امضای قرارداد خط لوله صادرات گاز ایران به عمان/سفر وزیر نفت یك كشور عربی به تهران

تهران - ایرنا - با امضای قرارداد مطالعه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، صادرات گاز به این كشور وارد مرحله عملیاتی شد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شركت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینكه انجام مطالعه صادرات گاز ایران به عمان در دو بخش خشكی و دریایی تعریف شده است، افزود: مطالعه بخش دریایی صادرات گاز ایران به عمان به شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شد و قرارداد آن میان مدیران عامل شركت ملی صادرات گاز ایران، شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف بن حمد السلمانی مدیركل برنامه ریزی و ارزیابی پروژه ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد.
علیرضا كاملی افزود: مطالعه بخش خشكی صادرات گاز ایران به عمان نیز به شركت مهندسین مشاور پارس داده شد و قرارداد آن میان مدیران عامل شركت ملی صادرات گاز ایران و شركت مهندسین مشاور پارس امضا شد.
وی درباره مدت زمان انجام مطالعه این پروژه در دو بخش دریایی و خشكی نیز گفت: كار مطالعه بخش خشكی این پروژه از رودان به كوه مبارك و به طول تقریبی ٢٠٠ كیلومتر ظرف مدت ٦ ماه و كار مطالعه بخش دریایی این پروژه از كوه مبارك به بندر صحار به طول ٢٠٠ كیلومتر ظرف پنج ماه باید به اتمام برسد.
براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو كشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمكعب گاز طبیعی ایران با یك خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود كه ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحكیم روابط دو طرف می شود.
محمدبن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان امروز وارد تهران می شود و با بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو می كند.
ایران و عمان در ماه مارس سال ٢٠١٤ میلادی در جریان مذاكرات مقامات ارشد دو كشور، به توافقی درباره ساخت این خط لوله دست یافتند.
ارزش این قرارداد حدود ٦٠ میلیارد دلار برآورده شده است.
اقتصام(2)2022**1558
۰ نفر