۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۹
کد خبر: 81758190
T T
۰ نفر

تهران - ايرنا - مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران در ديدار با مديران ارشد CESCE اسپانيا از بهبود رتبه ريسك اعتباري ايران در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از روابط عمومي و امور بين الملل صندوق ضمانت صادرات ايران، ريكاردو سانتا ماريا معاون ريسك و امور بين الملل CESCE اسپانيا با سيدكمال سيدعلي رئيس هيات مديره و مدير عامل صندوق ديدار و گفت وگو داشت.
سيدعلي با اشاره به رتبه اعتباري ايران در سال 2006 ميلادي گفت: در آن سال رتبه ريسك ايران در گروه بندي 7 گانه سازمان همكاريهاي اقتصادي و توسعه OECD در گروه 4 (يعني رتبه ريسك متوسط) قرار داشت اما در سالهاي اخير متاسفانه با شدت گرفتن تحريم ها و محدوديتهاي ارزي اين رتبه به گروه 7 تنزل يافته و اين امر باعث شده حتي در شرايط بهبود فضاي تجارت خارجي ايران و جذب سرمايه گذاري خارجي و فاينانس، اين موارد با نرخ بالاتري صورت گيرد و حتي تجار و فعالان خارجي كه تمايل به همكاري با ايران را دارند ناچارند براي استفاده از خدمات بيمه اي موسسات بيمه اعتباري صادراتي و سرمايه گذاري همتاي صندوق در كشور خود بدليل اين رتبه نامناسب كارمزد بيشتري پرداخت كنند.
مديرعامل صندوق اظهار داشت: اين در حالي است كه ايران يكي از خوش حساب ترين و معتبرترين كشورها به لحاظ ايفاء تعهدات مالي خود در قبال ساير كشورهاست و شاهد بر اين مدعي كاهش بدهي ها و مطالبات معوق اعضاء اتحاديه بيمه گران اعتباري برن در قبال ايران از 30 به كمتر از 4 ميليارد دلار است. اين آمارها نيز در شرايط تحريم ثبت شده و نشانگر آن است كه حتي در شرايط اعمال سخت ترين و شديدترين تحريم ها و مشكلات نقل و انتقال ارز و ايفاء تعهدات ارزي بدليل نبود روابط بين بانكي، اين كشور به تعهدات خود پايبند بوده است.
رئيس هيات مديره صندوق با توجه به شرايط داخلي اقتصاد ايران پس از توافقنامه هسته اي، زمان را براي بهبود سريع رتبه ريسك ايران مناسب ارزيابي نمودند.
سانتا ماريا نيز در اين ديدار ضمن تاييد خوش حسابي خريداران و طرفهاي تجاري ايراني اعم از دولتي و خصوصي، اظهار داشت: دولت اسپانيا در خلال سالهاي اخير پرتفوي ريسك حدود 2 ميليارد دلاري را در قبال ايران پذيرفته و تاكنون معوقات بسيار ناچيزي داشته كه آن هم بدليل مشكلات نقل و انتقال ارز و عدم وجود ارتباط بانكي بدليل تحريم هاي موجود بوده كه در سفر اخير به ايران حتي همين مشكلات جزئي پرداخت ها در ديدار با مقامات دولتي و بانكي ايران در حال برطرف شدن است.
معاون ريسك و بين الملل اين شركت بيمه اي در ادامه گفت: OECD همواره تلاش داشته بر مبناي اصول كارشناسي و حرفه اي، كشورها را طبقه بندي كند، هر چند بعضي ملاحظات سياسي و تحريم ها بر ساير نكات مثبت غلبه مي يابد.
شهر آئيني عضو هيات مديره صندوق نيز ضمن تاكيد بر لزوم استقلال فني كميته تصميم ساز براي بازنگري و بهبود رتبه اعتباري كشورها و اتخاذ رويكرد تجاري و توجه به شاخصهاي اقتصاد كلان و خرد هر كشور براي تعيين دورنماي ريسك اعتباري، گفت: تنها انتظار ايران، پايبندي OECD به اصول حرفه اي، براي سنجش ظرفيتهاي مالي كشورهاست.
وي اظهار اميدواري كرد كه در نشست آتي OECD با نگاهي عاري از ملاحظات سياسي به اين مقوله بنگرد و شاخصهاي واقعي اقتصاد ايران از جمله ذخاير عظيم ارزي و بدهي ناچيز خارجي را در تصميم گيري لحاظ نمايد.
در اين نشست همچنين راهكارهاي دسترسي به اطلاعات مشتريان و خريداران خارجي از طريق موسسه CESCE informa مورد بررسي قرار گرفت.
شايان ذكر است صندوق ضمانت صادرات ايران اسپانيا موسوم به CESCE در سال 1970 ميلادي تاسيس شده و همانند صندوق ضمانت صادرات ايران، پشتيباني مالي و بيمه اي از فعاليتهاي سرمايه گذاري شركت هاي اسپانيايي فعال در اقصي نقاط جهان را برعهده دارد.
اقتصام(1) 9141**1558
۰ نفر