۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۰۷
کد خبر: 81776813
T T
۰ نفر
صنایع خودروسازی میزبان دوره های پسا دكتری می شوند

تهران-ایرنا-مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طرح تقاضای تعدادی از استادان دانشگاه و دانشجویان برای گذراندن دوره های پسا دكتری و فرصت مطالعاتی در صنایع خودروسازی خبر داد.

دكتر فرهاد گلستانی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: خودروسازی در كشور ما ظاهرا خصوصی است اما به نظر من دولتی محسوب می شود زیرا از حمایت های فراوان دولت برخوردار است و ما نیز با توجه به ماهیت این صنایع درصدد تسهیل ارتباط آنها با دانشگاه برآمده ایم.
وی افزود: در زمینه بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه طی یكی دو سال گذشته، اقدامات بسیار بزرگی صورت گرفته و قراردادهای آن به امضای معاونان پژوهشی وزارتخانه های علوم و صنعت رسیده است كه گذراندن دوره های پسا دكتری و فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه در محیط صنعت، دو مورد از مهم ترین این توافق ها است.
گلستانی فرد خاطرنشان كرد: الان تعدادی تقاضا برای گذراندن دوره های پسا دكتری و فرصت مطالعاتی استادان در صنایع خودروسازی مطرح شده است كه 50 درصد هزینه طرح را شركت خودروسازی و 50 درصد را وزارت صنعت متقبل می شوند.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، استاد یا دانشجوی جوانی كه می خواهد دوره فوق دكتری را بگذراند یكسال به جای رفتن به خارج كشور، به صنعت خودروسازی می رود و دانشگاه هم فرد جوان را راحت تر استخدام می كند چون علاوه بر دانشگاه، محیط صنعت را نیز به خوبی می شناسد.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ابراز امیدواری كرد با اجرای طرح هایی ازاین دست، دانشگاهیان زبان صنعت را بیشتر و بهتر بفهمند و پروژه های موفقی در راستای رفع نیازهای كشور شكل گیرد.
وی به تفاوت های بخش های صنعتی و دانشگاهی در ایران و دیگر كشورها اشاره كرد و گفت: كار اصلی دانشگاه های بزرگ دنیا پژوهش و تحقیقات و فناوری است ولی ما بنا را بر تدریس قرار داده ایم و استادان دانشگاه های ما در اتاق خود نشسته اند و فقط به فكر تدریس هستند و دانشگاه هایمان نیز صرفا به شیوه آموزشی طراحی شده اند.
گلستانی فرد تصریح كرد: بخش های صنعتی و دانشگاهی ما ارتباط چندانی با یكدیگر ندارند درحالیكه این دو بخش در دیگر كشورها ارتباط تنگاتنگ و به هم تنیده ای دارند.
وی یادآور شد: از آن طرف هم، صنعت ما درحال حاضر وضعیت جالبی ندارد زیرا در دولتهای قبل، اعتبارات زیادی به آنها تخصیص یافته بود و الان كه بودجه كم است و حمایت ها كاهش یافته، صنایع ما دچار ركود شده اند.
گلستانی فرد بیان داشت: به طور معمول، صنعت در شرایط ركود سعی دارد حداقل های خودش را حفظ كند و حاضر نیست به تحقیقات و فناوری توجه كند بنابراین در 6 ماه انتظار معجزه نداریم ولی اگر سیاست های تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، تداوم پیدا كند می توان به ثمربخش بودن این سیاستها و گشایش در هر دو بخش امیدوار بود.
علمی**1055**1440
۰ نفر