۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۳۱
کد خبر: 81788257
T T
۰ نفر
وزیر كشور: بهترین راهكار حل معضل پناهندگی بازگشت داوطلبانه است

تهران-ایرنا- وزیر كشور با بیان اینكه راه حل عملی مشكلات پناهندگان افغانی را باید در كشور مبداء جست و جو كرد گفت: از نظر ما بهترین و مناسب ترین راهكار پایدار برای حل معضل پناهندگی، بازگشت داوطلبانه پناهندگان به كشورشان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه در شصت و ششمین اجلاس كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (اكسكام) در ژنو افزود: امیدواریم نتایج این اجلاس بتواند از آلام پناهندگان كاسته و با كمك به توسعه افغانستان زمینه بازگشت پناهندگان افغانی به وطن خود را فراهم كند.
وزیر كشور با بیان اینكه سرنوشت ما با جغرافیا رقم خورده است گفت: افغانستان و عراق هر یك مبداء اصلی جریان های عمده پناهندگی به جمهوری اسلامی ایران در دهه های اخیر محسوب می شوند.
رحمانی فضلی افزود: میزبانی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در طی سالیان متمادی موجب شده است تا جمهوری اسلامی ایران در تاریخ كمك های بشردوستانه جهان در شمار كشورهای پیشرو محسوب شود و این مهم بر مبنای آموزه های دینی و تعهد ما به اصول انساندوستانه است كه به قیمت سرمایه گذاری های قابل توجه و هزینه كردن منابع، آن هم در شرایط فقدان حمایت كافی بین المللی تحقق یافته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر پناهندگان از فرصت های شغلی، آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی و حرفه ای و نیز خدمات بهداشتی و درمانی بالاتر از بسیاری از استانداردهای بین المللی برخوردارند كه اكنون بسیاری از آنها تحصیلكرده تر و سالم تر از گذشته اند و این امر قطعا تاثیر مثبتی بر بازسازی افغانستان از خود بر جای خواهد گذاشت.
وزیر كشور گفت: ما همه این اقدامات را در شرایطی به انجام رساندیم كه درگیر عواقب منفی ناشی از جنگ و تحریم های ناعادلانه تحمیلی بودیم
وی ادامه داد:‌ مشكلات معیشتی ناشی از بی ثباتی و عدم توسعه علت اصلی جابه جایی های جمعیتی است. تحكیم ثبات و ارتقای بازسازی در افغانستان و عراق یكی از وظایف اصلی جامعه بین المللی محسوب می شود.
رحمانی فضلی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر میزبانی پناهندگان همواره از دولت های هر دو كشور همسایه برای دستیابی آنها به ثبات و توسعه حمایت كرده است.
این خبر در حال تكمیل است
سیام**9254**3061**1449
۰ نفر