ترین بازارهای صادراتی، تبادل هیاتها و ارائه خدمات فنی و مهندسی این استان است.
رسولیان ادامه داد: از سویی با توجه به اینكه مرز دوغارون و اسلام قلعه بزرگترین مركز ورودی كالا و ترانزیت برای افغانستان است، توسعه روابط برای هر دو طرف اهمیت دارد.
وی گفت: در این پارچوب پارسال كمیسیون مشترك همكاریهای ایران و افغانستان در تهران تشكیل شد و پس از آن توافقی با استاندار هرات صورت گرفت مبنی بر شكل گیری كمیسیون همكاریهای مشترك خراسان رضوی و هرات كه تاكنون سه نشست آن برگزار شده است.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه با اشار به كاهش واردات افغانستان در سال گذشته افزود: با این وجود حجم واردات آن كشور از ایران كاهش زیادی نداشت و در سطح مناسب بود.
وی ادامه داد: سفر اخیر هیاتی از خراسان رضوی با هدف بررسی مسائل اقتصادی، امنیتی و مرزی صورت گرفت كه با اقبال مسوولان افغانستان به ویژه در استان هرات مواجه شد.
رسولیان گفت: بر اساس این نشست برای بررسی جزییات مسائل 'كمیته امنیتی و اقتصادی' تشكیل و همچنین نشستی با اعضای شورای ولایتی هرات و سران مرزنشینان، اعضای اتاق بازرگانی چالشها از جمله در حوزه حمل و نقل، صادرات و سوخت بررسی شد.
وی افزود: موضوع افزایش صادرات قانونی سوخت از طریق اتحادیه واردكنندگان سوخت هرات نیز پیگیری و مقرر شد توسعه یابد و هزینه های حمل و نقل و تعرفه های بالای سوخت كاهش یابد.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به علاقه مندی افغانها به توسعه مبادلات تجاری به ویژه در این حوزه و نیز سرمایه گذاری مشترك در حوزه صنعت، معدن و كشاورزی با محوریت بازارچه مرزی دوغارون و معادن سنگان خواف پیگیریها ادامه دارد.
وی همچنین از اقبال هر دو طرف بر كاهش عوارض متقابل تاكید و بیان كرد: كاهش هزینه های حمل و نقل و نیز قانونمندی هزینه هایی كه در مسیر مرز تا هرات از رانندگان ایرانی دریافت می شود نیز مورد بررسی قرار گرفت.
رسولیان موضوع امنیت رانندگان را از دیگر موضوعات مورد پیگیری ذكر و بیان كرد: در این حوزه مسوولان هرات و دولت افغانستان و نیز سران طوایف كنترل و نظارتها را تشدید كرده و قول مساعد دادند با جدیت موضوع را مدیریت كنند.
وی با اشاره به موضوع صادرات گاز و ساخت خط لوله به افغانستان نیز گفت: بخش خصوصی افغانستان برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی كرد لذا مقرر شد خط انتقال گاز از خراسان تا هرات با محوریت كمیسیون مشترك ایران و افغانستان در سطح ملی از سوی دو طرف پیگیری شود.
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی موضوع توریست درمانی را از دیگر موضوعات مورد بحث برشمرد و افزود: با توجه به اینكه بخش زیادی از مردم افغانستان برای درمان به سایر كشورها می روند، خراسان رضوی در این زمینه اعلام آمادگی كرد و قرار شد شركتهای ایرانی در این حوزه برای انتقال آنان فعال شوند و خدمات درمانی مناسب به ارائه گردد.
وی ادامه داد: در مورد بازارچه ها و كمك به مرزنشینان هم درخواست ما آن بود كه مساعدت بیشتری از سوی طرف افغان صورت گیرد و طبق دستورالعمل مشخصی این بازارچه ها فعالیت بیشتری كنند لذا مقرر شد از طریق كمیسیون مشترك موضوع پیگیری شود.
رسولیان در مورد تكمیل قطعه چهارم خط آهن خواف - هرات كه دو قطعه آن تا انتهای سال به انجام می رسد نیز گفت: قطعه سوم تعهد ایران هم سال آینده انجام می شود اما قطعه چهارم در تعهد افغانستان بوده و به شركتی ایتالیایی واگذار شده كه قرار شد برای اجرای آن پیگیری لازم انجام شود.
وی ارائه خدمات ویژه و تسهیل عبور و مرور تجار افغانستان در مرز دوغارون، بهبود شرایط رفت و آمد افرادی كه ماشین آلات تولیدی ایران را خریده اند و برای دریافت خدمات تعمیراتی نیازمند سفر به كشورمان هستند و نیز ارائه خدمات مناسب به رانندگان در آن سوی مرز را از جمله ضروریات مورد پیگیری عنوان كرد.
افغانستان پنجمین بازار صادراتی ایران و برای خراسان رضوی نخستین بازار صادرات است. هم اینك مقصد 45 درصد صادرات خراسان رضوی كشور افغانستان است.
1906/1858