۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۰۵
کد خبر: 81765582
T T
۰ نفر

مخالفت لندن با كمك روسیه به دمشق برای مبارزه با داعش

۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۹:۰۵
کد خبر: 81765582
مخالفت لندن با كمك روسیه به دمشق برای مبارزه با داعش

لندن - ایرنا - وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه گفت كه دخالت روسیه در سوریه برای مقابله با گروه تروریستی داعش، سبب پیچیده‌تر شدن بحران این كشور خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «فیلیپ هاموند» بعد از دیدار با «جان كری» همتای آمریكایی‌اش در باره بحران آوارگان و سوریه، افزود: شرایط در سوریه در صورت مداخله روسیه، بیش‌ از پیش پیچیده خواهد شد و فكر می‌كنم كه این موضوع باید به ‌عنوان بخشی از یك مشكل بزرگ ‌تر یعنی بحران انسانی در سوریه و آوارگان و همین‌طور ضرورت شكست دادن داعش، مورد بحث قرار گیرد.
وزیر امور خارجه انگلیس گفت: واشنگتن و لندن در مورد رفتن بشار اسد (رییس جمهوری سوریه) در یك جهت قرار دارند، اما زمان و شیوه اجرای آن باید در آینده بررسی شود.
هاموند همچنین گفت: دولت انگلیس روشن كرده كه در صورت ضرورت مشاركت این كشور در حملات هوایی در سوریه، این مساله را در پارلمان مطرح خواهد ساخت.
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: لندن به طور دایم شرایط را تحت نظر و بررسی قرار می‌دهد و ما به گفت‌وگوهای خود با شركایمان در مورد شرایط نظامی در سوریه ادامه می‌دهیم.
كری نیز بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت: وزیران دفاع آمریكا و روسیه تلفنی در مورد شكست دادن گروه تروریستی داعش به صورت مفصل صحبت كرده‌اند.
وی در این باره كه آیا «ما بایستی از كمك روسیه برای مقابله به داعش استقبال كنیم»، گفت: این موضوع بدیهی است. ما درباره آن در برخی از دوره‌های زمانی گفت ‌وگو كرده‌ایم.
كری همچنین گفت: آمریكا به دنبال یافتن راهی برای كمك به كاهش بحران آوارگان در اروپاست كه بخشی از آن ناشی از فرار مردم سوریه به دلیل ترس از حملات گروه داعش است.
آمریكا پیش تر به پرداخت 4 میلیارد و یكصد میلیون دلار برای حمایت از پناهندگان متعهد شده بود.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه انگلیس در یادداشتی كه بر روی صفحه توئیترش منتشر كرد، نوشت: دیدار سازنده‌ای با كری داشته است.
وی افزود: محور مذاكرات من با كری به طور عمده در باره سوریه، گروه تروریستی داعش و بحران آوارگان بوده است.
هاموند ادامه داد: در این دیدار همچنین در مورد بحران یمن، اوكراین و لیبی نیز بحث و گفت‌ وگو صورت گرفت.
كری نیز پیش از دیدار با هاموند، در گفت ‌ وگو با شبكه رادیویی كانال چهار انگلیس، در مورد همكاری احتمالی مسكو و واشنگتن برای مقابله با داعش گفت: باید منتظر ماند و دید كه آیا امكان چنین همكاری وجود دارد. باید مشخص شود نیات روسیه در این قضیه چیست. هر چند ما نیز همانند مسكو، نگرانی‌های زیادی در مورد داعش داریم.
وی تصریح كرد: باید گروه تروریستی داعش متوقف و كاملا از بین برود. زیرا بی ‌تردید، این گروه عامل اصلی پیدایش بحران گسترده آوارگانی است كه به سمت اروپا آمده‌اند.
وزیر خارجه آمریكا افزود: گفت‌وگوهای ما با روس‌ها در حال حاضر بر كاهش مناقشه است و اینكه اطمینان حاصل شود، تلاش‌ها همچنان ادامه پیدا می كند. ما حتی یك ‌قدم عقب نخواهیم نشست و بر فعالیت‌های خود علیه داعش می‌افزاییم.
به گفته كری، آمریكا تلاش می‌كند فعالیت هایش علیه داعش در تقابل با اقدامات روسیه قرار نگیرد.
كری گفت: بی‌تردید، چنین گفت‌وگوهایی با روسیه از اهمیت برخوردار و در حال اجراست و همچنان ادامه خواهد داشت.
كری با بیان اینكه هدف آمریكا و روسیه در زمینه مقابله با داعش مشترك است، گفت: هدف ما این است كه منطقه از شر داعش خلاص شود. روس‌ها نیز مدعی هستند همین هدف را مدنظر دارند. باید گذار سیاسی در سوریه شكل بگیرد كه به ایجاد سوریه‌ای باثبات و متحد منجر شود.
سؤالی كه همواره مطرح بوده این است كه جایگاه و نقش بشار اسد در این ماجرا به چه صورت خواهد بود كه در این خصوص باید گفت‌وگوهای بیشتری صورت گیرد.
وزیر خارجه آمریكا گفت: ما از كمك‌های روسیه برای خلاص شدن از شر داعش استقبال می‌كنیم و اینكه گذار سیاسی قانونی در سوریه شكل بگیرد.
جان كری با تاكید بر رسیدگی فوری به مساله سوریه، تصریح كرد: اقدام در این زمینه اهمیت بسیار اساسی دارد، زیرا فاجعه انسانی در سوریه رخ می دهد و رسیدگی به وضع مردم سوریه، چالشی اخلاقی برای همه ماست.
به گفته وی، باید توجه داشت كه فقط با پذیرش پناهجویان نمی‌توان این مشكل را حل كرد، بلكه باید به ریشه‌های مشكل پرداخت.
وزیر امور خارجه آمریكا با بیان اینكه هیچ كشوری به‌تنهایی نمی ‌تواند این مشكل را حل كند، افزود: واشنگتن خواهان اروپایی متحد و یكدست در این زمینه هست تا با صدای واحد درباره مسائلی از قبیل چالش پناهجویان یا مساله سوریه، موضع گیری كند.
وی اضافه كرد: باید توجه داشت كه این گروه تروریستی، تهدیدی برای همه ما است. برای مقابله با چنین تهدیدی، وحدت و قدرت لازم است. لازم است همكاران اروپایی مان با ما همكاری كنند.
جان كری وزیر خارجه آمریكا روز جمعه برای گفت‌وگو با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در مورد سوریه و بحران آوارگان كه چالشی جدی برای كشورهای اروپایی ایجاد كرده است، وارد لندن شد.
كری روز جمعه پس از دیدار با همتای اماراتی اش در لندن گفت: باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا معتقد است كه مذاكرات نظامی با روسیه در مورد سوریه گام مهم بعدی باشد و امیدوار است این مذاكرات خیلی زود برگزار شود.
اروپام**4*1552 **1486**1144