۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81791595
T T
۰ نفر

روسیه تقاضای تركیه برای افزایش گاز را رد كرد

۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81791595
روسیه تقاضای تركیه برای افزایش گاز را رد كرد

آنكارا – ایرنا – در پی افزایش تنش بین آنكارا و مسكو، شركت انرژی روسیه موسوم به گازپروم تقاضای تركیه در خصوص افزایش صادرات گاز به این كشور از طریق خط لوله مستقیم گاز را رد كرد.

به گزارش ایرنا، تركیه خواستار صادرات 3 میلیارد متر مكعب گاز اضافی از طریق خط لوله ای كه از بستر دریای سیاه گاز روسیه را به تركیه منتقل می كند، شده است.
شبكه خبر ان.تی.وی روز جمعه گزارش داد كه گازپروم این تقاضای تركیه را رد كرده است.
بر اساس این گزارش، «آلكس میلر» رییس گازپروم روسیه گفته است این شركت تقاضای بوتاش ( شركت سهامی خطوط لوله نفت و گاز تركیه ) در خصوص افزایش 3 میلیارد دلاری بر میزان صادراتی گاز به این كشور را رد كرده است.
این درحالی است كه 2 كشور 2 سال پیش در این خصوص به توافق اصولی دست یافته بودند.

**اردوغان: تركیه برای انرژی روسیه جایگزین دارد
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه نیز در ادامه واكنش های تند خود به مداخله نظامی روسیه در سوریه مدعی شد از دست دادن تركیه برای روسیه گران تمام می شود و تركیه می تواند گاز خود را از منابع دیگر تامین كند. نیروگاه اتمی را نیز سایرین می توانند برای تركیه بسازند.
روسیه در حالی تقاضای تركیه را برای افزایش میزان صادرات گاز به تركیه رد می كند كه آنكارا به نوعی به مسكو هشدار داده است كه تنش با تركیه می تواند به منافع اقتصادی اش ضربه بزند.
روابط آنكارا و مسكو به دنبال شروع عملیات هوایی روسیه در سوریه به دعوت دولت دمشق و ادعاهای تركیه در خصوص نقض حریم هوایی این كشور توسط جنگنده های روسی، رو به تیرگی گذاشته است.
مسكو همچنین اعلام كرده است نقض حریم هوایی تركیه عمدی نبوده و ناشی از شرایط جوی بوده است. مقام های روسیه اعلام كردند كه عملیات هوایی روسیه در سوریه علیه مواضع تروریست ها به نفع تركیه نیز است.
مقام های تركیه در مقابل مدعی هستند كه بخش بسیار كوچكی از عملیات روسیه علیه داعش است و هدف از همكاری روسیه با بشار اسد از بین بردن تمامی مخالفان دولت این كشور است.
خاورم/2011**1010