۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81776821
T T
۰ نفر
پذيرش آلوميناي جاجرم و شمش طلاي زرشوران در بورس كالاي ايران

تهران - ايرنا - آلومينا و هيدرات شركت آلوميناي ايران (مجتمع جاجرم) و شمش طلاي زرشوران در بورس كالاي ايران مورد پذيرش قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل بورس كالاي ايران، درخواست پذيرش كالاي آلومينا (اكسيد آلومينيوم)مجتمع جاجرم كه از سوي شركت آلوميناي ايران به بورس كالاي ايران ارسال شده بود، در هفتاد و پنجمين كميته عرضه اين بوررس مورد پذيرش قرار گرفت. عرضه كننده مذكور متعهد شده كه شرايط عرضه را به گونه اي فراهم كند كه حداقل يكبار عرضه در ماه انجام پذيرد و در صورت وجود تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه اقدام كند.
شركت آلوميناي ايران متعهد شده كه 95 درصد كل توليد آلوميناي خود را در اين بورس عرضه كند.
گفتني است، ظرفيت اسمي توليد آلوميناي متال گريد (اكسيد آلومينيوم) مجتمع جاجرم 250 هزار تن در سال است و در توليد آلومينيوم، ساينده ها، ديرگدازها، شيشيه و بلور، فولاد و عايق هاي الكتريكي مورد استفاده قرار مي گيرد.
علاوه بر كالاي مذكور، درخواست پذيرش كالاي هيدرات (هيدروكسيد آلومينيوم) شركت آلوميناي ايران، در هفتاد و پنجمين كميته عرضه اين بوررس مورد موافقت قرار گرفت. عرضه كننده مذكور متعهد شده كه حداقل يكبار عرضه در ماه عرضه داشته باشد و در صورت وجود تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه اقدام كند.
شركت آلوميناي ايران متعهد شده كه 90 درصد كل توليد هيدرواكسيد آلومينيوم خود را در اين بورس عرضه كند.
گفتني است، ظرفيت اسمي توليد هيدرات (هيدروكسيد آلومينيوم) 30 هزار تن در سال است و به عنوان پركننده كاغذ و درزگير، فيلر خميردندان، توليد زئوليت، پايه كاتاليست و رنگدانه سفيد در سنگ مورد استفاده قرار مي گيرد. اين كالاها همچنين در توليد محصولات شيميايي آلومينيوم دار و افزودني هاي ضد شعله در پلاستيك و رابرها كابرد دارد.

** شمش طلاي كارخانه طلاي خاورميانه بورسي شد
در ادامه اين گزارش آمده است، شمش طلاي توليدي مجتمع معدني و صنعتي زرشوران به عنوان بزرگترين كارخانه طلاي خاورميانه در يكصد و سي و پنجمين جلسه كميته عرضه پذيرش شد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) متعهد شده است كه شرايط عرضه را به گونه اي فراهم كند كه حداقل دوبار عرضه در ماه انجام پذيرد.
گفتني است مهدي كرباسيان رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، چندي پيش هنگام افتتاح معدن طلاي زرشوران با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور، با بيان اينكه تقويت بورس كالاي ايران، سلامت اقتصادي و شفافيت در آمارها را به دنبال دارد و در معاملات آن منافع اصلي به توليدكنندگان مي رسد، از آغاز عرضه طلاي استخراجي اين معدن به محض استخراج مناسب طلا در بورس كالا خبر داده بود.
رييس ايميدرو با اشاره به اينكه معدن طلاي موته سال هاست طلاي خود را در بورس كالا به فروش مي رساند، اظهار داشت: ايميدرو از نحوه فروش سنگ آهن صادراتي و رقابت خريداران در بورس كالا نيز رضايت داشته و اميدواريم طلاي زرشوران نيز به شيوه اي مناسب و رقابتي در بورس كالا دادوستد شود.
اقتصام(1) 9141**1558