۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81751801
T T
۰ نفر

مشاهده یك قلاده پلنگ ایرانی در عباس آباد نایین

۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۴۱
کد خبر: 81751801
مشاهده یك قلاده پلنگ ایرانی در عباس آباد نایین

اصفهان - ایرنا - دوربین های مستقر در منطقه حفاظت شده عباس آباد نایین بتازگی تصاویری از یك قلاده پلنگ ایرانی ثبت كردند.

به گزارش ایرنا، تحلیل عكس های گرفته شده از سوی كارشناسان حفاظت محیط زیست نشان دهنده تفاوت های ظاهری این گربه سان نادر ایرانی با سایر پلنگ هایی است كه پیش از این در عباس آباد دیده شده است.
حسین اكبری فیض آبادی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین اظهار كرد: یكی از دوربین های تله ای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین تصاویر جدیدی از یك پلنگ ایرانی در كوهستان پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین به ثبت رساند كه این محل با مكان تصویر برداری از یك پلنگ دیگر در اواسط مرداد ماه یكسان است .
وی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زاویه مناسب عكسبرداری ، بررسی و تحلیل شكل و تفاوت الگوی خالهای سطح بدن پلنگ نشان می دهد این تصویر متعلق به یك قلاده جدید از پلنگ ایرانی در نقطه قبلی است .
وی افزود: شكل و الگوی خالهای سطح بدن در تصاویر قبلی و كنونی متفاوت است بطور مثال این تفاوت در دست راست هر دو پلنگ آشكار است.
وی با بیان اینكه تعداد و تراكم خالها در تصویر جدید نسبت به تصویر قبل كمتر و بازتر است ، گفت : انتهای دم در یكی از پلنگ ها سیاه و در دیگری سفید است.
وی افزود: مشاهده دو قلاده پلنگ در نقطه ای یكسان باوجود آنكه جنسیت آنها مشخص نیست به لحاظ سهولت جفت یابی و استمرار زاد و ولد بسیار امید بخش است و از سویی دیگر كارایی فن آوری دوربین های تله ای در مطالعات علمی حیات وحش و ضرورت تامین آن را به حد كافی برای مناطق و زیست بوم ها را نشان می دهد .
به گفته كارشناسان شكل و خال های سطح بدن در گونه های شاخص مانند یوزپلنگ و پلنگ مانند اثر انگشت انسان در هر فرد منحصر بفرد است و تصویر برداری و تحلیل الگوهای خالها یك ابزار علمی و كارآمد در شناسایی گربه سانان و تشخیص وضعیت پراكنش و تخمین اندازه جمعیت و برنامه ریزی موثرتر حفاظتی است .
پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با وسعتی افزون 320 هزار هكتار زیستگاه انواع وحوش و پرندگان در شرق استان اصفهان است.
پلنگ ایرانی یكی ازبزرگ ترین زیرگونه های پلنگ است كه به عنوان حیوان بومی غرب آسیا و در شمار گونه های در خطر انقراض محسوب می شود.
منطقه حفاظت شده عباس آباد همچنین زیستگاه 32گونه جانوری چون یوزپلنگ آسیایی، جبیر، آهو، كاراكال، گربه شنی، قوچ و میش، كل و بز است.
شهرستان نایین در140كیلومتری شرق اصفهان وعباس آباد در90كیلومتری شرق نایین قراردارد.
ت 7136/ 6022
۰ نفر