۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81756804
T T
۰ نفر

مرگ تدريجي در توهم قدرت

۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81756804
مرگ تدريجي در توهم قدرت

مشهد - ايرنا - بازار عرضه داروهاي غيرمجاز ورزشي و مكمل هاي قاچاق در دستان مافياي مرگ ، بلايي است بر جان ورزشكاران و جوانان كه به عشق عضله سازي و توان افزايي در چنگال مرگ آور اين داروها گرفتار مي شوند.

اين روزها شبكه هاي مجازي و ماهواره اي مملو از تبليغات جذاب در زمينه هاي فروش و عرضه داروهاي مختلف عضله سازي ، لاغري ،بدن سازي ، افزايش قدرت و توان افزايي در بازه زماني كوتاه است تبليغاتي كه با هدف به دام انداختن جوانان ساخته و پرداخته مي شوند.
متاسفانه بسياري از جوانان نيز براي كوتاه كردن مسير خود براي رسيدن به اندام مناسب و ايده‌آل بدون توجه به عوارض جبران ناپذير آن از مشتريان پر و پا قرص اين داروهاي عموما غيرمجاز شده اند.
اين درحاليست كه وزارت بهداشت بارها در خصوص عوارض داروها و مكمل هاي ورزشي هشدار داده و اعلام كرده است كه داروها و مكمل‌هاي ورزشي بايد تحت نظر پزشك مصرف و از داروخانه‌ها تهيه شوند.
متاسفانه در دهه كنوني برخي باشگاه هاي ورزشي نيز با به فراموشي سپردن رسالت اصلي خود و بدون توجه به سلامت ورزشكاران به محلي براي فروش و عرضه داروها و پودرهاي مكمل غيرمجاز شده اند .
دامي كه از سوي اين باشگاه ها و با هدف درآمدزايي و كسب سود براي جوانان اين مرز و بوم پهن شده و نشاط و سلامتي جوانان را نشانه گرفته است.
كلانشهر مشهد نيز مانند ساير نقاط كشور با دارابودن بيش از يكهزار باشگاه ورزشي و با سوء استفاده از علاقه جوانان به زيبايي و پرورش اندام به پايگاهي براي جولان توزيع كنندگان اين داروها تبديل شده است.

