۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81758978
T T
۰ نفر

ميزگرد ايرنا/ نوروز 198 هزار دانش آموز يزدي

۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81758978
ميزگرد ايرنا/ نوروز 198 هزار دانش آموز يزدي

يزد - ايرنا - اين روزها و در هفته پاياني شهريورماه بيش از هميشه استشمام بوي ماه مهر ، دل انگيز مي شود چرا كه با بازگشايي مدارس و حضور آينده سازان در در آموزشگاه ها حيات اجتماعي و بالندگي و نشاط رنگ و بو مي گيرد.

به گزارش ايرنا ، آموزش و پرورش به عنوان بزرگترين وزارتخانه مرتبط با آينده كشور هر ساله در اين روزها شرايطي را براي دانش آموزان فراهم مي كند تا خانواده ها با خاطري آسوده فرزندانشان را براي كسب علم و دانش راهي مدارس كنند.
امسال استان يزد نيز كه به تازگي حاصل تلاش بيست و يكمين سال متوالي رتبه برتر كنكور را كه حاصل تلاش همزمان والدين و معلمان است چشيده لحظه شماري مي كند تا بار ديگر فرش قرمز به زير پاي حدود 200هزار دانش آموزش هم استان پهن كرده و مقدمشان را گلباران كند.
اين موضوع بهانه اي شد تا به سراغ مديران و مسوولان اداره كل آموزش و پرورش استان برويم و وضعيت اين روزهاي دارالعباده را در قالب يك ميزگرد جويا شويم.
** آمادگي كامل مدارس در هفته استقبال از مهر
معاون آموزش و پرورش استان يزد در ميزگرد ويژه بازگشايي مدارس در ايرنا مركز استان گفت: تمامي مدارس يزد آماده شروع سال تحصيلي و اجراي پروژه مهر است .
محمود زارع افزود: جلسات هماهنگي و برنامه ريزي براي هر چه بهتر آغاز سال تحصيلي در تمامي 16 منطقه زيرپوشش آموزش و پرورش برگزار شده است .
وي اضافه كرد: براي نخستين مرتبه در سطح كشور و در قالب يك فعاليت ابتكاري ، آخرين هفته ماه شهريور به عنوان هفته استقبال از مهر نامگذاري و مدارس برنامه خود را در طول سال برنامه ريزي مي كنند.
معاون آموزش و پرورش استان يزد اظهار داشت: آغاز سال تحصيلي به عنوان نوروز تعليم و تربيت در ذهن دانش آموزان ما ماندگار مي شود و لذا بايد خيلي باشكوه برگزار شود .
زارع گفت: خوشبختانه براي شروع سال تحصيلي جديد تمامي تهميدات لازم انديشه شده و بدون مشكلي وارد ماه مهر و بهار تعليم و تربيت خواهيم شد.
** كمبود مدرسه در استان نداريم
اين مسوول با اشاره به اينكه مدرسه بويژه در روستاها حيات اجتماعي محسوب مي شود و وجود مدرسه برابر با حيات ان منطقه است گفت: به همين دليل سعي كرديم هيچ مدرسه اي در مقطع ابتدايي در هيچ جاي استان تعطيل نشود با اين وجود معتقديم بايد در ظرفيت كلاسها تجديد نظر شود .
وي افزود: در اين استان كمبود مدرسه نداريم اما به دليل تراكم جمعيت كه در هر كيلومتر هشت نفر است مجبوريم مدارس چندپايه داشته باشيم و يك معلم همزمان به دليل كمبود دانش آموز چند پايه تحصيلي را آموزش دهد.
معاون آموزش و پرورش استان يزد درباره وضعيت مدارس استيجاري استان نيز گفت: در حال حاضر مدرسه اجاره اي از افراد حقيقي نداريم اما تعدادي از مدارس به صورت استيجاري از دستگاههاي حقوقي همچون اوقاف و امور خيريه است.
** ضريب نفوذ تيزهوشان استان
زارع در ادامه درباره وضعيت نخبگان استان گفت: در حال حاضر حدود 11درصد دانش آموزان استان به غير از پيش دبستاني ها زيرپوشش غيردولتي ها قرار دارند كه در اين ميان مدارس تيزهوشان شرايط خاصي دارند .
