۲۵ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8175146
T T
۰ نفر
"شین هوا" از کشته شدن 10 نفر در ناآرامی های تبت خبر داد .......................................................
پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/12/86 خارجی.سیاسی.چین.تبت.
خبرگزاری چین " شین هوا " روز شنبه از کشته شدن 10 نفر در ناآرامی های تبت خبر داد.
به گزارش ایرنا،در حالیکه دولت محلی در ساعات اولیه امروزاعلام کرده بود که آرامش به شهر لهاسا مرکز ناحیه خودمختار تبت بازگشته ، خبرگـزاری چین از کشته شدن 10 نفر در این شهر خبرداد.
براساس این گزارش ، در میان قربانیان حوادث اخیر تبت، اتباع خارجی وجود ندارد.
طی روزهای گذشته تبت شاهد ناآرامی های گسترده ای بوده است.
شین هوا همچنین از وقوع دهها مورد آتش سوزی در شهر لهاسا و شکسته شدن شیشه های بسیاری ازمنازل مسکونی و فروشگاهها و به غارت رفتن اموال دولتی و خصوصی در این شهر خبر داد.
تازه ترین گزارشها از حوادث و ناآرامی های شهر لهاسا حاکیست که دود ناشی از چندین فقره آتش سوزی آسمان شهر را فراگرفته است.
مقامات محلی بخشنامه ای صادر کردند و در آن از تمامی کسانیکه قانون را زیر پا گذاشتن خواستند تا دست از شورش و ناآرامی بردارند و تسلیم نیروهای پلیس شوند.
دراین بخشنامه آمده است کسانیکه خود را تسلیم پلیس کنند مجازات نخواهند شد.
خبرگزاری چین درگزارش خود می افزاید:تبت از 10 روز قبل دامنگیر یک توطئه سیاسی با هدف جدا شدن از چین و برهم زدن ثبات وصلح در این منطقه شده است.
براساس این گزارش ، شماری از مدارس ، بیمارستانها،مراکز تفریحی کودکان، فروشگاهها و منازل مسکونی،ادارات دولتی وخودروها در این شهر به آتش کشیده شده است.
رسانه های خبری منطقه روزگذشته همچنین از آغازاعتصاب غذای شماری از راهبان بودایی در منطقه خودمختار تبت چین خبر داد.
"چاینا پست " نوشت : تنش ها در لهاسا مرکز تبت در روزهای اخیر با توجه به سالگرد شورش ناموفق تبتی های علیه دولت چین درسال 1959 میلادی شدت گرفته است.
روزنامه می نویسد:بسیاری ازتبتی هادرهفته جاری در لهاسادست به اعتراضاتی زده اند وصدها راهب بودایی به حاکمیت دولت چین براین منطقه اعتراض کرده اند.
به نوشته این نشریه ، دستیابی به اطلاعات دقیق درباره تبت و این وضعیت کار دشواری است . زیرا چین کنترل این منطقه را در دست دارد و خـارجیان با مجوزهای مسافرتی ویژه حق ورود به تبت را دارند وخبرنگاران نیزبندرت به این منطقه دسترسی پیدا می کنند.
چـین پنجشنبه گذشته در واکنش به تجمع شماری از راهبان تبتی که خواستار استقلال تبت از چین هستند،اعلام کرد : تجمع راهبان تبتی یک توطئه سیاسی است که توسط پیروان"دالایی لاما" رهبر در تبعید بوداییان تبت سازماندهی شده بود.
آساق (5) ** 275 ** 2100 شماره 030 ساعت 10:00 تمام
۰ نفر