۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۱
کد خبر: 81777150
T T
۰ نفر

سرعت توفان دوجوئن به 300 كیلومتر رسید

۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۱۱
کد خبر: 81777150
سرعت توفان دوجوئن به 300 كیلومتر رسید

تهران - ایرنا - خبرگزاری كیودوی ژاپن اعلام كرد كه سرعت توفان مخرب دوجوئن با نزدیك شدن به تایوان تا به 300 كیلومتر در ساعت نیز رسید.

براساس این گزارش به نقل از سازمان هواشناسی ژاپن اعلام كرد كه سرعت این توفان كه تا دیروز 227 كیلومتر بود تا ظهر روز دوشنبه (به وقت محلی) با نزدیك شدن به تایوان به 292 كیلومتر رسید و حتی از 300 كیلومتر در ساعت نیز گذشت.
این گزارش، سرعت توفان در جزایر ساكیشیما در ایالت اوكیناوای ژاپن را در ساعت 15 و 41 دقیقه به وقت این كشور چندان مخرب توصیف نكرد، اما سرعت آن را در تایوان به قدری مخرب خواند كه دولت این كشور را مجبور به تخلیه هفت هزار تن از ساكنان جزایر مركزی تایوان از روز گذشته كرد و هزاران نیروی امداد و نجات برای مبارزه با عوارض تخریبی توفان نیز در این كشور به حالت آماده باش درآمدند.
براساس این گزارش، باران اولیه ناشی از این توفان در ساعت اولیه ورود آن به تایوان با سرعت 288 كیلومتر در ساعت 56 میلیمتر در طول یك ساعت بود و فشار هوا نیز به 955 هكتوپاسكال رسید.
به گزارش ایرنا، این توفان قدرتمند و سهمگین شهرهای مختلف تایوان از جمله «تایپه» را به تعطیلی كشاند و باعث آماده باش نبروها و مردم در دو كشور همسایه ژاپن و چین نیز شد.
این ابر طوفان یا «دو جوئن» كه در زبان چینی به «فاخته»، نوعی پرنده اطلاق می شود، از چند روز پیش حركت خود از اقیانوس آرام را با سرعتی حدود 227 كیلومتر در ساعت به سوی شرق تایوان آغاز كرد و اینك علاوه بر رسیدن به این جزیره، بخش هایی از چین و مناطقی از كشور ژاپن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
مسوولان سازمان امداد و نجات تایوان اعلام كردند كه از بیم آسیب دیدن ساكنان این منطقه، مجبور شده اند در طول 24 ساعت گذشته بیش از 7 هزار نفر از ساكنان مناطق ساحلی را تخلیه و به مكانهای امن منتقل كنند.
بنابر گزارش منابع محلی از جمله شبكه خبری آسیا، توفان مزبور از صبح امروز - دوشنبه - سواحل تایوان را به طور مستقیم تحت تاثیر خود قرار داد و در حال حاضر این جزیره با بارش های شدید باران و طوفانهای سهمگین در مناطق شهری و امواج بلند دریایی تا 13 متر در مناطق ساحلی مواجه شده است.
رسانه های تایوانی همچنین گزارش كرده اند كه هزاران گردشگری كه برای حضور در جشن موسوم به «نیمه پاییز» به تایوان سفر كرده بودند، با هجوم به ایستگاه های راه آهن و تهیه بلیط های بازگشت، با حالتی «وحشت زده» در حال ترك این جزیره هستند.
این در حالی است كه به دلیل خطرات احتمالی، حركت تمامی قطارهای سریع السیر در این منطقه به طور كلی لغو شده است.
هنوز از میزان خسارت و تلفات انسانی این توفان گزارشی منتشر نشده است.
منابع رسمی تایوان روز گذشته اعلام كردند كه با آغاز باران های تند و جزر و مدهای بسیار سنگین تا ارتفاع 13 متر در جزایر معروف گردشگری «سبز» و «اورچید» این كشور، دولت تایپه تاكنون بیش از سه هزار گردشگر خارجی را از این جزایر تخلیه كرده است.
سازمان هواشناسی ژاپن اعلام كرد كه سرعت این توفان در جزیره «یوناگونی» به 81 متر بر ثانیه رسید كه این شدت باد از سال 1957 تاكنون بی سابقه بوده است.
سازمان هواشناسی ژاپن همچنین در خصوص رانش زمین و وقوع سیلاب و امواج مرتفع در استان ساحلی «اوكیناوا» هشدار داده است.
آساق**1378**1144
۰ نفر