۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81748421
T T
۰ نفر

صدور حكم خرید كتاب به جای حبس توسط قاضی گنبدی

۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81748421
صدور حكم خرید كتاب به جای حبس توسط قاضی گنبدی

گرگان- ایرنا- قاضی خوش ذوق گنبدی در طرحی ابتكاری برخی از مجرمان جرایم سبك را با استفاده از ظرفیت قانون مجازات اسلامی در راستای توسعه فرهنگ مطالعه و نیز ترویج اقدامات فرهنگی،به خرید كتاب به جای تحمل حبس محكوم می كند.

به گزارش روز شنبه ایرنا قاضی سید قاسم نقی زاده موسوی رییس شعبه دوم دادگاه كیفری 2 شهرستان گنبدكاووس در این خصوص با توجه به اینكه به مجازات‌های جایگزین حبس در قانون جدید توجه ویژه‌ای شده است، سعی دارد كه اینگونه مجازات ها را برای جرایمی كه فاقد شاكی خصوصی بوده و نیز به ویژه در خصوص نوجوانان، افراد فاقد سابقه كیفری، جرایم سبك و یا غیر عمدی و یا با میزان خسارات وارده بسیار كم به شاكی، اعمال كند.
در این خصوص هادی هاشمیان رییس كل دادگستری گلستان روز شنبه با تاكید بر تشویق اینگونه قضات گفت: جایگزینی این اقدامات بجای حبس در دستور كار دادگستری است.
وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در این باره نیز اظهارداشت: كاهش جمعیت كیفری زندان های استان باید به طور جدی در دستور كار قرار گیرد.
هاشمیان با بیان اینكه زندان تنها راهكار برخورد با مجرمان نیست، افزود: قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی جدید راهكارهای خوبی برای مجازات های جایگزین حبس ارایه كرده كه قضات می توانند از آن استفاده كنند.
وی گفت: قضاتی كه از مجازات جایگزین حبس، تعلیق و آزادی مشروط برای مجرمان بار اولی و جرایم سبك و جرم هایی كه شاكی خصوصی نداشته باشد، استفاده كنند، تشویق خواهند شد.
همچنین براساس اعلام دادگستری گلستان وی با تقدیر از اقدام قاضی گنبدی در تعیین مجازات خرید كتاب و مطالعه آن به جای حبس اظهارداشت: جرایم علیه امنیت عمومی قابل بخشش و گذشت نیست و برای این گونه مجرمان از مجازات جایگزین حبس، نمی‌توان استفاده كرد.

*كتابخوانی و خرید كتاب به جای مجازات حبس
سید قاسم نقی زاده موسوی قاضی خوش ذوق گنبدی كه درطرحی ابتكاری برخی از مجرمان جرایم سبك را با استفاده از قانون مجازات جایگزین حبس به خرید كتاب محكوم می‌كند، در این زمینه گفت: در راستای استفاده از ظرفیت های خوبی كه در قانون وجود دارد، در دادگاه كیفری 2 شهرستان گنبد در هر نامه اعزام متهم به زندان اعلام شده كه به وی ابلاغ كنند تا روز جلسه دادگاه 5 جلد كتاب مطالعه و خلاصه آن را به همراه یك حدیث ارسال نماید.
وی با بیان اینكه با استفاده از محل مجازات های جایگزین حبس اقدام به خرید كتاب برای كتابخانه زندان شهرستان گنبد كاووس شده است، افزود: كتاب ها به نحوی انتخاب شده كه برای همه زندانیان صرف نظر از میزان سواد و آگاهی و با هر میزان معلومات و برای هر سنی قابل استفاده باشد، كتاب هایی به زبان خیلی ساده تا كتاب های تخصصی كه بار علمی بالایی در بر دارند از جمله این كتاب ها می باشد.
رییس شعبه دوم دادگاه كیفری 2 گنبدكاووس با اشاره به اینكه حتی كتاب های قصه كودكان خردسال برای استفاده مادران آنان در زندان تهیه شده است، تصریح كرد: به اوراق كتاب ها مهر وقف نامه زده شده تا در حفظ و نگهداری آن دقت بیشتری صورت گیرد.
رییس شعبه دوم دادگاه كیفری 2 شهرستان گنبدكاووس گفت: مطالعه كتاب در زندان علاوه بر مزیت های فردی و اجتماعی ، از درگیری زندانیان با یكدیگر می كاهد.
وی هدف از ترویج فعالیت های فرهنگی از جمله تهیه كتاب را افزایش آگاهی و تقویت روح ایمان و اراده و حل مسائل اجتماعی عنوان كرد و گفت: یكی از علل ارتكاب جرم عدم آگاهی است.
این قاضی خوش ذوق افزود: زندان اثرات مادی و روانی جبران ناپذیری بر مجرم و خانواده او می‌گذارد كه با مجازات جایگزین حبس می توان آن را كاهش داد.
به گفته وی، فراهم كردن امكان پذیرفته شدن محكومین در جامعه و پیشگیری از رفتار ضد اجتماعی آنان، به حداقل رسیدن حس انتقام در فرد محكوم و كاستن از هزینه نگهداری زندانی شامل پوشاك، خوراك و حفاظت مهمترین مزایای مجازات های جایگزین حبس است.
قاضی نقی زاده با بیان اینكه روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست، اضافه كرد: مجازات‌های جایگزین حبس در بیشتر موارد فوری انجام می‌شود و ثمره آن زودتر به بار می نشیند و برای جامعه ملموس‌تر خواهد بود.
وی تغییر فضای زندان را از دیگر مجازات های جایگزین حبس برشمرد و گفت: تهیه و نصب پوسترهای مناظر طبیعی، نقاشی فضای زندان و تهیه بنرهایی با مضامین دینی و اجتماعی از دیگر مجازات های جایگزین حبس است كه در این واحد اعمال می شود.
گنبدكاووس در شرق استان گلستان واقع است.
3039/1648