۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹
کد خبر: 81771717
T T
۰ نفر
هنر نقش موثري در خلق آينده مطلوب و اهداف ايران 1404 دارد

بجنورد- ايرنا- معاون نظارت و امور ارزشيابي حوزه هنري كشور با اشاره به تاثير شگرف هنر براي رسيدن به اهداف گفت: هنر نقش موثري در خلق آينده مطلوب و اهداف ايران 1404 دارد .

داوود ضامني روز پنجشنبه در حاشيه ششمين جشنواره سراسري كاريكاتور ايران آينده در افق 1404 در بجنورد بر استفاده از ظرفيت هنر براي خلق آينده مطلوب كه همه آحاد جامعه در آن نقش دارند تاكيد كرد.
وي اظهار كرد: اگر مي خواهيم براي آينده ايران اسلامي روياي دست يافتني خلق كنيم اين هنرمندان هستند كه مي توانند آن را خلق كنند.
وي گفت: تجربه كشورهاي كه صاحب چشم انداز هستند نشان مي دهد وقتي كسي را مي خواهند به بطن جامعه بكشانند از ظرفيت هنرمندان استفاده مي كنند.
وي با تاكيد بر اين كه نبايد قدرت هنر را دست كم گرفت خاطرنشان كرد: در اين راستا تلاش شده تا چند سال آينده از ظرفيت هنرمندان براي خلق يك روياي ملي بيشتر استفاده كرد.
معاون نظارت و امور ارزشيابي حوزه هنري كشور تصريح كرد: هنرمندان در سه عرصه نقد وضع گذشته و حال، تصوير كردن يك آينده مطلوب و تهييج مردم براي تحقق آينده مي توانند با سند چشم انداز مواجه شوند.
وي افزود: در اين ميان هنرمندان كاريكاتوريست مي توانند در سطح اول با تصوير كشيدن نقاط ضعف مديريت هاي كشور، فرصت سوزي هايي كه در كشور وجود دارد را با زبان هنرمندانه ايفاي نقش كنند و مشكلات را مورد نقد قرار دهند.
وي هنر كاريكاتور را برگرفته از بزرگنمايي واقعيت ها با زبان دلنشين دانست كه وقتي كسي اين اثر را مي بيند پيامدهاي مثبتي از آن دريافت كند.
ضامني با اشاره به اينكه در سطح دوم فيلم سازان مي توانند نقش آفرين باشند اظهار كرد: هنر سينما براي خلق آينده مطلوب مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.
وي افزود: همچنين در تهييج مخاطب براي تحقق آينده نيز هنرمندان موسيقي هستند كه مي توانند اين نقش را به خوبي ايفا كنند.
وي از حوزه هنري به عنوان يكي از نهادهايي ياد كرد كه در تمام شاخه هاي هنري فعاليت داشته و گفت: از دوسال گذشته اين كاستي احساس شد كه مي توان با بسيج هنرمندان در عرصه هاي مختلف به تحقق سريعتر سند چشم انداز 1404 جامعه عمل پوشاند.
ضامني خاطرنشان كرد: در اين راستا سال گذشته با امضاي تفاهنامه اي با دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام برنامه اي براي هنرمندان كشور رقم خورد كه پايه گذار جشنواره هنري ايران آينده باشيم.
احسان نمازي زاده، مديركل امور دولت معاونت امور قوا و شوراهاي دبيرخانه ي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اختتاميه اين جشنواره از سند چشم انداز به عنوان يك خلق فرهنگي ياد كرد و گفت: احراز جايگاه اول اقتصادي و سياسي در منطقه كه دراين سند ترسيم شده با وجود شكل اقتصادي دارد ولي بستر آن فرهنگي است.
به گفته وي رسيدن به رشد اقتصادي 7 درصدي در اين سند مگر با ترويج فرهنگ كار و بهره وري و گسترش حمايت از توليدات داخلي محقق نمي شود.
نمازي زاده بستر همه اين مسائل را در فرهنگ دانست و اظهار كرد: در اين بستر ابزار مناسب هنر است تا اين جريان فرهنگي اتفاق بيفتد.
وي رسيدن جريان فرهنگي به مطالبه عمومي از سوي مردم و دولت ها از مهمترين اهداف سند برشمرد و بيان كرد: تحقق اين هدف با دستان انديشمندان، نخبگان و هنرمندان محقق مي شود.
مديركل امور دولت معاونت امور قوا و شوراهاي دبيرخانه ي مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر جدي گرفتن اين مقوله خواستار ورود جدي تر و هنرمندانه تر ساير هنرمندان به اين بحث شد.
وي اظهار اميدواري كرد با تصويرسازي روياي ايران در 1404 در مدت كوتاه و تبديل آن به جريان عمومي در بين مردم زودتر محقق شده و به اهداف ترسيم شده در سند دست يابيم.
ميثم مرادي بينا باج رئيس حوزه هنري خراسان شمالي نيز در ادامه اين آيين از ششمين جشنواره حوزه هنري به عنوان پيش گام در يك حركت عظيم ياد كرد و گفت: موضوعات اين جشنواره از قبيل جمعيت و تحريم و جنگ نرم غالبا نو و بديع و مهم و تاثيرگذار در جامعه هستند.
در جشنواره سراسري كاريكاتور ايران آينده در افق 1404 در بجنورد تعداد 371 اثر از 152 هنرمند 22 استان كشور شركت داشتند كه در نهايت 80 اثر از 61 هنرمند به نمايشگاه راه يافتند.
ششمين جشنواره سراسري كارتون حوزه هنري خراسان شمالي با موضوع «ايران آينده در افق 1404» با محورهاي ايران آينده، قطب اقتصادي خاورميانه، ايران آينده، پايگاه علمي و مجهز به دانش و فن‌آوري روز جهان، ايران آينده، قدرت بلامنازع منطقه، ايراني در ايران آينده (فرهيخته و فرهنگ‌مدار، دين‌مدار، فعّال، مفتخر، مومن، تلاش‌گر، مسؤوليت‌پذير و ....)، معماري شهري در ايران آينده، خانواده در ايران آينده، كودك در ايران آينده، سلامت و بهداشت در ايران آينده، اقتدار نظامي در ايران آينده، محيط زيست در ايران آينده، جمعيت در ايران آينده، رفاه و امنيّت در ايران آينده ، و ساير موضوعات مرتبط برگزار شد.
در پايان اين جشنواره براساس راي داوران محمد رضا ثقفي از استان البرزشهرستان كرج، آيت نادري از استان اصفهان و مجتبي حيدر پناه از استان فارس شهرستان آباده به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي و پويا عبدلي، حميد قاليجاري، فرهاد رحيم قراملكي، علي رضا پاكدل، سعيد صادقي، محمود نظري، ناصر همتي راد، سيد حامد مرتضوي، فرزانه وزيري تبار، مجتبي فيضي، هديه صديقه كسمايي و مهدي عزيزي به عنوان شايسته تقدير شناخته شدند.
در حاشيه اين جشنواره نيز نمايشگاهي از 64 اثر برگزيده اين جشنواره براي بازديد علاقمندان برپا شد.
1744/6993
۰ نفر