**مرگ زودرس ارمغان داروهاي عضله ساز
به گفته رئيس انجمن تغذيه باليني آسيا و اقيانوسيه داروهايي كه براي بدن سازي و ساير ورزش ها مورد استفاده قرار مي گيرند شامل مكمل ها و داروهاي مجا ز و داروهاي دوپينگي هستند .
دكتر عبدالرضا نوروزي افزود : مكمل هاي ورزشي مجاز داراي تعداد محدود و مشخص هستند و بايد زير نظر كارشناسان تغذيه مصرف شوند.
وي ادامه داد : چنانچه افراد از لحاظ جسمي شرايط استفاده از مكمل ها را نداشته باشند مصرف آنها اثر بالعكس خواهد داشت.
نوروزي با بيان اينكه پودرهاي مكمل ورزشي بايد حتما از داروخانه ها تهيه شوند ، تصريح كرد : گاهي سودجويان براي كسب سود بيشتر پودرهاي غيرمجازي به مكمل هاي ورزشي اضافه مي كنند كه اين پودرها ممكن است كارايي دارو را افزايش دهد ولي اثرات جسمي جبران ناپذيري در پي خواهند داشت.
نوروزي ادامه داد : پودرهاي مكمل ورزشي كه به صورت قاچاق از كشورهاي همسايه به خصوص پاكستان وارد كشور مي شوند و به وفور در اطراف مشهد در دسترس است ، عمدتا با داروهاي تقلبي مخلوط شده اند.
وي با تاكيد بر اينكه مكمل هاي ورزشي نيز فقط بايد زير نظر پزشك و با تجويز پزشك مصرف شوند ، ادامه داد : اكثر مكمل هايي كه توسط باشگاه داران عرضه مي شود ، تقلبي و قاچاق است.
مديرگروه تغذيه باليني دانشگاه علوم پزشكي مشهد خاطرنشان كرد : در اتحاديه اروپا مكمل هاي ورزشي فقط توسط كارشنانسان مربوطه تجويز مي شود كه اين طرح در ايران نيز بايد پياده شود.
دكتر نوروزي افزود : استفاده از داروهاي دوپينگي بسيار مضر است و مرگ زودرس تنها ارمغان اين داروها براي جوانان و ورزشكاران مي باشد.
وي افزود : استفاده از داروهاي غيرمجاز و دوپينگي ممكن است اثر بخش باشند و در كوتاه مدت فرد را راضي نگهدارند ولي عوارض جبران ناپذيري در دراز مدت بر سلامتي فرد به جاي مي گذارند.
دكتر نوروزي با بيان اينكه اكثر اين داروها روي عضلات قلب تاثير منفي دارند ، گفت : آمپول 'سوما ' از خطرناكترين داروهاي ورزشي غيرمجاز مي باشد ولي متاسفانه در بين ورزشكاران رواج يافته است.
وي با بيان اينكه اين دارو نوعي هورمون رشد است و براي مشكلات خاص و پيچيده غددي تجويز مي شود ، افزود : اين دارو باعث افزايش حجم عضلات مي شود ولي اثرات منفي و مضر آن بسيار زياد است.
نوروزي ادامه داد : پس از دو سال از مصرف اين دارو عوارض قلب در فرد خود را نشان مي دهد و عضلات قلب كه بر اثر مصرف اين دارو به صورت غيرطبيعي رشد كرده اند ، فرد را دچار نارسايي قلبي مي كند.
وي گفت : همچنين مصرف اين دارو منجر به برهم زدن روند طبيعي رشد استخوانها شده و باعث مي شود استخوانها به جاي رشد طولي به صورت عرضي رشد كنند.
نوروزي با تاكيد بر اينكه تمامي اين عوارض غيرقابل برگشت و جبران ناپذير است ، گفت : تركيبات استروئيدها از ديگر داروهاي غيرمجاز مورد استفاده ورزشكاران است كه اين دارو نيز لطمات زيادي به سلامتي فرد وارد مي سازد.
رئيس انجمن تغذيه باليني آسيا و اقيانوسيه با بيان اينكه اين دارو به دو صورت خوراكي و تزريقي مصرف مي شود ، تصريح كرد : تغييرات شديد خلق و خو ، ريزش مو ، افزايش ابتلا به ديابت ، اختلالات جنسي و نازايي از بارزترين عوارض منفي استفاده از اين دارو هستند.
نوروزي ادامه داد : رغبت جوانان به ورزش و به خصوص ورزش بدن سازي شايسته و ارزشمند است اما بايد فعاليتهاي ورزشي در مسير صحيح و به دور از رقابتهاي پوچ و واهي انجام شوند.

**توزيع داروهاي غيرمجاز در باشگاه هاي زيرزميني
رئيس هيات پزشكي خراسان رضوي در زمينه شيوع استفاده از داروها و مكمل هاي ورزشي در باشگاه ها گفت : عرضه و فروش داروها و پودرهاي مكمل در باشگاه هاي ورزشي تخلف است.
دكتر سيد رضا گلدوزيان با بيان اينكه باشگاه هاي متخلف در اين زمينه شناسايي و پلمپ مي شوند ، افزود : اغلب باشگاه هاي غير مجاز و فاقد مجوز به عرضه اين داروها مبادرت دارند .
وي با بيان اينكه بدون استفاده از دارو امكان عضله سازي وجود دارد ، ادامه داد : ترغيب جوانان به مصرف دارو و مكمل هاي غيرمجاز نيز عموما توسط كساني صورت مي گيرد كه از مربيگري فقط نام آنرا يدك مي كشند و هيچ تخصص ورزشي ندارند.
گلدوزيان با تاكيد بر اينكه هيچ داروي مجازي براي عضله سازي و افزايش قدرت وجود ندارد ، افزود : مصرف اين داروها با عوارض جبران ناپذيري زيادي نظير نارسايي قلب ، بيماريهاي كليوي و نارسايي كبدي همراه است.
وي تصريح كرد : مصرف پودرهاي مكمل نيز كه براي ورزش هاي قهرماني و بدنسازي مورد نياز است فقط بايد با دستور پزشك مورد استفاده قرار گيرند.

