۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۹
کد خبر: 81771011
T T
۰ نفر
پيش بيني برداشت هشت هزار تن خرما از نخلستان هاي خرمشهر

خرمشهر-ايرنا-مدير جهادكشاورزي شهرستان خرمشهر گفت:پيس بيني مي شود تا پايان فصل برداشت خرما، بيش از هشت هزار تن محصول از نخيلات بارور اين شهرستان برداشت شود.

محمد مطرودي روز چهارشنبه با اعلام اين خبر به رسانه هاي محلي شهرستان گفت:از آغاز عمليات برداشت تاكنون هزار و 500 تن خرما از نخيلات شهرستان خرمشهر برداشت و بخشي از آن به مراكز فرآوري و بسته‌بندي تحويل شده است.
وي سطح نخيلات شهرستان خرمشهر را سه هزار و 700 هكتار خواند و گفت:دو هزار و 100هكتار اين زمين ها بارور و مابقي نيز به مرحله باردهي نرسيده‌ است.
مطرودي در خصوص كيفيت خرماي توليدي امسال در شهرستان نيز، گفت:بروز پديده ريزگردها و افزايش گرد و اك، شوري و كمبود آب در خرمشهر، كاهش كيفيت محصول توليدي در شهرستان را به همراه داشت.
عارضه خشكيدگي خوشه خرما يكي از مشكلاتي است كه در كنار دغدغه كم آبي و شوري آب گريبان نخلداران را گرفته و در سال‌هاي اخير نخلستان‌هاي استان و محصول خرما را با تهديد جدي مواجه كرده است.
وقوع اين عارضه موجب خشك شدن ميوه در مرحله تبديل خارك به رطب شده و با كاهش شديد كيفيت، موجب خروج اين محصول از چرخه اقتصادي مي‌شود.
سطح زيركشت نخيلات خوزستان 43 هزار هكتار است كه سالانه 190 هزار تن توليد دارند.
50 درصد صادرات خرماي كشور از خوزستان است و وقوع هر پديده‌ و مشكلي در روند توليد اين محصول،علاوه بر ايجاد خلل در معيشت كشاورزان خوزستاني، تبعات ملي نيز به دنبال دارد كه لازم است بيش از پيش براي حل مشكلات بخش كشاورزي به ويژه توليد خرما اين محصول استراتژيك، تدابيري انديشيد.
7100/6125