۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81765428
T T
۰ نفر

سال تحصیلی جدید مركز فقهی ائمه اطهار قم آغاز شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۶
کد خبر: 81765428
سال تحصیلی جدید مركز فقهی ائمه اطهار قم آغاز شد

قم - ایرنا - سال تحصیلی جدید مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم، روز شنبه طی آیینی با حضور رییس، جمعی از استادان، دانش آموختگان و طلاب این مركز آغاز شد.

به گزارش ایرنا، معاون آموزش سطوح عالی و دروس خارج فقه و اصول مركز فقهی ائمه اطهار در این آیین، با اشاره به اهمیت تزكیه و مقدم بودن آن بر امر تعلیم اظهار داشت: توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی در سال تحصیلی جدید به عنوان یكی از اهداف مهم این معاونت قرار گرفته است.
حجت الاسلام مصطفی صرفی با اشاره به شناسایی نواقص حوزه معاونت آموزش و اقدامات انجام شده برای اصلاح آن در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، تصریح كرد: راه اندازی سامانه جامع مركز فقهی از جمله این اقدامات بوده، كه با توجه به اینكه مركز فقهی یك مجموعه واحد آموزشی، متشكل از بخش های مختلف است، همه آنها از این سایت بهره مند می شوند.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر شمار طلاب این مركز 205 نفر است، افزود: در سال تحصیلی جدید حدود 50 نفر پذیرش پرونده جدید داریم كه از این تعداد، 9 نفر طلاب قدیمی هستند، كه از پایه دوازده به بخش خارج فقه منتقل می شوند.
مسوول بخش تفسیر قرآن كریم مركز تخصصی ائمه اطهار نیز در این آیین با بیان اینكه این بخش از مركز حدود پنج سال پیش با كمتر از 10 نفر كار خود را آغاز كرد، تصریح كرد: در حال حاضر نزدیك به 250 نفر از بخش تفسیر مركز فقهی ائمه اطهار استفاده می كنند.
حجت الاسلام محمد حسین عظیمی با بیان اینكه مركز فقهی ائمه اطهار تنها مدرسه علمیه در قم است، كه طلاب آن از همان سال اول با گرایش قرآنی شروع به تحصیل می كنند، افزود: در سال گذشته تفسیر تمامی آیه های سوره مباركه یاسین از تفسیر ابوالفتوح رازی با تمام جزییات آن تدریس شد، و این اقدام در هیچ حوزه علمیه ای تا به حال سابقه نداشته است.
وی افزود: تمامی تلاش ها در این مركز به این معطوف است، كه طلاب پس از شش سال تدریس به عنوان یك شخصیت علمی قرآنی از آن فارغ التحصیل شوند.
معاون آموزشی مركز فقهی ائمه اطهار نیز در این آیین با بیان اینكه این مركز نسبت به سایر مراكز تخصصی دارای یك ویژگی خاص است، تصریح كرد: مراكز تخصصی كه در قم مشغول به فعایت هستند، بیشتر جنبه آموزشی دارند و در این مركز علاوه بر آموزش، پژوهش نیز جایگاه خاصی دارد.
حجت الاسلام اسد الله رییسی با بیان اینكه در امتحاناتی كه در این مركز برگزار می شود، تقریبا 8 نمره از آن مختص كارهای پژوهشی است، افزود: رویكرد پژوهشی این مركز تاكنون منجر به چاپ و انتشار كتاب های متعددی در این حوزه شده است.
رییسی با اشاره به برپایی نشست ها و همایش های پژوهشی زیادی كه در طول سال در این مركز برگزار می شود، خاطر نشان كرد: این نشست ها مورد استقبال تمامی حوزه های علمیه كشور واقع شده و تا حدود بسیاری هم توانسته نیازهای پژوهشی آنها را تامین كند.
وی با بیان اینكه مركز فقهی ائمه اطهار علاوه بر قم در استان خراسان رضوی نیز فعالیت های فراوانی را در زمینه فقه و اصول انجام می دهد، تصریح كرد: این مركز كارگاه های آموزشی خوبی را در حوزه مباحث كلامی در خارج از كشور بویژه در افغانستان برگزار كرده است.
با برگزاری این آیین، بیستمین سال دروس تخصصی فقه و اصول و دوازدهمین سال دروس تخصصی فقه و كلام و چهارمین سال دروس تفسیر قرآن كریم و سومین سال دروس مدرسه علمیه مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد. ك/3
7403 / 1175