افزايش 51 درصدي توليد گندم از مزارع آذربايجان غربي

اروميه ـ ايرنا ـ معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: ميزان توليد گندم در اين استان 51 درصد افزايش يافته است.

مقصود قرباني روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان گندم خريداري شده از كشاورزان در سال جاري حدود 500 هزار تن است و پيش بيني مي شود كه اين ميزان به 560 هزار تن افزايش يابد.
وي با بيان اينكه اين ميزان گندم از سطح 347 هزار هكتار اراضي كشاورزي استان برداشت شده است ، اظهار كرد: با شش درصد افزايش عملكرد در واحد سطح در كشت ديم ، ميانگين عملكرد در واحد سطح در سطح مزارع استان 3.4 تن در هر هكتار بود.
قرباني بيان كرد: در زمينه توليد بذر نيز 19 هزار و 900 تن گندم بذري توسط پنج شركت خريداري شده كه 16 هزار و 458 تن آن بذر گواهي شده است.
وي در ادامه با اشاره به آغاز كشت گندم پاييزه در استان اظهار كرد: پيش بيني مي شود امسال در 335 هزار هكتار از اراضي استان گندم پاييزه كشت شود.
قرباني اظهار كرد: ارقامي مانند سرداري ، اروم ، زارع ، پيشگام و برخي ارقام خارجي تست شده از جمله انواع گندم هايي است كه در استان كشت مي شود.
وي اضافه كرد: هم اكنون 75 درصد از آب استان توسط بخش كشاورزي مصرف مي شود كه در صدد هستيم تا با كاهش مصرف آب به وسيله توسعه روش هاي نوين آبياري ، ميزان راندمان آبياري را افزايش دهيم.
معاون توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: كلزا و گندم از جمله محصولات زراعي استان است كه در پاييز كشت مي شوند و امسال در راستاي احياي درياچه اروميه كشت چغندر قند پاييزه نيز به صورت پايلوت در آذربايجان غربي جزو برنامه هاي سازمان جهاد كشاورزي قرار گرفته است.
قرباني گفت: كشت پاييزه در آذربايجان غربي به علت سردسير بودن همه ساله از 20 شهريوماه به بعد آغاز و تا 30 مهر ماه و ادامه يافته و در صورت نا مساعد بودن شرايط آب و هوايي تا نيمه آبان ماه تداوم مي يابد.
به گزارش ايرنا ، ميزان توليد محصولات كشاورزي در استان در سال زراعي گذشته بسيار مطلوب بود و حدود سه ميليون و 960 هزار تن انواع محصول زراعي در استان توليد شد.ك3
7125/1905