قيمت دارو با افزايش تورم زياد نمي شود ، اغلب داروخانه ها با مشكل مواجه اند

شيراز - ايرنا - رئيس انجمن داروسازان كشور با برشمردن مشكلات داروخانه ها و عرضه و فروش دارو در داروخانه ها بيان داشت : متاسفانه اغلب داروخانه ها حتي براي اداره محل داروخانه نيز با مشكل مواجه اند ، قيمت دارو در جامعه ما اقتصادي نيست و متناسب با افزايش نرخ تورم فزوني نمي يابد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكتر رهبر مژدهي آذر رئيس انجمن داروسازان كشور عصر سه شنبه در نوزدهمين سمينار دانشجويان داروسازي كشور،در شيراز دانشجويان را با مسايل و چالش هاي صنفي داروسازي آشنا كرد و ادامه داد : در زمينه عرضه دارو كمتر بايد به سود دهي فكر كرد ، تحليل هزينه و سود در عرضه دارو در شرايط كنوني همخواني ندارد .
وي با بيان اينكه انجمن داروسازان كشور براي موفقيت و دستيابي به اهداف، به چنين گردهمايي هاي علمي نياز دارد دانشجويان را بازوان توانمند انجمن داروسازان كشور برشمرد كه همواره از توانمندي هاي آنان استفاده مي شود و در ادامه دانشجويان را با فرآيند عملكرد انجمن هاي صنفي آشنا كرد.
رئيس انجمن داروسازان كشور به موضوع قاچاق دارو و استفاده از داروهاي خارجي در كشور نيز اشاره كرد و گفت : اقتصادي نبودن قيمت دارو در كشور از جمله عوامل قاچاق دارو به خارج از كشور است .
مژدهي آذر به موضوع مصرف بي رويه و خودسرانه دارو هم اشاره كرد و خواستار اعمال ديدگاههاي كارشناسانه در اين زمينه شد و گفت : مصرف بي رويه و خودسرانه دارو به سلامت جامعه آسيب مي زند.
نوزدهمين سمينار دانشجويان داروسازي كشور به عنوان بزرگترين گردهمايي دانشجويان اين رشته كار خود را در شيراز آغاز كرد و تا جمعه، هفدهم مهرماه ادامه مي يابد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز در آئين آغاز به كار اين سمينار با بيان اينكه دانشكده داروسازي شيراز از قدمت بالايي برخوردار بوده و از نخستين دانشكده هاي داروسازي كشور است، گفت: اكنون 22دانشكده داروسازي در كشور فعاليت مي كنند كه سالانه يك هزار و 500دانشجو از اين دانشكده ها فارغ التحصيل مي شوند.
دكتر محمدهادي ايمانيه يكي از اهداف مهم برگزاري اين سمينار ملي را آشنايي بيشتر اين دانشجويان از سراسر كشور با يكديگر عنوان كرد كه منجر به تبادل نظر شود و اظهار داشت: در كارگاه هاي آموزشي ضمن اين سمينار دانشجويي، با حضور مسئولان و افراد رده بالاي اين حوزه، مفاهيم علمي تبادل مي يابد و اميدواريم موجب دستيابي به راه حل هاي ارتقاي اين رشته شود.
وي همچنين اين سمينار را فرصتي براي دانشجويان به عنوان آينده سازان كشوربرشمرد تا به واسطه مديريت آن، بتوان در آينده مديريت عرصه سلامت كشور را به آنان سپرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با ابراز اميدواري نسبت به ايجاد تغييرات موردنياز در رشته داروسازي به موجب اين سمينارهاي علمي، بيان داشت: اين امر باعث مي شود از نااميدي و سردرگمي دانشجويان كاسته شود و با هدف گذاري، مسير به درستي انتخاب شود.
وي خطاب به دانشجويان يادآور شد: آرامش امروز ما حاصل از جان گذشتن و ريختن خون جوانان بسياري از اين مملكت است كه بايد با تلاش در راه آباداني كشور، پاس داشته شود.
دكتر سليمان محمدي ساماني رئيس اين سمينار و رئيس دانشكده داروسازي شيراز نيز اظهار داشت: اين گردهمايي بهترين فرصت براي تبادل اطلاعات است و اميدواريم به تحول در آموزش دانشجويان داروسازي بينجامد.
وي بازنگري اساسي در آموزش داروسازي را قدم نخست در راه دستيابي به هدف ارتقاي اين رشته دانست و ادامه داد: براي رسيدن به هدف هاي بزرگ بايد برنامه هاي مدون داشته باشيم.
دكتر محمدي با اشاره به نسبت يك داروساز به ازاي هر پنج هزار نفر جمعيت در كشور، تاكيد كرد: براي بسته هاي خدماتي متناسب با تعداد داروسازان بايد قدم هاي بزرگ تري برداشته شود.
رئيس دانشكده داروسازي شيراز افزود: خدمت در صنايع داروسازي و نيز آموزش و پژوهش، حجم كوچكي از فعاليت هاي فعاليت فارغ التحصيلان اين رشته در بازار كار را به خود اختصاص مي دهد و بخش بزرگي از اين افراد در زمينه مراقبت هاي دارويي در بيمارستان ها و كلينيك ها مشغول به كار مي شوند كه بايد براي موفقيت در اين حوزه تربيت شوند.
6113