وي افزود: امسال 400دانش آموز در اين مدارس استعدادهاي درخشان در كنكور سراسري شركت داشتند كه از ميان آنها بيش از 100دختر و پسر در رشته هاي پزشكي دانشگاههاي كشور پذيرفته شده اند البته اين آمار تا زمان دريافت كامل معرفي نامه براي ثبت نام در دانشگاهها تغيير خواهد كرد.
اين مسوول با اشاره به اينكه ميانگين ضريب نفوذ دانش آموزان مدارس استعدادهاي درخشان معمولا زير 2 است اضافه كرد: اين ميانگين در استان يزد كه 21سال متوالي است بيشترين درصد قبولي كنكور سراسري كشور را دارد 1.8درصد است.
** شرايط بازگشت نخبگان فراهم شود
معاون آموزش و پرورش استان يزد در بخش ديگري از اين نشست درباره بازخورد و انعكاس جايگاه برتر استان يزد در اين حوزه و دليل مهاجرت نخبگان گفت: معتقدم نخبگان سفيران ايران اسلامي در هرجاي دنيا هستند و شايد يكي از دلايل رفتن آنها كمبود امكانات براي رشد در برخي علوم در كشور است.
زارع تاكيد كرد: با اين حال مهاجرت اين نخبگان براي استان و حتي در سطح ملي براي كشور مناسب نمي دانيم و بايد شرايط كشور و يزد را براي بازگشت آنها مهيا كنيم .
** بازگشت تعدادي از دانش آموزان بازمانده از تحصيل به مدارس
وي درباره بازماندگان از تحصيل نيز گفت: برخي خانواده ها فرزندان خود را به دلايل مختلف همچون برخوردار نبودن از توانايي جسمي و معلول بودن از تحصيل باز مي دارند.
معاون آموزش و پرورش استان با بيان اينكه اين «خود تصميمي» كار خوبي نيست از خانواده هاي خواست در اين زمينه از نظرهاي كارشناسان و مشاوران استفاده كرده و مانع تحصيل فرزند خود نشوند.
زارع با بيان اينكه در سال گذشته تعدادي از دانش آموزاني كه از تحصيل باز مانده بودند با تلاشهاي معاون آموزش و پرورش ابتدايي و كارشناسان اين بخش و مراجعه خانه به خانه به مدرسه برگشتند و به تحصيل مشغول شدند.
** رشد 32درصدي ضريب جذب دانش آموزان در هنرستانهاي استان/ جذب 90درصدي هنرستاني ها در بازار كار
اين مسوول در ادامه با بيان اينكه در سال 57 ، چهار هنرستان با ضريب هفت درصد كل دانش آموزان استان وجود داشت گفت: در سال گذشته تعداد هنرستانهاي استان به 90 باب و ضريب 39درصد جذب دانش آموزان رسيد.
وي افزود: تعداد هنرستانهاي در اين سالها 25 برابر و جذب دانش آموزان چند برابر شده كه نشان از راندمان كارآيي خوب و موفق هنرستانهاي در بحث استغال است.
زارع با بيان اينكه 90 درصد دانش آموزان هنرستانها پس از فارغ التحصيلي بويژه در شاخه كار دانش جذب بازار كار مي شوند گفت: در شاخه كار دانش ،دانش آموزان بيشتر واحدهاي درسي خود به صورت كارگاهي و عملي آموزش مي بييند و از توان و مهارتي خوبي برخوردار هستند.
معاون اموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان يزد استقبال خانواده ها را از رشته هنرستاني خوب توصيف كرد.
وي در پايان ضمن قدرداني از تلاشهاي خبرگزاري ايرنا در راستاي اطلاع رساني اخبار آموزش و پروش گفت: اميدواريم اين تعامل بيش از گذشته و پررنگ تر شود.
** ساخت 30درصد فضاهاي آموزشي استان از سوي خيرين
مديركل نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان يزد نيز در اين ميزگرد با بيان اينكه تمام كارهاي عمراني مدارس بر عهده اين اداره كل است گفت: در مجموع دو هزار فضاي آموزشي در استان وجود دارد كه از يكهزار 500باب آن استفاده مي شود و مابقي فضاهاي پرورشي ، ورزشي و يا رها شده در مناطق روستايي استان است.
