۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81776713
T T
۰ نفر
برگزاری سالگرد «جنبش چتر» در هنگ كنگ با حضور اندك معترضان

پكن - ایرنا - در سالگرد جنبش موسوم به دموكراسی خواهی در هنگ كنگ و در پاسخ به فراخوان معترضان به سیاست های دولت چین در قبال این منطقه، مركز تجاری - اداری این شهر امروز شاهد تجمع اندكی از طرفداران این جنبش بود.

بر اساس گزارش رسانه های محلی حضور معترضان در این تجمع كه به مناسبت سالگرد اعتراضات سال گذشته در هنگ كنگ صورت می گرفت، بر خلاف تصور برگزاركنندگان آن بسیار دلسرد كننده و كم تعداد بود.
به نوشته شبكه خبری آسیا، به رغم تلاش گسترده معترضان برای جلب نظر مردم جهت حضور دوباره در مركز شهر، حدود 100 نفر به این فراخوان پاسخ مثبت دادند و در محل تجمع سال گذشته گرد هم آمدند.
در جریان این تجمع چترهای زرد به عنوان نماد جنبش دموكراسی خواهی، چند چادر به نشانه استقرار چند ماهه معترضان در مركز تجاری اداری شهر هنگ كنگ و یك تابلوی بزرگ با نوشته «من خواستار حق رای همگانی هستم» از سوی تجمع كنندگان به نمایش در آمد.
برخی از كارشناسان دلیل عدم حضور گسترده معترضان در تجمع امروز را ناشی از بی توجهی و عملی نشدن خواسته های آنان توسط دولت منطقه هنگ كنگ عنوان كرده اند.
به گفته این كارشناسان، اختلال گسترده ای كه تجمع طولانی مدت سال گذشته معترضان در مركز هنگ كنگ برای مراكز تجاری و اداری و در مجموع كاسبان محلی ایجاد كرده بود، می تواند یكی دیگر از دلایل حضور كم تعداد امروز مردم باشد.
جنبش دموكراسی هنگ كنگ موسوم به «اشغال مركز» كه به دلیل استفاده معترضان آن برای مقابله با نیروهای پلیس از چتر به «جنبش چتر» نیز مشهور شده مخالف برگزاری انتخابات آزاد به سبك مورد نظر چین است.
دولت مركزی چین اعلام كرد قصد دارد برای انتخابات رییس اجرایی هنگ كنگ در سال 2017 میلادی؛ برای نخستین بار حق انتخاب آزاد بدهد.
تاكنون رییس اجرایی هنگ كنگ توسط هیات هایی انتخاب می شد كه عمدتا به دولت پكن وفادار بودند. اما قرار است كه از میان نامزدهای انتخابات سال 2017 میلادی، مردم خود دست به انتخاب بزنند؛ با این شرط كه نامزدها از پیش توسط كمیته ویژه مورد حمایت حكومت مركزی چین تعیین شوند.
این تصمیم چین اعتراض فعالان مخالف هنگ كنگ را در آن زمان در پی داشت و باعث سرازیر شدن آنان به خیابان ها شد.
پلیس هنگ كنگ سال گذشته و پس از درگیری های پی درپی با تظاهركنندگان، در نهایت در تاریخ 24 آذر ماه سال 93 و در پی حكمی از سوی مقامات قضایی، موانع ایجاد شده در خیابان ها را جمع آوری كرد و به تحصن سه ماهه معترضان پایان داد.
هنگ كنگ شهری است جزیره ای در چین كه از سال 1842 تا 1997 میلادی جزو مستعمرات انگلیس بود و در سال 1997 و پس از پایان یافتن پیمان قبلی، به جمهوری خلق چین پیوست.
آساق*231*1597