۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۲۳:۲۵
کد خبر: 81762735
T T
۰ نفر
بان كي مون:حملات سعودي ها به يمن بنيان زندگي شهروندان را نابود كرده است

نيويورك - ايرنا - بان كي مون دبير كل سازمان ملل گفت: ‌حملات هوايي نيروهاي سعودي به خاك يمن در حال ويران كردن بنيان زندگي شهروندان و غير نظاميان اين كشور است.

بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه دريك كنفرانس مطبوعاتي به تشريح مسائل و موضوعات مورد بحث در هفتادمين مجمع عمومي اين سازمان و مشكلات و بحران هايي كه جهان با آن روبرو است پرداخت.
وي با بيان اين كه مجمع عمومي امسال در شرايطي برگزار مي شود كه بحران هاي گوناگون بطور بي سابقه اي رنج و مشقت مردم جهان را به اوج خود رسانده اند،گفت كه حل اين بحران ها در گروه اراده و توانمندي هاي سياسي است.
دبير كل سازمان ملل با اشاره به جنگ پنج ساله سوريه و فجايع و ويراني هاي ناشي از آن گفت كه برغم تلاش هاي جهاني براي كمك به مردم اين كشور مسئوليت نهايي اين بحران و حل آن به عهده طرفين درگير، كشورهاي همسايه و نيروهاي خارجي است كه بر آتش اين بحران دامن مي زنند.
وي در رابطه با يمن تصريح كرد كه بويژه حملات هوايي نيروهاي سعودي به خاك يمن در حال ويران كردن بنيان زندگي شهروندان و غير نظاميان اين كشور است، از طرفين درگير خواست تا بدون درنگ گفت وگو هاي سياسي براي حل اين بحران را درچهارچوب قطعنامه هاي شوراي امنيت و از جمله قطعنامه 2216 اين شورا آغاز كنند و بار ديگر تاكيد نمود كه هيچ گونه راه حل نظامي براي اين بحران وجود ندارد.
بان كي مون با ابراز خرسندي از پيشرفت هاي اخير در گفت وگو هاي صلح ليبي دستيابي به يك توافق امنيتي با دوام و پايدار در اين كشور را منوط به تلاش طرفين براي تنظيم يك چارچوب سياسي قابل اجرا دانست.
دبير كل سازمان ملل اظهار كرد در حالي كه خشونت و جنگ و خونريزي بيش از 100 ميليون نفر از مردم جهان را به كمك هاي حياتي فوري نيازمند كرده اين نهاد بين المللي به دليل كوتاهي كشورها درتامين بودجه هاي درخواستي براي كمك به اين آسيب ديدگان قادر به انجام وظايف خود نبوده است.
بان كي مون درخصوص بحران پناهندگي درجهان با اشاره به اين كه زنان و كودكاني كه بدليل جنگ و يا اجحاف ها از سرزمين خود به نقاط ديگر مي گريزند سزاوار حمايت هاي گوناگون و از جمله استفاده از حق پناهندگي هستند، از آن هايي كه سد راه كمك به اين آوارگان جنگي شده اند خواست تا خود را درشرايطي مشابه با شرايط اين زنان و كودكان تصور كنند.
وي با قدرداني از كشورهايي كه برغم دشواري هاي اقتصادي سخاوتمندانه اين آوارگان جنگي را به سرزمين خود پذيرفته اند.
بان كي مون با اشاره به اين كه درنظر دارد در روز 30 سپتامبر نشستي را به منظور راه اندازي اقدامات عملي براي برخورد با بحران آوارگان جنگي و با حضور سران كشورهاي جهان برگزار كند خواستار تلاش و تعاون بيشتر جهاني براي كمك به اين افراد شد.
وي در پايان گفت: برغم چالش هايي كه جهان با آن روبرو است نشست جاري مجمع عمومي مملو از امكانات و فرصت هاي مختلف براي رويارويي با بحران هاي جهان است و او در اين دوران همه تلاش خود را صرف استفاده از اين امكانات براي خدمت به مردم جهان خواهد كرد.
اروپام-4-541 ** 1095