حميدرضا محمدي با بيان اينكه از مجموع فضاهاي آموزشي 700 مورد معادل 30 درصد توسط خيرين ساخته شده است افزود : در حال حاضر بالغ بر دو هزار خير در اين استان در امر مدرسه سازي همكاري دارند.
وي با بيان اينكه خيرين به نوعي در ساخت تمام مدارس نقش داشتند گفت:طرحهاي خيري در حوزه مدارس و مراكز آموزشي به دو گونه است يكسري 100درصد خيري است و خيرين از صفر تا 100هزينه ها متقبل مي شوند و ما فقط طراحي مي كنيم و ديگري طرحهاي مشاركتي خيرين و آموزش و پرورش است.
محمدي تاكيد كرد: خيرين استان يزد سرامد خيرين كشور هستند و با وجود مشكلات اقتصادي سالهاي گذشته اما همكاري خوبي با مجموعه آموزش و پروش دارند.
** تكميل نيمي از طرحهاي نيمه تمام تا پايان مهرماه سال آينده
مديركل نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان يزد با اشاره به 43طرح خيري نيمه تمام در استان اضافه كرد: در اين زمينه در سال گذشته و سالجاري اعتبارات خوبي به اين طرحها اختصاص يافته كه اميدواريم كه نيمي از اين طرحها تا پايان مهرماه سال آينده به بهره برداري برسد.
محمدي با بيان اينكه در قانون برنامه توسعه چهارم 927 كلاس سهميه تخريب و بازسازي مشخص شده و سه هزار و 62 كلاس هم نياز مقاوم سازي در استان دارد تصريح كرد: از اين تعداد در سالهاي گذشته 109 طرح در قالب 723 كلاس با زيربناي 120 هزار مترمربع در زمينه تخريب و بازسازي آغاز شد.
وي با بيان اينكه از اين تعداد 14طرح در قالب 154 كلاس با زيربناي 30 هزار مترمربع بصورت نيمه تمام باقي مانده است ادامه داد: اتمام و سرو سامان دادن طرحهاي نيمه تمام اولويت اصلي اين سازمان است.
به گفته مديركل نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان يزد 200 كلاس مابقي در بخش تخريب و بازسازي به مرور زمان و با توجه به تامين اعتبار در سالهاي آتي به اتمام خواهد رسيد.
محمدي درباره مقاوم سازي كلاسها نيز گفت: از مجموع سه هزار و 62 كلاس، 35طرح در قالب 333 كلاس در سالهاي گذشته در استان آغاز شده و چهار طرح در قالب 28 كلاس ديگر باقي مانده كه بزودي به اتمام مي رسد.
** نبود اعتبار براي اتمام طرحهاي مقاوم سازي مدارس استان
وي از دلايل نيمه تمام ماندن طرحهاي مقاوم سازي را كمبود يا نبود اعتبار بيان كرد و گفت: همچنين اعتبارات بخش تخريب و مقاوم سازي در قالب يك طرح ديده شده و اولويت هم با مدارسي است كه نياز به تخريب داشته و بيشتر اعتبارات هم در بخش تخريب و بازسازي هزينه شد.
اين مسوول گفت: همچنين يكهزار و 526 كلاس كه نياز به مقاوم سازي دارند مطالعات آن انجام شده و در سالهاي بعد نيز مقاوم سازي مي شوند.
وي با اشاره به استاندارد سازي سيستم گرمايشي مدارس گفت: به دليل زمان بر بودن مدارس به سيستم شوفاژ و پكيچ در سال 91 ، 672 بخاري تابشي در سطح مدارس استان به ويژه در روستاها توزيع شد.
مدير كل نوسازي، تجهيز و نوسازي مدارس استان با بيان اينكه در سال 92 نيز 500 كلاس و در سال 93 ، 570 كلاس به سيستم شوفاژ و يكيچ مجهز شدند اظهار كرد: تمام مدارس استان تا پايان سال 95 به اين سيستم گرمايشي مجهز و بخاري هاي نفتي و گازي جمع آوري خواهند شد.
