۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81762159
T T
۰ نفر

صعود هشت پله اي رتبه ايران در شاخص آمادگي شبكه اي

۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۵
کد خبر: 81762159
صعود هشت پله اي رتبه ايران در شاخص آمادگي شبكه اي

اصفهان- ايرنا- رئيس مركز منطقه‌اي توسعه مراكز رشد و پاركهاي علم و فناوري يونسكو در اصفهان گفت: رتبه كشور ايران در سال 2015 در شاخص جهاني آمادگي شبكه اي (NRI) نسبت به سال گذشته ميلادي، هشت پله صعود كرد.

به گزارش ايرنا، محمد جواد اميدي روز چهارشنبه در همايش « اصفهان، پايتخت فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور » در اصفهان افزود: رتبه ايران در اين شاخص كه مربوط به تمايل كشورها براي استفاده از فرصتهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات است، از 104 در سال گذشته ميلادي به 96 در سال 2015 رسيده است.
وي با تاكيد بر اينكه ايران در اين زمينه لايق رتبه هاي بسيار بالاتر است، اظهار كرد: در شاخص آمادگي شبكه اي، 50 مولفه در زمينه هاي وجود زيرساختها، آمادگي كاربران، خواست دولت و مردم و تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه تعريف شده است كه بر اساس هركدام امتيازي براي كشور مورد بررسي تعيين مي شود.
وي برخي از شاخصهاي اندازه گيري شده در اين مولفه ها را محيط برنامه ريزي و سرمايه گذاري، مهارتها و سواد مردم و ميزان استفاده از فناوري اطلاعات برشمرد و گفت: ايران در سال 2015 در مجموع امتياز 3.6 را كسب كرد و در ميان 147 كشور مورد سنجش، رتبه 96را بدست آورد.
امتياز ايران در شاخص آمادگي شبكه اي در سال 2014 رقم 3.42 بود.
اميدي با بيان اينكه كشورهاي داراي رتبه بالا در اين شاخص از سطح درآمدي بالاتر و توسعه يافتگي بيشتري نيز برخوردارند، تصريح كرد: كشورهايي كه در اين شاخص در سه سال گذشته بيشترين پيشرفت را داشتند شامل ارمنستان، گرجستان، امارات، قزاقستان و روسيه است.
به گفته وي كشورهايي مانند قزاقستان در چند سال اخير به طور جدي در زمينه توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و شبكه اينترنت وارد عمل شده اند.
معاون توسعه فناوري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان اضافه كرد: براي قدم برداشتن به جلو در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات بايد از اين آمار و شاخص ها مطلع باشيم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسيم.
وي راه در پيش رو در توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات را طولاني خواند و ادامه داد: در اين راه بايد با توجه به اسناد بالادستي هدفگذاري و برنامه ريزي شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به اهميت بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه مبتني بر دانايي، نوآوري و خلاقيت گفت: امروزه بيشترين سودآوري در بازار مربوط به نوآوري در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.
اميدي با اشاره به فعاليت حدود 400 شركت دانش بنيان در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان افزود: اين استان بيشترين تعداد شركتهاي دانش بنيان را در كشور دارد و پس از ما پارك فناوري پرديس تهران با حدود 150 شركت است.
وي وجود اين شركتها را فرصت خوبي براي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در استان اصفهان عنوان كرد.
مدير عامل شركت مخابرات استان اصفهان نيز در اين همايش گفت: اصفهان از ظرفيتهاي زياد در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و مخابرات برخوردار است و مي تواند بعنوان پايتخت اين عرصه در كشور مطرح شود.
حسين كشايي افزود: عبور شاهراههاي اطلاعاتي و فيبرنوري هاي بين المللي مانند فلگ، شانگهاي چين و فرانكفورت آلمان از اين استان، فرصت بزرگي را براي ما ايجاد كرده است.
وي همچنين با اشاره به بالا بودن آمار تعداد كاربران اينترنت و مشتركان تلفن ثابت و تلفن همراه در استان اصفهان اظهار كرد: اين استان از ظرفيت دانشگاهي و نيروي انساني متخصص بسيار خوبي نيز برخوردار است.
وي گفت: اصفهان يكي از پنج شهر هوشمند ايران بشمار مي آيد و تنها شهرك علمي و تحقيقاتي ايران نيز در اين استان فعاليت مي كند.
مدير عامل شركت مخابرات استان اصفهان با تاكيد بر اينكه امروزه اطلاعات بعنوان عنصر پنجم حياتي انسان مطرح است، افزود: بايد در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات با سرعت بيشتري حركت كنيم در غير اين صورت از قافله دنياي پيشرفته عقب مي مانيم.
وي به برخي پروژه هاي مخابرات اصفهان در اين زمينه اشاره و اظهار كرد: در حال تغيير سيستمهاي مخابراتي و ايجاد شبكه هاي مخابراتي مبتني بر آي پي (IP) هستيم و تا كنون حدود 500 هزار شماره آي پي در اين راستا نصب شده است.
همايش « اصفهان، پايتخت فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور » توسط شركت مخابرات استان اصفهان و به مدت يك روز برگزار شد.
شاخص آمادگي شبكه اي (Networked Realdiness Index) داراي چهار زير شاخص اصلي آمادگي، محيط، استفاده و تاثير است.
ايران در سال 2015 در زير شاخص آمادگي ( شامل زيرساخت و محتواي ديجيتال، مقرون به صرفه بودن و مهارتها ) رتبه 86، در زير شاخص محيط ( محيط سياسي، رگولاتوري، كسب و كار و نوآوري) رتبه 93، در زير شاخص استفاده ( استفاده افراد، دولت و كسب و كارها) رتبه 108 و در زير شاخص تاثير ( تاثير اقتصادي و اجتماعي) رتبه 116 را در ميان 147كشور دارد.
برترين رتبه در اين شاخص مربوط به كشور سنگاپور با 6 امتياز است.
ميانگين امتياز جهان در اين شاخص 4.07 و در آسيا 4.31 است.
ت/ 3011/ 6508
۰ نفر