۲۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱:۰۹
کد خبر: 81763781
T T
۰ نفر
انتقادايران ازرژيم صهيونيستي به عنوان مانع اصلي تحقق خاورميانه عاري ازسلاح‌هاي هسته‌اي

وين – ايرنا- جمهوري اسلامي ايران در جلسه عصر پنجشنبه نشست كنفرانس عمومي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، رژيم صهيونيستي را به عنوان تنها مانع اصلي در مسير تحقق ايجاد منطقه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي مورد انتقاد شديد قرار داد.

به گزارش ايرنا از وين، نماينده كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه خود با اشاره به گذشت بيش از چهل سال از تصويب ابتكار پيشنهادي ايران براي تأسيس يك منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه اظهار داشت كه قطعنامه هاي مربوط به تأسيس منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه كه هميشه بدون رأي گيري به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل متحد رسيده است، حاكي از اهميت تحقق اين هدف متعالي در منطقه پر آشوب خاورميانه است.
رضا نجفي افزود: جمهوري اسلامي ايران با پيوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌اي (ان. پي. تي) و قرار دادن تأسيسات هسته‌اي صلح‌آميز خود تحت پادمان هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عزم راسخ خود را براي تحقق امحاء كامل سلاح‌هاي هسته‌اي نشان داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامي ما در بيانات خود در شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران در تاريخ 9 شهريور 1391 اين مهم را كه « سلاح هسته‌اي نه تأمين‌كننده‌ امنيت و نه مايه‌ تحكيم قدرت سياسي است، بلكه تهديدي براي اين هر دو است ... ، ما شعار «خاورميانه‌ي عاري از سلاح هسته‌اي» را مطرح كرده‌ايم و به آن پايبنديم» مورد تاييد قرار دادند.
نماينده جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از بيانات خود خطاب به شركت كنندگان در نشست كنفرانس عمومي آژانس گفت كه به رغم كوشش هاي جهاني براي تأسيس منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه، مايه تأسف است كه بعد از دهه ها، هيچ پيشرفتي در زمينه تحقق آن حاصل نشده است.
به گفته نجفي، به دليل عدم الحاق اسرائيل به معاهده 'ان.پي.تي' و رد موضوع قرار گرفتن تأسيسات هسته‌اي مخفي آن تحت نظام راستي آزمايي آژانس، تحقق چنين منطقه اي به عنوان يك آرزوي مهم و ريشه دار كشورهاي منطقه هنوز محقق نگرديده است. چنين سياست ناسازگار و سرسختانه اي تأسيس چنين منطقه اي در خاورميانه در آينده اي قابل پيش بيني را به جد مورد ترديد قرار داده است.
وي افزود: با وجود درخواست‌هاي مكرر جامعه بين‌المللي كه در قطعنامه 1995 ان. پي. تي. در باره خاورميانه، قطعنامه هاي مربوطه مجمع عمومي، آژانس و سازمان همكاري هاي اسلامي متجلي است، رژيم اسرائيل مستحضر به حمايت سياسي و نظامي شمار مشخصي از اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد، نه به ان. پي. تي. پيوسته و نه تأسيسات هسته‌اي زيرزميني مخفي سري خود را تحت پادمان هاي آژانس قرار داده است. فعاليت هسته‌اي ممنوع اين رژيم صلح و امنيت منطقه را به طور جدي تهديد مي كند و رژيم عدم اشاعه را به مخاطره مي افكند.
نجفي در ادامه اظهار داشت كه تصميم يك جانبه تعويق كنفرانس تأسيس منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه كه قرار بود در سال 2012 برگزار شود، به بهانه هاي واهي تنها با هدف حمايت از رژيم اسرائيل در مقابل محكوميت هاي بين‌المللي انجام شد. چنين تصميم غير منطقي نقض آشكار تصميم اتخاذ شده به اتفاق آرا در كنفرانس بازنگري 2010 ان. پي. تي. بود.
وي تصريح كرد، تنها راه تأسيس منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه و اجراي جهان شمول پادمان هاي آژانس در منطقه آن است كه رژيم اسرائيل به منظور تن دادن به تصويب فوري و بدون قيد و شرط ان. پي. تي. به عنوان يك طرف فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي و قرار دادن كليه فعاليت ها و تأسيسات هسته‌اي زيرزميني خود تحت پادمان هاي كامل آژانس از ناحيه جامعه بين‌المللي تحت فشار مداوم قرار داشته باشد. چنين رهيافتي بايد در آژانس از جمله از طريق تصويب قطعنامه «اجراي پادمان هاي آژانس در خاورميانه» در كنفرانس عمومي آژانس ادامه يابد.
جمهوري اسلامي ايران در اين نشست همچنين به عنوان رييس جنبش عدم تعهد نيز بيانيه اي را در زمينه اجراي پادمان هاي آژانس در خاورميانه قرائت كرد. جنبش عدم تعهد در اين بيانيه، با تذكر عدم توازن عظيم موجود در توانمندي‌هاي نظامي موجود در منطقه به ويژه با توجه به برخورداري رژيم اسرائيل از سلاح‌هاي هسته‌اي، تأسيس منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه را گامي مثبت در مسير دستيابي به خلع سلاح هسته‌اي جهاني دانست و حمايت خود را از تأسيس چنين منطقه اي تكرار كرد.
جنبش عدم تعهد همچنين از ناكامي مديركل آژانس در امر اجراي مفاد قطعنامه آژانس در زمينه اجراي پادمان هاي جامع آن براي پوشش كليه فعاليت هاي هسته‌اي در خاورميانه ابراز تأسف نمود و ضمن درخواست از وي براي ادامه كوشش ها و رايزني هاي خويش در اين زمينه، آمادگي كامل خود را براي همكاري با مديركل براي اجراي قطعنامه مصوب آژانس در اين زمينه را اعلام كرد. جنبش عدم تعهد همچنين پيش نويس قطعنامه پيشنهادي مصر در زمينه تأسيس منطقه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي را مورد تاييد قرار داد.
در جريان اين نشست قطعنامه اي با حمايت 126 كشور عضو آژانس به تصويب رسيد كه طي آن از رژيم اسرائيل مي خواهد به معاهده عدم اشاعه سلاح هاي كشتارجمعي (ان پي تي) پيوسته و تاسيسات هسته اي خود را تحت نظارت پادمان هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دهد. همچنين قطعنامه ديگري كه در زمينه توانمندي هسته اي رژيم اسرائيل ارائه شده بود با مخالفت كشورهاي گروه غرب به تصويب نرسيد.
شبس**1708**1565