** 40درصد مدارس استان نيازمندمقاوم سازي
محمدي از واگذاري هفت طرح در قالب 66 كلاس و سه طرح مقاوم سازي در قالب 23 كلاس در آغاز سال تحصيلي جديد آموزش و پروش استان خبر داد و گفت: مجموعا 40 درصد مدارس نياز به مقاوم سازي و تخريب دارد.
وي استانداردسازي سيستم گرمايشي مدارس را از اقدامات بسيار مهم و بزرگ دولت يازدهم بيان كرد و گفت: رويكرد اين دولت به سمت تكميل طرحهاي نيمه تمام و عدم آغاز طرح جديد است.
مديركل نوسازي، تجهيز و نوسازي مدارس استان اظهار كرد: در سالهاي گذشته طرحهاي جديد به ديگر پروژه هاي افزوده مي شد و به همين دليل تكميل پروژه هاي به كندي صورت مي گرفت.
** رشد 50درصدي اعتبارات نوسازي مدارس استان در دولت تدبير و اميد
وي افزايش 50 درصدي اعتبارات در بخش نوسازي و مقاوم سازي مدارس را از ديگر اقدامان دولت تدبير و اميد بيان كرد و گفت: در سال 90 و 91 اعتبارات بسيار كم بود.
اين مسوول با بيان اينكه عمده طرحهاي نيمه تمام اين اداره كل در سال آينده با توجه اعتبارات اختصاص يافته به بهره برداري مي رسد گفت: در سال گذشته مجموعا 27 ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافته كه پيش بيني مي شود امسال 1.5 برابر افزايش يابد.
مدير كل نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان يزد افزود: همچنين پيش بيني شده حدود 15 درصد مجموع اعتبارات استان امسال به اين اداره كل اختصاص يابد.
** 198 هزار دانش آموز يزدي ميهمان مهر امسال
در ادامه اين ميزگرد رييس اداره طرح و برنامه اداره كل آموزش و پرورش استان يزد گفت: مدارس استان در سال تحصيلي جديد پذيراي 197 هزار و 809 دانش آموز است.
رضا دادآفرين با بيان اينكه از اين تعداد 99 هزار و 562 نفر پسر و بقيه دختر هستند اظهار كرد: اين تعداد دانش آموز در يكهزار و 400 باب مدرسه مشغول به تحصيل خواهند شد.
وي با اشاره به تحصيل 111 هزار و 570 دانش آموز در 697 مدرسه مقطع ابتدايي استان ادامه داد: از اين تعداد 21 هزار و 52 دانش آموز كلاس اولي و 15 هزار و 270 نفر پايه هفتم هستند.
رييس اداره طرح و برنامه اداره كل آموزش و پرورش استان، تعداد نوآموزان پيش دبستاني را هم 10 هزار و 134 نفر بيان و اظهار كرد: همچنين دانش آموزان ورودي دوره اول متوسطه 44 هزار و 702 نفر هستند كه در قالب 319 مدرسه تحصيل خواهند كرد.
دادآفرين تعداد دانش آموزان متوسطه نظري ، كار دانش و دوره فني و حرفه اي را به ترتيب 22 هزار و 45 نفر ، سه هزار و 817 و چهار هزار و 489 نفر اعلام كرد و ادامه داد: همچنين يكهزار و 62 دانش اموز هم در مدارس استثنايي مشغول به تحصيل خواهند شد.
اين مسوول تعداد مدارس متوسطه نظري ، كار دانش ، فني و حرفه اي و استثنايي را به تربيب 214، 43، 46 و 22 باب بيان كرد و گفت: در مجموع تعداد دانش آموزان استان نسبت به سال قبل 3.3 درصد رشد داشته است.
رييس اداره طرح و برنامه اداره كل آموزش و پرورش استان يزد با اشاره به فعاليت بيش از 14 هزار و 500 نفر كادر آموزشي اداره كل اموزش و پرورش استان يادآور شد: امسال براي نخستين بار 350 معلم از استانهاي مختلف كشور به اين خطه انتقال يافتند. ك/4
7536/2088/1968 / 1539
۰ نفر