۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۵۷
کد خبر: 81755434
T T
۰ نفر
وزير راه و شهرسازي: بازار بدهي دولت بايد سريعتر راه اندازي شود

كرمان- ايرنا- وزير راه و شهرسازي گفت: بازار بدهي دولت بصورت پرداخت اوراق قابل معامله در بازار هر چه سريعتر راه اندازي شود.

به گزارش ايرنا، عباس آخوندي شامگاه پنجشنبه در نشست مشترك شوراي مسكن استان، حمل و نقل و پيمانكاران مرتبط با اداره ‌كل راه و شهرسازي استان افزود: تا كنون بازار بدهي در ايران نداشتيم و اين موضوع در ايران سابقه ندارد.
وي اظهار كرد: در همين راستا سال گذشته تعدادي اوراق بدهي توزيع شد و امسال نيز موافقت 10 هزار ميليارد ريال انتشار اسناد خزانه را دريافت كرديم و دولت نيز قرار است 60 هزار ميليارد ريال صكوك اجاره پرداخت كند تا از اين طريق بخشي از مطالبات را در قالب اوراق پرداخت كنيم.
آخوندي بيان كرد: اين اوراق بايد قابل معامله باشند كه بتوانند يا آنها را بفروشند و يا به منظور استفاده از نقدينگي، آن را نگه دارند كه اين موضوع را خزانه دنبال مي كند.
وي ادامه داد: دولت حدود 300 هزار ميليارد تومان به مجموعه عرضه كنندگان خدمات و كالا در كشور بدهكار است و به اين معناست كه دولت از بخش خصوصي و جامعه وام و تسهيلات دريافت كرده است.
وي تصريح كرد: اين موضوع نكته بسيار مهمي است كه پشتوانه اجتماعي و اعتماد ملي وجود دارد و اميدواريم بتوانيم اين موضوع را به گونه اي ساماندهي كنيم كه اين پشتوانه و اعتماد ملي را افزايش دهيم.
وزير راه و شهرسازي گفت: بودجه امسال كشور 220 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده اما پيش‌ بيني تحقق آن حداكثر 180 هزار ميليارد تومان است كه احتمال دارد حتي ميزان كمتري محقق شود.
وي با اشاره به اينكه حتي در شرايط جنگ نيز در چنين تنگناي مالي قرار نداشتيم، افزود: امسال سخت ترين سال مالي دولت است زيرا هزينه ها افزايش يافته، بودجه جاري متورم و دهها هزار نفر به تشكيلات دولت در يك دهه گذشته افزوده شده است.
آخوندي تصريح كرد: بودجه يارانه ‌هاي مستقيم در مجموع 50 هزار ميليارد تومان به دولت تحميل شده كه اين رقم بسيار بسيار سنگين است؛ از سوي ديگر درآمدهاي نفتي كاهش پيدا كرده و زماني كه درآمد بنگاهها كم شود، ماليات نيز كمتر پرداخت مي كنند و بنابراين اثرات تشديد كننده ركودي دارد.
وي خاطرنشان كرد: در اين شرايط حساس ما يا بايد پاي دستاوردهايي كه در جهت كنترل تورم است بايستيم و همچنان به تعهد خود به نسبت به ملت و مجلس پايبند باشيم و به دنبال استقراض از بانك مركزي در شرايط سخت فعلي نرويم و يا به دنبال استقراض از بانك مركزي برويم كه ممكن است در كوتاه ‌مدت پرداخت‌ هايي را انجام دهيم، اما تورم سنگيني را ايجاد مي كند كه بايد نسبت به يكديگر صادق و شفاف باشيم تا راه مناسب را انتخاب كنيم.
وزير راه و شهرسازي گفت: مطمئن به عبور از اين مرحله با موفقيت هستيم و از طريق ديگري چرخ اقتصاد را بيندازيم كه بايد به سمتي برويم كه سهم بيشتري از بازارهاي جهاني داشته باشيم زيرا در شرايط سخت افراد به دنبال راهكارهاي سخت‌ تر خواهند رفت.
آخوندي با اشاره به اقتصاد مقاومتي همان اقتصاد درون زا و برون نگر خاطرنشان كرد: سياست رهبر معظم انقلاب و تاكيد دولت تدبير و اميد اين است كه ما بر اساس توانمندي داخلي خود سهمي از بازار جهاني پيدا كنيم زيرا اين امر مي ‌تواند بتدريج ما را از چرخه باطل و وضعيت ركودي خارج كند.
وي با اشاره به اينكه بايد تدابير مقطعي نيز لحاظ شود، افزود: يكي از اين تدابير راه اندازي بازار بدهي است.
وزير راه و شهرسازي همدلي ملي موجود در بخش خصوصي و دولتي را محركي براي اميد به آينده و ادامه كار در شرايط سخت كنوني دانست.
آخوندي در ادامه بيان كرد: در بحث ماليات دولت مصوب و ابلاغ كرد كه به هيچ وجه تا زماني كه صورت وضعيت پيمانكاران مشخص نشده است ماليات از آنها دريافت نشود و اگر جايي قبل از پرداخت صورت وضعيت اقدام به دريافت ماليات شد، موضوع را گزارش دهيد تا در نشست هيات وزيران مطرح شود.
وي در رابطه با نوسازي ناوگان نيز بيان كرد: خوشبختانه مقوله نوسازي ناوگان به تصويب شوراي اقتصاد رسيده كه مي توانيم در اين زمينه هم تسهيلات پرداخت كنيم و هم بخشي از مابه التفاوت آن را در اختيار خريدار قرار دهيم.
آخوندي با بيان اينكه با ورود ماشين هاي دست دوم موافق نيستيم گفت: در شرايط تحريم به اندازه كافي كشور به گورستان انواع ماشين آلات دست دوم تبديل شده، ديگر چيزي به ان اضافه نكنيد.
وزير راه و شهرسازي در ادامه هوشمند كردن جاده ها را تنها راه كاهش تصادفات عنوان كرد و گفت: قراردادي را براي نصب هزار و 800 دوربين براي شبكه راههاي شرياني كشور منعقد كرده ايم كه بر اساس آن ظرف دو سال آينده در هر 20 كيلومتر از اين راهها كه 75 درصد ترافيك كشور مربوط به آنهاست، يك دوربين نصب خواهد شد.
آخوندي با اشاره به علاقه استان و استاندار كرمان به توسعه حمل و نقل ريلي گفت: دولت در بحث ناوگان سرمايه گذاري نمي كند و بايد در استان در حوزه تامين ناوگان امكان مشاركت بخش خصوصي ايجاد شود.
وي ادامه داد:در اين زمينه بايد يك راه حل مناسب مانند ايجاد شركت سهامي عام در استان، يك شركت بزرگ در اين زمينه داشته باشيد و اميدوارم شركت ناوگان خوب و فرا استاني راه ‌اندازي شود.
7443 / 3028