۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۱
کد خبر: 81777050
T T
۰ نفر

كاهش صادرات كالا از خراسان رضوي

۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۸:۰۱
کد خبر: 81777050
كاهش صادرات كالا از خراسان رضوي

مشهد - ايرنا - رييس اداره تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: امسال حدود 800 هزار تن كالا به ارزش 650 ميليون دلار از اين استان صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 13 درصد و از نظر ارزش سه درصد كاهش داشته است.

ناصر بهزاد روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: عمده كالاهاي صادراتي اين استان به سه كشور تركمنستان، افغانستان و تاجيكستان ارسال مي شود كه به دليل موانعي كه كشورهاي مزبور براي واردات كالا از ايران ايجاد كرده اند، كاهش محسوسي در ارسال كالاها به اين كشورها ايجاد شده است.
وي در تشريح دلايل كاهش صادرات كالا به كشور تركمنستان افزود: اين كشور ظرفيت هاي توليدي خود در برخي كالاها بويژه سيمان افزايش داده و از آنجا كه بسياري از سيمان توليدي خراسان رضوي به اين كشور صادر مي شد، فعال شدن خط توليد سيمان در اين كشور باعث كاهش صادرات آن از اين استان شده است.
وي اظهار كرد: دولت تركمنستان همچنين محدوديت هايي در مرزهاي جاده اي و ريلي براي واردات كالا از خراسان رضوي ايجاد كرده و بي ثباتي اين كشور در روابط تجاري با فعالان بخش خصوصي استان از رغبت آنان براي صادرات كالا كاسته است.
بهزاد افزود: علاوه بر آن كاهش ارزش پول و قدرت خريد مردم تاجيكستان باعث افت قابل توجه صادرات كالا از خراسان رضوي به اين كشور شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: اخيرا فعاليت تعدادي از واحدهاي توليدي مواد غذايي و سيمان در تاجيكستان آغاز شده كه اين امر نيز باعث كاهش حجم صادرات اين نوع كالاها از خراسان رضوي به كشور مزبور شده است.
وي اظهار كرد: دولت تاجيكستان به دليل تغيير نگاه خود به واردات كالا از ايران، تغييراتي را در ارزش گزاريهاي مربوط به كالاهاي صادراتي ايجاد كرده كه منجر به كاهش صادرات كالا از خراسان رضوي به اين كشور شده است.
وي ادامه داد: صادرات كالا به افغانستان نيز كه حجم بسياري از كالاهاي توليدي استان را دريافت مي كند، كاهش يافته است كه بخش اعظم آن مربوط به سختگيري هاي مسوولان افغانستان در گمرك 'اسلام قلعه' براي واردات كالاي خراسان رضوي به اين كشور مي باشد.
بهزاد گفت: در مجموع امسال ركود كلي بر بازار كشورهاي منطقه خاورميانه و آسياي ميانه حاكم بوده كه بر صادرات كالا از ايران و خراسان رضوي به اين كشورها تاثير گذاشته است.
وي اظهار كرد: در كالاهايي مانند زعفران خراسان رضوي كه به اقصي نقاط دنيا صادر مي شود، افت صادرات امسال مربوط به بسته بندي هاي كمتر از 30 گرم بوده است كه ناشي از افزايش قيمت تمام شده اين كالا مي باشد.
به گفته وي از آنجا كه بسته بندي هاي 30 گرمي زعفران به صورت مستقيم به مصرف كننده نهايي عرضه مي شود لذا گران بودن آن باعث كاهش تمايل مصرف كننده به خريد اين نوع كالا مي گردد.
وي بيان كرد: كاهش صادرات امسال مربوط به كل كشور است و فقط به خراسان رضوي اختصاص ندارد اما اين استان تاكنون سهم پنج درصدي خود از ارزش كل صادرات كشور را حفظ كرده است.
خراسان رضوي پنج گمرك در لطف آباد، سرخس، باجگيران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزي در تايباد در مرز افغانستان و باجگيران در مرز تركمنستان دارد.
كشورهاي هدف صادراتي خراسان رضوي به ترتيب افغانستان، تركمنستان، تاجيكستان و كشورهاي آسياي ميانه و همجوار هستند و سيمان، مواد غذايي و زعفران عمده كالاهاي صادراتي اين استان را تشكيل مي دهند.
7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها