۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۳۱
کد خبر: 81783777
T T
۰ نفر
نامگذاری یكی از خیابان های یاسپرین مجارستان و یزد به نام این دو شهر

یزد - ایرنا - استاندار یزد با اشاره به آغاز همكاری دوجانبه یزد و یاسپرین مجارستان با نصب نمادهای دو شهر گفت: با توجه به تفاهم‌ نامه منعقد شده امیدواریم یكی از خیابان‌ های یاسپرین و یزد به نام این دو شهر نامگذاری شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد كه روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، سیدمحمد میرمحمدی در جمع مسئولان شهرداری و مردم شهر یاسپرین مجارستان در میدان محل نصب نماد یزد در این شهر اظهار امیدواری كرد ، روز یاسپرین و روز یزد نیز محقق و فرصتی فراهم شود تا برنامه اجتماعی و فرهنگی دو شهر مورد تاكید قرار گیرد.
وی با بیان اینكه یزدی ‌ها مردمی قانع، بردبار و زحمتكش هستند، افزود: مردم یزد برای زندگی مجبور بودند آب را با فناوری قنات از صدها متر زیرزمین بیرون آورند و برای خنك كردن خانه‌ ها از بادگیر استفاده كنند؛ مدلی از این بادگیر اكنون به‌ عنوان نمادی از شهر یزد در میدان شهر یاسپرین نصب است.
وی با بیان اینكه راه‌ های همكاری و فعالیت‌ های اقتصادی، تجاری از شرایط فرهنگی آغاز می ‌شود، تصریح كرد: هرچه محبت و علاقه ما نسبت به هم بیشتر شود، همكاری‌ ها بیش ‌از پیش افزایش می‌ یابد.
استاندار یزد ابراز امیدواری كرد كه به‌ زودی همكاری‌ ها در زمینه ‌های اقتصادی، فرهنگی و فناوری آغاز و گسترش یابد.
وی ادامه داد: فرصت مذاكرات ١+٥ در ٢ ساله اخیر كه از طریق رسانه ها مورد توجه همگان قرار گرفت، حقانیت ایران را ثابت كرد و صداقت ایران بیش از پیش برای افكار عمومی دنیا روشن شد.
استاندار یزد با اشاره به اینكه خودخواهی‌ برخی قدرت ‌ها سبب دور شدن ملت‌ ها از یكدیگر شده است، افزود: فرصت مذاكرات موجب شد تا همه دنیا به حقانیت ایران پی ببرند و زوایای كار برایشان روشن شود.
میرمحمدی با اشاره به اینكه كشورهای حاضر در مذاكرات، حقوق هسته‌ ای ایران را پذیرفته ‌اند، گفت: در آینده ‌ای نزدیك تحریم ‌های ظالمانه علیه ایران برداشته می‌ شود و مناسبات و تعاملات ایران با كشورهای مختلف به خصوص كشورهای دوست و اسلامی افزایش خواهد یافت.
وی بابیان اینكه جمهوری اسلامی ایران علاقه‌ مند‌ به برقراری صلح و دوستی در سراسر دنیا است، تاكید كرد: وقتی همه جوامع باهم برادرانه و دوستانه زندگی و به هم كمك كنند، دنیا پیشرفت بیشتری خواهد داشت و انسان‌ ها آرامش و آسایش بیشتری در زندگی احساس خواهند كرد.
وی در پایان بابیان اینكه زمینه ‌های همكاری را مسئولان دولتی و اقتصادی و فرهنگی كشورها رقم می‌ زنند، خاطر نشان كرد: امروز از همه كشورهای دنیا در قالب هیات ‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ایران سفر می‌ كنند تا همكاری ‌های دوجانبه و مناسبات خود را با ایران گسترش دهند.

** دیدار استاندار یزد با اعضای اتاق بازرگانی مجارستان
استاندار یزد و هیات تجاری استان یزد با نایب رییس و اعضای اتاق بازرگانی كشور مجارستان دیدار و گفت و گو كردند.
سیدمحمد میرمحمدی در این نشست با قدردانی از اعضای اتاق بازرگانی مجارستان به خاطر اظهار همدردی با فاجعه منا، این حادثه را نتیجه مدیریت نداشتن دولت سعودی دانست.
وی با اشاره به توافق كشورهای 1+5 با ایران اظهار كرد: به ‌زودی تحریم‌ های ظالمانه علیه ایران برطرف خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: در مذاكرات هسته‌ای برای افكار عمومی دنیا روشن شد كه ایران كشوری صلح‌طلب و اهل تعامل و همكاری با همه دنیا است.
میرمحمدی با اشاره به پهناور بودن كشور ایران تصریح كرد: ظرفیت و فرصت‌های بسیار خوبی برای همكاری ایران با مجارستان وجود دارد و سابقه تاریخی این دو كشور نشان می‌ دهد كه این دو كشور مشتركات فرهنگی و قومی بسیاری دارد.
وی اضافه كرد: این علاقه مشترك در مذاكرات مسئولین شهر یاسپرین و بوداپست مجارستان مشهود بود.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد گفت: در این نشست 9 نفر از صنعتگران و فعالان اقتصادی استان یزد حضور دارند تا همكاری در زمینه‌های مختلف كاری ازجمله اقتصادی، صنعتی، تجاری، گردشگری، انرژی خورشیدی، آموزش و تحقیقات را تسهیل و تسریع كنند.
استاندار یزد همچنین با ارایه پاورپوینت اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زمینه‌ های سرمایه‌ گذاری در استان یزد را همراه با توانمندی‌ ها و ظرفیت‌ های مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری این استان تشریح كرد و به پرسش های اعضای اتاق بازرگانی مجارستان پاسخ گفت.
استاندار یزد در راس هیاتی تجاری متشكل از بازرگانان و مدیران صنعت در بخش خصوصی و دولتی این استان به كشور مجارستان سفر كرده است.
میرمحمدی در این سفر كه به دعوت نماینده ایالت سولنُك مجارستان صورت گرفته با مقام های ، تجار، هیات های اقتصادی و مسئولان كشور مجارستان و شهر یاسپرین دیدار و گفت و گو خواهد كرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد پیش از سفر به مجارستان محورهای كلی همكاری های دوجانبه را توسعه مبادلات تجاری از طریق پذیرش و اعزام تورهای تجاری مشترك ترغیب و تشویق فعالان اقتصادی به شركت در نمایشگاه های تجاری دو طرف و گسترش همكاری های لازم در صنعت گردشگری عنوان كرد.
كشور مجارستان با مساحت 93 هزار 30 كیلومتر مربع در اروپای مركزی واقع شده است و حدود ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، زبان رسمی آن مجاری و واحد پول آن فورینت است.
7532/8068