۲۰ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۰۱
کد خبر: 81755419
T T
۰ نفر
رییس پارلمان عراق: برای تقویت همكاری ها در مبارزه با تروریسم به تهران می روم

بغداد-ایرنا- رییس پارلمان عراق در آستانه سفرش به ایران، گفت كه هدفش از سفر به تهران ، بحث درباره تقویت همكاری های دو كشور در زمینه مبارزه با تروریسم و حمایت از آشتی ملی در عراق است.

سلیم الجبوری امروز (جمعه) در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، همچنین توسعه روابط دوجانبه میان دو كشور، بویژه در زمینه های قانونگذاری را از جمله موضوعات مورد علاقه دو طرف در مذاكرات تهران عنوان كرد.
وی افزود: ایران و عراق دو كشور دوست هستند و مناسبات مهمی آنان را به هم مرتبط ساخته است كه منافع مشترك در مقدمه این روابط ویژه قرار دارد.
الجبوری با اشاره به كاهش شدید قیمت جهانی نفت تصریح كرد: دو كشور با خطرات اقتصادی مشتركی روبه رو هستند كه تبادل نظر دو طرف در خصوص مواجهه با این شرایط بسیار حائز اهمیت است.
رییس پارلمان عراق با اشاره به مشكلات و مخاطرات منطقه، تاكید كرد: بی شك یكی از مهمترین اهداف تقویت روابط دو كشور، تلاش برای ایجاد تفاهم های منطقه ای است.
وی در پاسخ به اهمیت و نقش تبادل نظر و گفت وگوهای دو كشور و بازتاب منطقه ای آن گفت: ایران و عراق دو كشور مهم منطقه از جنبه های تاریخی، جغرافیایی و سیاسی هستند كه با بستن راه های اختلافات، استقرار و ثبات پایدار را در منطقه برقرار می كنند كه این امر باعث ایجاد فرصت های همكاری بیشتری می شود.
الجبوری با اشاره به خطراتی كه منطقه را تهدید می كند، تاكید كرد كه دو كشور ایران و عراق برای پایان دادن به پرونده های تهدید آمیز منطقه نقش بزرگ و فعالی را ایفا می كنند.
رییس پارلمان عراق همچنین در خصوص همكاری های پارلمانی میان دو كشور، به وجود ارتباطات وسیع میان مجلس شورای اسلامی و پارلمان عراق اشاره كرد و گفت: تبادل و همكاری میان دو پارلمان از گذشته ها وجود داشته است و درهمین چارچوب ما دوگروه دوستی پارلمانی را تشكیل دادیم.
الجبوری تاكید كرد كه ما در پارلمان های دو كشور سعی می كنیم بر سر طیف وسیعی از قوانینی كه همكاری های دو كشور را بویژه در زمینه های اقتصادی و امنیتی تقویت می كند، به تفاهم برسیم.
سلیم الجبوری كه از خرداد پارسال، ریاست پارلمان عراق را بر عهده دارد، قرار است روز جمعه برای سومین بار به تهران سفر كند.
این دومین سفر رسمی و كاری وی به تهران است. الجبوری یك بار هم برای شركت در اجلاس بین المجالس به تهران سفر كرده است.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز آذرماه پارسال یك دیدار رسمی از عراق داشت كه در چارچوب سفر منطقه ای وی انجام شد.
خاورم*3*1770* 3404