**فعاليت بيش از دو هزار باشگاه ورزشي خصوصي و غيرمجاز در خراسان رضوي
باشگاه هاي ورزشي غيرمجاز مامني امن براي انجام انواع فعاليتهاي غيرقانوني از جمله توزيع وفروش داروهاي ورزشي و پودرهاي مكمل است و به گفته معاون ورزش بانوان خراسان رضوي بيش از دو هزار باشگاه ورزشي خصوصي و غيرمجاز در خراسان رضوي فعاليت مي كنند.
فهيمه سروري افزود : با شناسايي و برخورد با باشگاههاي زيرزميني تلاش داريم نسبت به ايمن سازي ، استانداردسازي تجهيزات و جلوگيري از فعاليت هاي احتمالي غير قانوني در اين مراكز اقدام نماييم .
وي ادامه داد : با افزايش بازرسي ها در پي ايجاد فضاهاي امن و مفرح براي ورزش و نشاط جوانان در محيط هاي سالم هستيم كه البته در ميان از نقش جوانان نيز در تحقق اين مهم نبايد غافل شد.
سروري تصريح كرد : جوانان و ورزشكاران بايد در مقابل تبلغات استفاده از داروهاي ورزشي و پودرهاي مكمل هوشيار باشند و در دام شيطان صفتاني كه براي سلامت انسانها هيچ ارزشي قائل نيستند ، گرفتار نشوند.

**پلمپ 43 باشگاه متخلف در مشهد
مسوول كميته بازرسي و درمان هيات پزشكي خراسان رضوي نيز در خصوص برخورد با باشگاه ها متخلف در مشهد گفت : از سال گذشته تا كنون بيش از 400 باشگاه ورزشي در مشهد اخطار پلمپ گرفته اند .
فاطمه برات با اشاره به پلمپ 43 باشگاه ورزشي متخلف در پنج ماه اول سال جاري، افزود : فروش داروها و مواد مكمل از عمده ترين علل صدور اخطاريه براي اين باشگاهها است .
وي با اشاره به پلمپ حدود يكصد باشگاه در سال گذشته به دليل ادامه فعاليتهاي غيرمجاز گفت : بخش عمده تخلفات و فروش داروها در باشگاههاي بدنسازي صورت مي گيرد لذا بازرسي و نظارت بر فعاليت آنها با جديت دنبال مي شود.
برات با بيان اينكه بازرسي و نظارت بر فعاليت باشگاههاي ورزشي به صورت مداوم انجام مي شود ، گفت : 85 درصد باشگاههاي ورزشي پس از بازرسي و صدور اخطاريه نسبت به رفع مشكل اقدام مي كنند.
وي ادامه داد : فروش هرنوع دارو و پودر مكمل در باشگاههاي ورزشي ممنوع است لذا باشگاههاي خاطي پس از دريافت اخطار پلمپ مي شوند.
برات در ادامه از اجراي طرح ضربتي بازرسي باشگاه هاي ورزشي از ابتداي شهريورماه خبر داد و گفت : در اين طرح ميزان بازرسي و نظارت بر باشگاه هاي ورزشي به صورت ويژه دنبال مي شود.
البته رسانه ها نيز بايد با تشريح و اطلاع رساني عوارض داروهاي غيرمجاز ورزشي در برنامه هاي مختلف جامعه را نسبت به عوارض اصف بار اين داروها هوشياركنند .
گزارش: ندا جواهرفر
7505/1211