۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸
کد خبر: 81787969
T T
۰ نفر
سه برنامه پسا تحريم در بيمه مركزي كليد خورد

تهران- ايرنا-معاون اتكايي بيمه مركزي از تشكيل كميته پسا تحريم در بيمه مركزي خبر داد وگفت: بيمه مركزي در حال حاضر سه برنامه كوتاه مدت(تا پايان سال 94) ميان مدت(تا پايان سال95) و بلندمدت(تا پايان برنامه ششم) را در راستاي اقدامات پساتحريم آغاز كرده است. همچنين بيمه مركزي پيشنهاد تشكيل صندوق اتكايي ملي را به دولت داده و منتظر نتيجه آن هستيم.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي سنديكاي بيمه گران ايران، مينا صديق نوحي در جلسه شوراي عمومي سنديكاي بيمه گران كه با حضور دبيركل سنديكا و مديران عامل شركت هاي بيمه برگزار شد، با 'بررسي وضعيت بيمه و بيمه اتكايي كشور در شرايط تحريم و پساتحريم'، افزود: در اين سال ها، تحريم علاوه بر سختي هايي چون محدود شدن بازارهاي اتكايي جهاني براي صنعت بيمه ايران و به تبع آن انعقاد قرارداد با بيمه گران اتكايي با رتبه پايين و يا فاقد رتبه از موسسات معتبر بين المللي و مشكلات بيمه دريايي و ايجاد محدوديت براي دستيابي به تكنولوژي روز و برقراري ارتباط با بازارهاي بين المللي مزايايي چون همدلي و همكاري ميان شركت هاي بيمه را به همراه داشت.
نوحي با اعلام اين مطلب كه برخي از كشورهاي همسايه به همكاري شركت هاي بيمه ايران با يكديگر براي پشت سر گذاشتن موفقيت آميز دوران تحريم غبطه مي خوردند، افزود: تحريم ها باعث شد، بيمه مركزي با اعتماد سازي از شركت هاي بيمه، حساب اتكايي ويژه را ايجاد كند و بعد از 5 سال مقاومت در برابر تحريم ها و انتقال ريسك ها به اين حساب، از نظر مالي به سودآوري نيز دست يابيم.
وي با اشاره به پرداخت خسارت ها در اين دوران، گفت: در سال 93 صنعت بيمه كشور پرداخت خسارت 42 ميليارد توماني از مجموع 7 خسارت را تجربه كرد.
معاون اتكايي بيمه مركزي مجموع حق بيمه دريافتي حساب ويژه اتكايي در 5 سال تحريم را از بيمه هاي آتش سوزي، كشتي، هواپيما، نفت و انرژي، باربري و مهندسي و p&I 201 ميليون دلار و خسارت پرداختي را 5 ميليون دلار اعلام كرد.
وي ريسك زلزله در تهران را بدترين ريسك براي صنعت بيمه كشور دانست و گفت: به همين دليل براي پوشش ريسك خطرات طبيعي، يك ميليارد يورو پوشش اتكايي خريداري شده است.
وي در پايان با اشاره به سخنان وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص مثبت كردن تراز اتكايي، گفت: بازار ما نبايد هميشه واگذارنده باشد، ما بايد تلاش كنيم در زمينه صادرات بيمه هم با كارگزارن خارجي وارد مذاكره شويم.
در ادامه جلسه با هدف ارتقاء جايگاه سنديكاي بيمه گران در صنعت بيمه و با توجه به افزايش تعداد شركت هاي بيمه و ضرورت تجديد نظر در ساختار سنديكا، تشكيل هيات رئيسه سنديكا به نحوي كه بخشي از اختيارات شوراي عمومي را داشته باشد، مورد تصويب قرار گرفت. اين بحث در چارچوب اصلاح اساسنامه سنديكا دنبال و پس از نهايي شدن براي طرح در شوراي عالي بيمه به بيمه مركزي منعكس مي شود.
در اين جلسه مديران عامل به مواردي چون، ارتباط مستقيم مثبت شدن تراز اتكايي به تغيير نگاه مسولان كشور نسبت به صنعت بيمه و ضرورت فراهم كردن زمينه رشد اين صنعت و ايجاد نهادي براي نظارت بر فعاليت سالم كارگزارهاي خارجي پرداختند.
همچنين در اين جلسه مقرر شد مديران عامل شركت هاي بيمه براي جمع آوري مطالبات از بيمه گران خارجي با نظر بيمه مركزي به صورت هماهنگ عمل كنند و در همين جلسه يونس مظلومي مديرعامل بيمه رازي به ارائه گزارش در خصوص دومين گردهمايي فعالان تجاري ايران- اروپا به ميزباني شهر ژنو سوئيس، با تمركز بر خدمات بازار مالي و ارتباط تجاري پرداخت.
اقتصام(1) 9141**1558