خوي از فردا ميزبان همايش ملي شمس تبريزي است

اروميه ـ ايرنا ـ فرماندار شهرستان خوي گفت: همايش يك هفته شمس تبريزي با پيام آيت الله جوادي آملي افتتاح و با حضور وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در خوي برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا حسين سيواني اصل شامگاه روز چهارشنبه در جلسه هماهنگي برگزاري اين رويداد ملي با اشاره به آغاز اين همايش در روز عيد قربان اظهار كرد: در همايش يك هفته شمس تبريزي برنامه هاي متنوعي اجرا مي شود و اختتاميه اين همايش با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در روز هشتم مهرماه برگزار مي شود.
وي با اشاره به اين كه در روز افتتاحيه رسمي اين رويداد ملي پيام حضرت آيت الله عبدالله جوادي آملي در همايش ملي شمس تبريزي به صورت تصويري پخش مي شود ، اظهار كرد: مسايل مربوط به شمس تبريزي از ظرفيت هاي مهم ايران است كه توجه به ان موجب توسعه فرهنگي و فعاليت هاي فرهنگي فناناپذير مي شود.
رييس هيات مديره توليت شمس تبريزي افزود: زيرساخت هاي رشد و توسعه فرهنگي كشور با توجه به وجود شخصيت هاي تاريخي و معنوي مانند شمس تبريزي بسيار غني است و بايد بيش از پيش معرفي شود.
فرماندار خوي اضافه كرد: شمس و مولوي در قله عرفان دنيا قرار گرفته اند ولي علت اينكه كه مولانا در جهان مشهور شده به واسطه ديدار دگرگون كننده اش با شمس بوده است.
وي وجود بارگاه شمس تبريزي را ظرفيتي براي توسعه همه جانبه خوي ، استان آذربايجان غربي و كشور دانست و گفت: ما هم مي توانيم مقبره شمس در خوي را همانند مقبره مولوي در قونيه تركيه جهاني كنيم.
سيواني اصل با دعوت از اصحاب علم ، قلم و رسانه ها براي معرفي هرچه بيشتر شمس تبريزي و بارگاه اين شخصيت معنوي در خوي افزود: نهادهاي مدني ، اجتماعي ، نخبگان علمي و دانشگاهي و اهالي رسانه در داخل و خارج از كشور مي توانند در معرفي و ساخت و ساماندهي بارگاه شمس همت كنند.
مديرعامل توليت شمس تبريزي نيز در اين جلسه گفت: همايش ملي شمس تبريزي به صورت رسمي با پخش پيام تصويري حضرت آيت الله عبدالله جوادي آملي آغاز مي شود.
ميرفتاح كبيري اظهار كرد: با عنايت به ثبت روز هفتم مهرماه به نام روز شمس تبريزي از اين پس بنا داريم هر ساله هفته بزرگداشت مقام شمس تبريزي را در شهر خوي مدفن اين عارف شوريده حال برگزار كنيم.
وي افزود: از هفت ماه گذشته با اعلام فراخوان به مراكز علمي و دانشگاهي سراسر كشور دبيرخانه علمي همايش آغاز به كار كرده و تاكنون 216 مقاله به دبيرخانه رسيده كه توسط هيات داوران بررسي شده است.
عضو شوراي شهر خوي بيان كرد: از دوم مهرماه برنامه هاي همايش با عنوان شب هاي شمس و با برگزاري كنسرت هايي در محل بارگاه شمس تبريزي آغاز شده و روز هفتم مهر همايش علمي و هشتم مهر نيز برنامه اختتاميه برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا ، بارگاه محمدبن علي بن ملك داد تبريزي ملقب به شمس تبريزي از عارفان قرن هفتم در مكاني تاريخي و فرهنگي در شهر خوي قرار دارد.
همايش هاي سالانه بزرگداشت مقام عرفاني و انديشه اي شمس تبريزي در شهرستان خوي برگزار مي شود. امسال اين همايش با عنوان 'از بارگاه تا زادگاه شمس تبريزي' توسط توليت شمس و با همكاري مسوولان تبريز از دوم تا هشتم مهرماه در خوي برگزار مي شود.
شهرستان خوي با 354 هزار نفر جمعيت به عنوان يكي از شهرستان هاي كهن تاريخي ايران اسلامي در شمال استان آذربايجان غربي و در 134 كيلومتري اروميه واقع است.ك3
1905