۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۹
کد خبر: 81771188
T T
۰ نفر
تعیین نرخ خرید تضمینی گندم براساس شرایط داخلی

تهران - ایرنا - رئیس بنیاد توانمندسازی گندمكاران ایران گفت: انتظار می رود مسئولان و تصمیم گیران نرخ خرید تضمینی گندم را براساس هزینه های تمام شده تولید و شرایط داخلی كشور تعیین و اعلام كنند.

علی قلی ایمانی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: درحال حاضر زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر آنكه ممكن است نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی آتی براساس نرخ جهانی گندم تعیین شود كه با توجه به كاهش آن، این امر نگرانی هایی را در گندمكاران كشور ایجاد كرده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر عده ای از مسئولان و سیاست گذاران كشور معتقدند كه به دلیل كاهش قیمت جهانی گندم نباید افزایش قیمتی در محصولات كشاورزی تولید داخل به ویژه گندم داشته باشیم.
ایمانی براین باور است؛ در صورتی كه بخواهیم در تولید محصولات كشاورزی به ویژه گندم كه از كالاهای اساسی و قوت اصلی مردم به شمار می رود، به خودكفایی برسیم باید به تولید داخل توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی تصریح كرد: طبق قانون باید نرخ محصولات كشاورزی سالانه براساس نرخ تورم تغییر یابد.
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمكاران ایران معتقد است: در صورت كاهش قیمت جهانی محصولات كشاورزی و تعمیم دادن آن به تولیدات داخلی باید هزینه های تمام شده تولید به ویژه نرخ نهاده های اولیه از جمله بذر، كود، انرژی، حمل و نقل، سوخت و ماشین آلات نیز كاهش یابد.
وی با تاكید بر اینكه دولت باید موضوعاتی همچون حفظ تولیدات داخلی و امرار معاش تولیدكنندگان را مدنظر قرار دهد، ادامه داد: با كاهش نرخ جهانی محصولات كشاورزی به طور قطع كشورهای تولیدكننده به تولیدكنندگان خود تحت عنوان یارانه كمك هایی را ارایه می دهند اما این سوال پیش می آید كه این مهم در كشور ما نیز برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی رخ می دهد یا خیر؟
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمكاران ایران گفت: در صورتی كه تمام عوامل تولید متوازن و هزینه های تمام شده كاهش یابد، تولیدات داخلی برای تولیدكنندگان مقرون به صرفه خواهد شد، متاسفانه این درحالیست كه هم اكنون كشاورزان ما تراكتور را به قیمت بالایی خریداری می كنند.
وی به عنوان نماینده گندمكاران پیشكسوت كشور از مسئولان و تصمیم گیران خواست تا برای دستیابی به خودكفایی تولیدات داخلی، تامین امنیت غذایی و عدم وابستگی به كشورهای بیگانه نگاه ویژه ای به نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی به ویژه گندم داشته باشند.
وی با بیان آنكه باید به طور معمول نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل كشت سرد دیم اعلام شود، افزود: در حال حاضر كه كشت گندم سرد آغاز شده،كشاورزان هنوز از نرخ خرید تضمینی سال زراعی جدید اطلاعی ندارند.
وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی آتی گفت: به طور طبیعی آنالیز و قیمت پیشنهادی وزارت جهادكشاورزی براساس عملكردها تعیین و به دولت پیشنهاد می شود، اما متاسفانه نرخ های پیشنهادی وزارت جهادكشاورزی مورد استقبال شورای عالی اقتصاد قرار نمی گیرد.
وی اضافه كرد: براساس هزینه های تمام شده تولید و درنظر گرفتن یك سود اندك برای كشاورزان باید قیمت هركیلوگرم گندم حدود 1350 تومان تعیین و از گندم كاران خریداری شود تا سود ناچیزی از آن كشاورزان شود.
وی اضافه كرد: حتی برخی براین باورند كه با كاهش قیمت جهانی گندم واردات این محصول مقرون به صرفه خواهد بود اما این افراد باید بدانند كه در نهایت واردات و وابستگی به كشورهای بیگانه به نفع كشورما نیست.
به گفته وی، هم اكنون 5 هزار گندمكار پیشكسوت و پیشرو با عملكردهای بیش از 5 تن درهكتار عضو بنیاد توانمندسازی گندمكاران ایران هستند.
اقتصام(4)9186**1558
۰ نفر