۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۴
کد خبر: 81791111
T T
۰ نفر
ابتكار: كارگروه ملی احیای تالاب جازموریان تشكیل می شود

كرمان - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت و ارتباط پدیده گرد و غبار و احیای تالاب جازموریان، تشكیل كارگروه ملی و برنامه اقدام احیای تالاب جازموریان پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا معصومه ابتكار عصر پنجشنبه در حاشیه سفر به كرمان در جمع خبرنگاران افزود: اهمیت موضوع تالاب جازموریان فراتر از موضوعی استانی است و باید در سطح ملی به آن توجه شود.
وی بیان كرد: احیای تالاب جازموریان باید مبتنی بر كار مطالعاتی دقیق باشد و مراكز پژوهشی و علمی بین المللی، ملی و استانی مشاركت و مشاورت داشته باشند تا این تالاب احیا و مدیریت شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود چاه های آب غیر مجاز در اطراف تالاب جازموریان اظهار كرد: فعالیت این چاه ها باعث تولید گرد و غبار در شهرها و روستاهای اطراف تالاب شده و آسیب زیادی به شهرها، روستاها و كشاورزی منطقه وارد كرده است.
وی گفت: ما باید با اصلاح الگوی كشاورزی و كمك و مشاركت مردم بتوانیم راهكار هایی در جهت احیای تالاب ارایه كنیم.
ابتكار با بیان اینكه 26 كانون گرد و غبار در استان كرمان شناسایی شده است افزود: ارائه پیش نویس سند مقابله با گرد و غبار استان كرمان، روش های مقابله با بیابان زایی و مقابله با كانون های گرد و غبار از جمله مطالعات انجام شده در استان برای مقابله با پدیده گرد و غبار است.
وی همچنین با اشاره به مشاركت بخش خصوصی در اجرای فاز 2 طرح كمربند سبز كرمان گفت: كاشت گونه های مقاوم از راه های مقابله با گرد و غبار و شن های روان است و امیدواریم بتوانیم این برنامه ها را توسعه دهیم.
معاون رئیس جمهوری بیان كرد: مشاركت مردم در قالب بخش خصوصی، مسئولیت اجتماعی مهم مردم برای بهبود محیط زیست است و الگویی كه استاندار كرمان پیش بینی كرده اند، می تواند الگویی مناسب برای مشاركت مردم در جهت رفع مشكلات باشد.
نشست احیای تالاب جازموریان و مقابله با ریزگردها عصر امروز با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استانداری كرمان برگزار شد.
تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرق ایران است كه دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان كرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپكه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود.
در اصطلاح محلی پوشش گیاهی این منطقه را جاز می نامند و كثرت آن را موریان می گویند كه به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.
با توجه به شروع خشكسالی از دهه 70 در استان كرمان آب این تالاب كمتر شد به نحوی كه در سال 76 خشك شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اكنون نیز بطور كامل خشك شده است.
برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی بالادست تالاب جازموریان، كاهش نزولات جوی، سدسازی در بالا دست آن بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب و عوامل دیگر از دلایل خشك شدن این تالاب است.
مردم جنوب كرمان مدت هاست به تدبیر مسوولان كشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند كه سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق كشور و عامل تنظیم اكوسیستم منطقه بود و امروز امیدواری برای این اقدام دوچندان شده است.
بخش جازموریان در فاصله 65 كیلومتری مركز شهرستان رودبار جنوب است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز پنجشنبه با هیاتی از مسوولان كشوری وارد كرمان شد.
شركت در نشست مدیریت بحران آب استان، مسوولان قضایی و خبری از دیگر برنامه های سفر یك روزه معصومه ابتكار به كرمان است.
7437/3028