۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۰۸
کد خبر: 81764910
T T
۰ نفر
رئیس جمهوری: ایران در پی جنگ با هیچ كشوری نیست

تهران- ایرنا- شبكه تلویزیونی آمریكایی 'سی بی اس' امروز (شنبه) خلاصه ای از مصاحبه خود با 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران را با محوریت تصویب 'برجام' در كنگره آمریكا منتشر كرد.

بر اساس این گزارش، 'استیون كرافت' خبرنگار برنامه '60 دقیقه' این شبكه تلویزیونی، در این گفت و گو نظرات دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری را درباره تاثیرات احتمالی تصویب 'برجام' بر ابعاد مختلف روابط ایران و آمریكا جویا شد.
رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سخنان كرافت پیرامون اجرای توافق كه گفت :« برای بسیاری از مردم آمریكا قبول توافق با كشوری كه 'هنوز شعار مرگ بر آمریكا و مرگ بر اسراییل سر می دهد 'دشوار است» گفت: 'این شعارها علیه مردم آمریكا نیست. مردم ما به مردم آمریكا احترام می گذارند و در پی جنگ با هیچ كشوری نیستند اما در عین حال سیاست های ایالات متحده علیه منافع ملی مردم ایران بوده و قابل درك است كه مردم به این مسئله حساسیت نشان خواهند داد. وقتی مردم علیه شاه قیام كردند، آمریكا تا آخرین لحظات همچنان از شاه حمایت می كرد و طی جنگ هشت ساله با عراق، آمریكایی ها از صدام حمایت كردند. مردم این حقایق را فراموش نخواهند كرد. ما نمی توانیم گذشته را فراموش كنیم و در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد.'
خبرنگار سی بی اس در ادامه با اشاره به اینكه نمی توان به سادگی تاثیر این توافق بر روابط آینده ایران و آمریكا را پیش بینی كرد، گفت: من فكر می كنم ایرانی ها قصد دارند محتاطانه در این خصوص گام بردارند. از یك سو باید گفت غیر از توافق هسته ای، ایران و آمریكا همكاری دیگری نخواهند داشت و در عین حال با توجه به شرایط كنونی می توان گفت كه در حال حاضر برخی هماهنگی ها بین دو كشور در جریان است.
وی همچنین درباره فرصت های اقتصادی بالقوه ای سخن گفته است كه برجام می تواند برای ایران و آمریكا ایجاد كند و رئیس جمهوری ایران نیز از این ایده كه صنعت توریسم می تواند یكی از راه های توسعه روابط دو كشور باشد، استقبال كرده است.
براساس اعلام شبكه سی بی اس ،متن كامل این مصاحبه بزودی در این سایت منتشر می شود.
اروپام**9330**1485**1599