۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81773980
T T
۰ نفر
بیشترین پتانسیل خطر پذیری دریایی كشور ورود آلودگی های شهری است

تهران-ایرنا-مدیر كل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیشترین پتانسیل خطر پذیری دریاها در كشور ورود فاضلاب و آلودگی های خانگی به این حوضه های آبی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدرضا قادری روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز ' دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی ، صنعت بیمه ' افزود: ورود فاضلاب های خانگی به دریاهای كشور نگران كننده است به عنوان مثال فاضلاب شهركی ساحلی در انزلی وارد دریای خزر می شود این درحالی است كه این شهرك به عنوان منطقه ای بسیار گرانقیمت و مرفه شناخته می شود.
وی اظهار كرد: حفاظت از پهنه های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین برنامه های حفاظتی باید فرا ملی باشد زیرا در حوضه های آبی مانند خلیج فارس و دریای خزر چندین كشور مشترك هستند بنابراین اگر آلودگی وارد این حوضه ها شود باید كشورها در رفع آن با هم همكاری كنند.
قادری گفت: ایران با داشتن پهنه های آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر دارای 5 هزار و 500 كیلومتر خط ساحلی است، خیلج فارس یك دریای نیمه بسته است و اگر آلودگی وارد آن شود برای خروج به زمان زیادی نیاز دارد بنابراین پاك نگه داشتن آن بسیار حایز اهمیت است.
وی افزود: خلیج فارس دارای شوری، دما و تبخیر بالا است از سوی دیگر منطقه ای است كه از لحاظ نفت و گاز از اهمیت زیادی برخوردار است، سالانه نیز بیش از 5 هزار تردد كشتی از طریق تنگه هرمز وارد خلیج فارس می شود.
قادری ادامه داد: از این تعداد كشتی حدود 17 هزار تانكرهای اقیانوس پیما هستند كه كه میزان آلودگی بالایی دارند بنابراین رعایت نكات ایمنی و محیط زیستی در تردد كشتی ها بسیار مهم است و در این راستا چندین پروتكل از جمله راپمی، رامسر و میمك وجود دارد كه رعایت تمام بندهای آنها الزامی است.
وی گفت: دریای خزر هم به عنوان یك قطب گردشگری برای كشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است ، چند سالی نیز فعالیت های نفتی در آن به ویژه از سوی آذربایجان شدت گرفته است كه رعایت مقررات محیط زیستی در این پهنه آبی هم باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد.
مدیر كل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ایران به تمام پروتكل های دریای ملحق شده است و قوانین خوبی در زمینه محیط زیست دریایی در كشور وجود دارد از جمله قانونی در زمینه فعالیت سكوهای نفتی وجود دارد مبنی بر اینكه ضایعات خود را در دریا رها نكنند.
در پایان مراسم به ایثارگران، رسانه، خبرنگار، عكاس، مستند ساز دریایی، پیشكسوت، پژوهشگر، ورزشكار، فعال محیط زیست دریایی و دریایی نمونه نیز معرفی و تقدیر شدند.
علمی 9014**1440
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه